Det svåra valet ;)

Hade planerat en fjälltur i Norge denna sommar för den skulle ha kombinerats med en hundutställning i Värmland.
Men det sket sig med hundutställningen och eftersom jag bor 300 km söder om polcirkeln (i Finland) så ids jag nu inte åka söderut. Så det ska helst vara norr om, låt säga Kvikkjokk.
Jag har traskat omkring i trakterna kring Abisko, Vistas, Kebne och Kungsleden däremellan. Så det skulle vara kul att se något annat. Just nu känns det bara helt omöjligt att välja. Speciellt då jag var inställd på Norge (i trakterna Jotunheimen eller Hardangervidda).
Alternativen består i med eller utan hund (om han hinner få sitt EU-pass). Tält/stuga spelar ingen större roll. Jag har gott om tid så längden på fjällturen har ingen större betydelse.
Sarek känns lite väl "vilt" om jag går ensam. Padjelanta kanske vore något men många säger att det är relativt "platt" och trist?
Med hund är väl alternativen Kungsleden söderut eller Nordkalottleden. Behöver i och för sig inte vara någon rösad led heller.
Känner någon igen sig? Det här med svårigheten att välja? Någon som har ett vettigt förslag?
Det börjar kännas som om det vore lättare att stanna hemma: gå runt kvarteret med 20 kg packning, sätta upp en affisch med Kebne på husväggen, tälta på gården, äta torkad mat och sedan öppna en flaska kall öl ;)

emmis135; sa:
Padjelanta kanske vore något men många säger att det är relativt "platt" och trist?
Smaken är som baken... Jag tycker Padjelanta är oerhört fint och allt annat än trist. Inte särskilt platt heller, men det beror ju på vad man jämför med.

Ta Padjelanta, med alternativ.

Hej Emma!

Klart du skall ta Padjelanta! Men du behöver ju inte gå den vanlig leden.

Börja i Kvikkjokk och gå mot Tarrekaisestugan. Sedan viker du av mot Vaimok och går mot Sulitelmamassivet. Norrut mot några av de vackraste ställen som finns i fjällen (det rimmar - inte illa!), Sårjåsjaure, Jeknaffo. Vidare mot Staloluokta, där du har minst två alternativ.
- antingen "vänder du tillbaka" via den officiella padjelantaleden mot Tuoddar och vidare till Kvikkjokk.
- eller fortsätter du norrut mot Änonjalme/Ritsem eller Kutjaure - Vaisaloukta/Ritsem.

Platt??!! - Sällan.
Lite rundkulligt!?? - Ja ibland.
Vilda fjäll - jovisst!

Jämför man med Finland så.... ;)

Mvh Bert

Förslag

Gick i fjol mellan Katterat och Ritsem med hund. Det är tillåtet hela vägen och det går bra att ta med hund på tåget dit och bussen hem. Jag skulle gå via Singi-Teusadalen och avsluta i Vakkotavarre istället för Hukejaure-Ritsem. Sista etappen mellan Sitasjaure och Ritsem är tyvärr en grusväg. Turen bjuder på det mesta i fjällväg och det är glesare med folk än i Sarek trots att det är ledat.

God tur

Tommy

avslutad210712

Gäst
Re: Förslag

Tommy E; sa:
Det är tillåtet hela vägen och det går bra att ta med hund på tåget dit och bussen hem.

Nja hund på buss i Norrbotten är tyvärr enligt regeln att sitter det en allergiker ombord på bussen så kan du nekas att åka med. Om du redan fått gå ombord kan du dock inte kastas av så länge du inte måste byta buss. Det sista kanske låter lite luddigt och det är det pckså. I påskas åkte jag buss mellan Kalix-Abisko och Nikkaluokta-Kalix och då byter man buss både i Töre och Kiruna och det otroliga är att jag hade kunnat få åka till Töre (eller Kiruna) och sedan nekas att fortsätta ifall det varit med någon som protesterat. Bussarna efter E4:an är oftast dubbeldäckare där man avdelat nedre planet för allergiker och då går det bra men ibland är det enkeldäckare och då kan det bli problem.

