Det regnar in - skall man leva med det?

Jag tror att min bror hade ett everest bike tent. Har för mig att det också läckte in under en regnig natt. Han avskaffade det och köpte ett annat.

Ett modernt syntettällt är väl sytt i ett vattentätt material?
I så fall spelar det ingen som helst roll om tältdukarna ligger emot varandra. En plastpåse släpper
inte igenom vatten om du rör vid insidan av den, och det samma gäller tältväv i syntet (upp till 3000 mm vattenpelare, eller vad det nu var som gällde). Bommullstält är en annan sak...

Läcker tältet uppifrån är det nåt fel på det!

/OJ

Det är lätt att fuska med botten på tältet, packning ligger mot , dåligt uppspänt innertält, etc.
Botten brukar ju vara sydd som en vattentät låda, och det gäller att kanterna på "lådan" står upprätt
(hela natten) för att hålla vattnet ute och till slut som ngn skrev sätta upp tältet på en plats högre än omgivande mark vid risk för regn. Man kan om man orkar gräva ett dike runt tältet som leder bort vattnet, men vem släpar med sig en vettig spade?

Jag fattar inte varför vissa på utsidan är så emot dyra tält. Jag har tillbringat säkert ett tusental tältnätter i olika Hilleberg- och Fjällräventält, ibland riktigt kasst resta, eftersom noggrann tältresning i ösregn inte är något jag vill slösa tid och energi på, och "det regnar in i tältet" är fortfarande bara en fras i en skämtvisa från scouterna för mig...

Visst kan riktigt erfarna tältare leka med billigare tält för utmaningens skull, men de borde inte försöka pracka på sina ideer på oss vanliga amatörer, det leder bara till fler tråkigheter som avbrutna vandringar.

Det är verkligen inte acceptabelt att behöva avbryta en vandring p g a ett läckande tält. Jag vet inte vad Stadium lovar, men om de säljer ett vandringstält som inte håller för vandring skall du absolut gå dit och klaga. Hoppas du får pengarna tillbaka och unna dig ett bättre tält för trevligare vandringar! Det finns ju en begagnatmarknad också.

Jag fattar inte varför vissa på utsidan är så emot dyra tält. Jag har tillbringat säkert ett tusental tältnätter i olika Hilleberg- och Fjällräventält, ibland riktigt kasst resta, eftersom noggrann tältresning i ösregn inte är något jag vill slösa tid och energi på, och "det regnar in i tältet" är fortfarande bara en fras i en skämtvisa från scouterna för mig...

Visst kan riktigt erfarna tältare leka med billigare tält för utmaningens skull, men de borde inte försöka pracka på sina ideer på oss vanliga amatörer, det leder bara till fler tråkigheter som avbrutna vandringar.

Det är verkligen inte acceptabelt att behöva avbryta en vandring p g a ett läckande tält. Jag vet inte vad Stadium lovar, men om de säljer ett vandringstält som inte håller för vandring skall du absolut gå dit och klaga. Hoppas du får pengarna tillbaka och unna dig ett bättre tält för trevligare vandringar! Det finns ju en begagnatmarknad också.

Tycker också att just tältet är en utrustningsdetalj som är värd att satsa lite extra på. När vädret är dåligt så är ju tältet den enda tillflykt och skydd man har, det FÅR bara inte fallera. I bästa fall förstör det bara turen, i värsta fall blir det en säkerhetsrisk.

Vi har två självstagande tält i familjen, ett HB Staika och ett Haglöfs Genious 23. När vi är ute på två tar vi HB:t (lite snabbare att hantera) och när ute alla 4 åker båda tälten med. Blir sådär 20 näter per år i tält, mest paddling men i inget av tälten har det någonsin regnat/läckt in en droppe. Förra sommaren var vi ute med vänner, båda sällskapen hade billiga Stadiumtält och efter en riktigt blöt eftermiddag och natt var våra tält de enda som var torra. Alla andra hade i bästa fall fuktiga sovsäckar och kläder, i sämsta fall genomblöta. Sällan problem i skärgården på sommaren, inte långt till civilisation och allt torkar fort men på fjälltur kan det ju samma sak bli riktigt jobbigt...

/Rickard

Oscar skrev precis det jag tänkte skriva så jag håller bara med: Moderna tält har en vattentät duk och det ska inte ha någon betydelse om man nuddar duken eller om något ligger emot så länge det är av bra kvalitet.

Att man inte får nudda duken kommer av de gamla bomullstälten där den tätvävda duken svällde och tillsammans med ytspänningen blev i princip tät (utan impregnering) så länge man inte nuddade.

Så om ett nyare tält läcker så är det antingen trasigt eller bara skit.

För det mesta är fukt innanför duken "bara" kondens. Det märks särskilt när man sitter i ett enkelväggstält.

Om det regnar och blåser så känn det som att det går rakt igenom duken. Tom. min Moskoselkåta (Arran 5 lätt) har detta problem. Den är säkert vattentät, men det hjälper inte alltid. Stor skillnad om man har golv och innertält.

Om inner och ytterduken klibbar ihop blir det fuktigt på det stället. Kan tänka mig att det är lättare att undvika det om man har ett självstagande tält.

Nylon har ett bättre vikt/styrka förhållande är Polyester. Nylon har dock nackdelen att det börjar hänga när det blir kallt och fuktigt. Duken töjs liksom ut. Detta gäller även dyra tält.
Polyestertält blir inte hängiga i samma grad. De har förstås en aningen högre vikt.

