Funderingar kring snödamasker
Mina personliga åsikter om snödamsker är att man böär tänka på följande:
* Hur vill man ha remmen under foten? Skall det vara gummilina (tex Norröna, lillsport) eller rem (Black, diamond etc). Gummilina slits ut snabbt och måste bytas ofta men är å andra sidan billig och enkel att byta. Rem är mer hållbar. Själv tycker jag att rem har fungerat mycket bra (på BD iallafall).
Själv har jag inte fått Klättermusens system med krok att fungerar bra. När man använder olika skor så passar inte kroken perfekt och den böjs lätt om den är för stor och man går i sten.
* Jag anser vidare att damsker ska ha öppningen fram. Jag tycker de är enklare att justera skor och dylikt då. Jag tycker det är bra med både kardborre och dragkedja. Min erfarenhet av kardborre är att man lätt får problem med is, snö och dylikt. Jag har dock aldrig provat damasker med bara kardborre (de brukar ha betydligt mer karborre än damasker som har dragkedja också)
* Damsker av vattenavstötande tyg, typ lillsport står emot vatten och slask mycket bra. Man har ju byxor under så det gör inget om damasken blir lite fuktig och den hindrar fortfarande snö och slask från att hamna i skorna. Om man bor i tält så föredrar jag andå GT (eller motsv) för dessa tenderar inte att bli blöta och fuktiga. En fuktig damask kan lätt frysa till en "intressant" form då dagarna är varma och nätterna kalla.