Re: Ta Padjelanta, med alternativ.

nidob49; sa:
Jämför man med Finland så.... ;)

Nåja, det finns vackra ställen i Finland också. Om än inte så höga ;)
Fast jag kan väl erkänna att jag numera just inte vandrar alls här i Finland. Det blir mest dagsturer här i närheten. Det blev så efter min första tur till Abisko :)
Man får tacka för förslagen. Jag vet mycket väl att hund inte är tillåtet i Sarek eller Padjelanta. Jag är sugen på att se just Padjelanta och Sulitelma för de foton jag har sett lockar.
Vi får väl se hur det blir med vovvens EU-pass och om han är i kondition. I så fall ska jag utforska Tommys förslag.
Jag har ju vant mig vid att ha hund med så det skulle kännas konstigt att gå ensam men inte omöjligt.
Är det några speciella svårigheter i turerna ni föreslår (vad eller annat)?
Ett alternativ är väl att ta sikte på något (t ex Padjelanta), strunta i att planera så noga och bestämma sig eftersom. Irra omkring så att säga ;) Om inte hunden är med alltså.

Välj Abisko en gång till

Gå in på Forum under rubriken Fjällvandring och leta upp ett inlägg 2005-04-27 med rubriken Katterjåkk- Unna Allakas. I ett svar beskriver jag en vandring Katterjåkk-Abisko som var fantastisk.
Eller gör som jag i sommar...
Starta i Staloluokta. Vandra österut längs Alajavvre och sedan mot SO genom Njåtsosvagge. Sedan upp på Luottolahko och Nåite, gonom Lullihavagge till Pårteglaciären. Om vädret tillåter tänker jag ligga där några nätter för att kunna göra dagsutflykter dels till Gådokvarasj för att kika ner i Rapadalen från detta håll och dels upp på Bårddetjåhkko. Avslutning i Kvikkjokk.

HåkanF

Troms

Hei !
Padjelanta og Sulitjelma er OK, men fra Abisko kan du også gå nordover inn i Troms i Norge. Det går en rute fra E10 ved Bjørkliden forbi Pålnoviken ved nordenden av Tornetrask inn til Lappjordhyttene og derfra om Altevann helt opp forbi Treriksrøysa til Helligskogen ved E8 mellom Karesuando og Skibotn. Hele strekningen er godt merket og har gode hytter som er ubetjente så mat må bæres med hele veien.Gå inn på http://www.turistforeningen.no og klikk deg fram til Troms Turlag. Der finner du alt av interesse. God tur !

Hej Emma, jag tycker du ska stanna hemma. Tänk om det börjar regna, ehh? Vad gör du då? Tar fram paraplyet? Nä, nä, köp ett äkta svenkt Trangia och elda utav bara helvete på bakgården! Sen kommer folk rusande och undrar vad som sker och vips har du värsta gårspartyt!

Kör!

/ Gunnela

Tackar för fler förslag!
Jag satt och tittade på kartor i helgen och började väl se lite ljus i tunneln :)
Jag har inte utforskat Olsos Norge-förslag än men annars lutar det åt att det ändå får bli Padjelanta-hållet i år om hunden stannar hemma alltså.
Om jag tar med hunden får det bli antingen start norrifrån, t ex Katterat och sen söderut. Eventuellt då avsluta i Vakkotavare eftersom grusvägen till Ritsem inte lockar. Alternativt är det väl Kungsleden söderut antingen från Keb eller Saltoluokta och göra avstickare om möjligt.

Slutligen måste jag upplysa Gunnar om att jag inte äger något paraply överhuvudtaget :) Och INGEN vill ha gårdspartaj med mina grannar, de bråkar så mycket sinsemellan. Fast jag har en äkta svensk Trangia; den är jag väldigt nöjd med! ;)
Stanna hemma är alltid ett hälsosamt alternativ, om än så tråkigt.

avslutad210712

Gäst
Vad är det värsta som kan hända ifall man tar med sig en hund som är kopplad hela tiden och inte ställer till någon skada på renskötsel eller djurlivet i övrigt. I en nationalpark alltså. Inga skrämselpåhitt nu för jag vet att vi inte har dödsstraffet kvar i Sverige *L*. Böter troligen men hur pass stora skulle det röra sig om?

Liknande trådar

Njutvandringar att längta till

Platåberget Billingens unika natur och fina vandringsleder lockar vandringsentusiaster året om.

Få Utsidans nyhetsbrev

• Redaktionens lästips
  • Populära trådar
  • Aktuella pristävlingar
  • Direkt i din inkorg