Det värsta du har sett

Det där var en fin historia :) Vadå hur säkringsmannen hanterar situationen? Det är väl bara för klättraren att släppa taget? Bara för att repet är slut så faller man inte i marken... Sedan så vet jag att en del klätterhallar har ordentliga bultar i golvet, går nog att ta sig ur systemet också vidare då... Men å andra sidan...

Det där var en fin historia :) Vadå hur säkringsmannen hanterar situationen? Det är väl bara för klättraren att släppa taget? Bara för att repet är slut så faller man inte i marken... Sedan så vet jag att en del klätterhallar har ordentliga bultar i golvet, går nog att ta sig ur systemet också vidare då... Men å andra sidan...

Jag menade att Tomas och grannsäkringsmannen med största sannolikhet skulle ha ramlat in i varandra om Johan hade släppt taget. De skulle isf ha blivit ståendes skrev mot skrev utan något löst rep med varsin klättrare att säkra och drag i ena änden av repet (Johans). Det hade varit intressant att se :).

Måste ha sett roligt ut. Men ingen risk för markfall om jag förstår rätt? Dock kanske en jobbig pendel.

EDIT: Angående inlägg #88 alltså.

Måste ha sett roligt ut. Men ingen risk för markfall om jag förstår rätt? Dock kanske en jobbig pendel.

EDIT: Angående inlägg #88 alltså.

Nejdå, ingen risk för markfall - båda klättrarna var högt uppe i taket när repet tog slut :). Hade garanterat blivit en spännande pendel för Johan om han hade släppt men desto mer spännande för säkringsmännen tror jag. Inte lätt för fyra personer att samsas om samma rep - samtidigt.

Och ja, det såg vansinnigt roligt ut :).

Lite misslyckad nerklättring.

Kanske inte den värsta men dock en mycket rolig syn.

Jag och en vän var på Bistaberget och klättra på en led. Och ett tjeckiskt klätterpar var påväg att leda upp ättestupan (Nästan en 45gradig travers på 25-30m?). Vi studerade när försteman kom till toppen och kopplade in i ett ankare och tydligen skulle inte partnern upp. Så han kopplade helt sonika upp en quickdraw mellan sin repända och säkringsmannens och klättrade neråt och tog bort säkringspunkterna. När han kom mot början på leden så fick han slita kraftigt för att ta sig nedåt. Men kom till hyllan där första säkringen satt ca: 2-3m upp..
Där började vi undra hur han skulle lösa detta. Men såg att han klippte loss sissta säkringen tog i säkringsmannens rep och hoppade ut.
Båda flög kanske tio meter i sidled och ner för en liten kant. Aldrig någon riktig fara. Men fy vad ont det måste gjort :p

Men fy vad ont det måste gjort :p

Blåmärket under min fot är fortfarande kvar ;) Egentligen handlade det om en missbedömning om vilka krafter som borde utvecklas (inte alla gånger man har huvudet med sig), och till mitt försvar hade det garanterat räckt om jag hade haft kvar min mage och därmed vägt 5 kilo mer. Och även om det inte är någon bedrift jag är direkt stolt över så ser jag alltid till att lära mig av mina misstag!

Det kanske mest ironiska är att båda klättrare i detta sammanhang är ingenjörer... Kanske något att fungera över nästa gång en flygplansvinge ser ut att vara ostadig? ;)

Senast ändrad:
Ja, klart man kan göra så. Jag gjorde likadant på en liknande led samma dag. Men då var jag betydligt närmare mark som i mitt fall var gräs och förklarade för min säkringsman att "Du, nu flyger vi" :D. Fast uppe på en hylla med berg o sten överallt så blir inte flygturen riktigt lika rolig.

Ja, klart man kan göra så. Jag gjorde likadant på en liknande led samma dag. Men då var jag betydligt närmare mark som i mitt fall var gräs och förklarade för min säkringsman att "Du, nu flyger vi" :D. Fast uppe på en hylla med berg o sten överallt så blir inte flygturen riktigt lika rolig.

En del saker lär man sig genom att tänka till, en del saker lär man sig genom att inte tänka till!

Kanske inte det värsta, men jag reagerade på Mitt i Naturen på SVT. I två av tre sommarprogram har Mr Elmenäs klättrat i någon form. Först firning till korpbon och sedan trädklättring till örnnäste. Inte i något fall bar han hjälm, utan en keps med påtejpad kamera. Han t o m beskriver hur en sten for förbi hans huvud och visar hur lätt det är att knäcka en gren högt uppe i ett träd.

Man kan fråga sig om SVT inte har råd med ett hjälmfäste till kameran? Nog tycker jag man kan begära mer ansvar av ett stort tv-bolag när de visar "farliga" aktiviteter.

Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
tango Har man gått ifrån helt delbara selar? Klättring allmänt 7
GustavOh Hur avgör du idag om en säkringsperson har koll? Klättring allmänt 6
Visenten Har någon testat High Sports krita? Klättring allmänt 4
robinhaag Har du tråkigt?! Klättring allmänt 1
GustavOh Hur många oförberedda (förstemans)fall har ni säkrat? Klättring allmänt 16
seon Vad har betytt mest för klättringens utveckling? Klättring allmänt 38
Luluck Hur många säkringar har släppt för dig? Klättring allmänt 20
seon Den 18-19 september glömmer vi allt elände och bara klättrar och har kul ihop Klättring allmänt 20
johnliungman Har vi UIAA-gradering i Sverige? Klättring allmänt 18
Mezzner Har du bytt slingor i dina kamsäkringar? Klättring allmänt 19
FR123 Vad har ni för mål i sommar? Klättring allmänt 3
Ripzaw Är nybörjare, har en skofråga. Klättring allmänt 4
ninapenda syrrans make har köpt en bar på dominikanska.... Klättring allmänt 3
isakalbertsson är det någon som har förare till Riglos i Spanien? Klättring allmänt 0
Avslzyx Tunaberg/Simonsberget har blivit naturreservat Klättring allmänt 22
dredds Någon som har koll på store strandåtind i Norge Klättring allmänt 3
teoek Vilken räddningsutr. har ni med? Klättring allmänt 19
baja_maja Har någon testat de nya wallnutsen? Klättring allmänt 10
_andreas_ Nån som har koll på krafter? Klättring allmänt 8
Milosz Har du tips om Australien? Klättring allmänt 11
ceckar Har någon tips på klätterkurs för nybörjare Klättring allmänt 5
PeAC spindelmannen har gjort det igen Klättring allmänt 9
jaffo Nån som har klättrat i Spanien Klättring allmänt 2
leosmi Klättring på Cypern - någon som har info? Klättring allmänt 0
Mezzner Har längden betydelse? Klättring allmänt 19
Mezzner Har någon en Stockholmsförare över? Klättring allmänt 0
Razor Den nya Bohusföraren har lämnat tryckeriet Klättring allmänt 0
nilsson213 Har någon klättrat i Grekland? Klättring allmänt 0
Har Kropp någon agentur Klättring allmänt 1
Detta har du letat efter! Klättring allmänt 0

Liknande trådar

Njutvandringar att längta till

Platåberget Billingens unika natur och fina vandringsleder lockar vandringsentusiaster året om.

Få Utsidans nyhetsbrev

• Redaktionens lästips
  • Populära trådar
  • Aktuella pristävlingar
  • Direkt i din inkorg