Ett tält som det faktiskt regnar igenom ska naturligtvis pensioneras. Då är det för gammalt eller helt enkelt för dåligt för att använda något mer.
Sedan gör man rätt i att avråda andra att köpa samma tält.

Ett mordänt tält,billigt som dyrt ska inte släppa en droppe vatten genom ytter duken oavsett väder.
Att det kan blåsa in vatten tex under filiken på dragkedjan och droppa in någon droppe där
är något som man kan råka ut för.
Om man däremot väljer en mindre lyckad tältplats så ju risken stor att vatten rinner in i tältet
efter marken och blöter ner i absiden,men det uppdragna golvet på innertältet ska ju hålla innertältet torrt.

Om det ligger en vattenpöl på tälduken kan nog även ett Hilleberg-tält läcka. "Hundraprocentig" vattentäthet är inget måste på en tältduk eftersom vattnet ju rinner av. Ett tyg som funkar fintfint till tält funkar alltså inte att göra en vattenpåse av.

Men om tältet är slappt och av en "känslig konstruktion", alltså med stora flacka tygytor precis som Everesttältets fotända, så riskerar man nog vattenpölar och i förlängningen genomträngande vatten.

Leak2_small_0117.jpg

Vattenfylld silikonbelagd nylon. Från en artikel om vattentäta packsäckar

Jag fattar inte varför vissa på utsidan är så emot dyra tält....

Ehh... tänk en gång till.

För övrigt, som en kommentar till det läckande tältet, så händer det även välrenomerade märken att fabrikationsfel inträffar. Mitt Mountain Hardware läckte som ett såll när jag första gången testade det i regn. I regnets förlovade hemland Skottland. Fick dock ett nytt, bättre på reklamation trots att tältet var 3 år gammalt. (med ett par hundringar i tillägg eftersom tältet jag hade inte längre fanns i produktion.)

Reklamera och rapportera gärna hur Stadium hanterar ärendet.

Allt gott!

//A

Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
ThomasRaden Tält och när det regnar Bo och sova 1
n1ghtcrawler Hur mycket kläder i sovsäcken för att angiven temperatur skall stämma? Bo och sova 17
FrankR Någon som vet vad denna skall användas till ? Bo och sova 11
Farbror Vad skall man köpa för tält? Bo och sova 1
jezz Skall jag köpa Ferret 1 ifrån Northstar? Bo och sova 1
henric vilken sovsäck skall jag köpa? Bo och sova 5
Boosse Är Thermarest det man skall ha? Bo och sova 4
vandrafjäll Hur man reser Big Agnes i regn utan footprint. Bo och sova 8
Öhrnell Drunknar i reklam om billiga liggunderlag. Törs man testa? Bo och sova 15
Tomas66 Man får ju vad man betalar för, men... Bo och sova 4
jonw Skillnaden mellan dyrt och mindre dyrt, vad ska man tänka på när man köper begagnat? Bo och sova 40
Ooscar Vågar man lita på tältet? Bo och sova 13
vandrafjäll Alpinist model 500, 750g komfort man -16 Bo och sova 8
Tore.Landen Markunderlag när man tarpar Bo och sova 23
Fuskobot Var hittar man en bra tarp? Bo och sova 10
Salmiak Nallo 4 – får man plats 4? Bo och sova 11
diwic Vad missar man med budgettält? Bo och sova 73
Mullemek Hur mäter man längden på sovsäcken? Bo och sova 4
mikwal Sovsäck till lång man för fjällvandring Bo och sova 26
fjällbäcken Val av sovsäck om man sover på mage. Bo och sova 14
såg Letar efter ett 2-man tält för året om Bo och sova 3
Vittus Vad använder man denna till? Bo och sova 5
Muikku TÄLT SCANDINAVIA 6-MAN Mountain Classic Bo och sova 1
såg letar efter ett liggunderlag som man kan ha i ryggan Bo och sova 12
xtrem Vart få man tag på renskinn? Bo och sova 11
bengtfalke Var kan man köpa Western Mountaineerings sovsäckar? Bo och sova 5
Foehammer117 Köpa tält i från/ i USA eller Kanada (Vilka märken ska man titta på?) Bo och sova 3
avslutat medlemskap1105 Behöver man liggunderlag på sommaren? Bo och sova 21
plaskdaja Vart lär man sig bygga igloos? Bo och sova 6
GAVIAARCTICA Hur lång sovsäck ska man köpa? Bo och sova 16
Vandrare Var kan man klämma på M Hardwear Trango? Bo och sova 2
lizardking Var kan man köpa nya tältpinnar?? Bo och sova 11
oeriksson Hur sover man i djungeln? Bo och sova 7
GAVIAARCTICA Hur lagar man ett innertält? Bo och sova 4
Razzle-Dazzle 2 absider eller en GT? Hur ska man tänka? Bo och sova 3
Zar Kan man leva utan GTabsiden? Bo och sova 19
Tomas J Hur mycket kan/bör man komprimera sin dunsovsäck? Bo och sova 6
martin1g Var köper man Coleman tält?? Bo och sova 0
paddel Björn Vågar man tvätta sin sovsäck? Bo och sova 7
serenade vad ska man ha för sovsäck på vandring Bo och sova 5
anton_karlsson_78_yahoo.se Vintertältning, hur tusan gör man? Bo och sova 11
Avslmedl Som man bäddar får man ligga Bo och sova 4
tholi75 Kan man köpa en för varm sovsäck? Bo och sova 11
TreeWalker Var på nätet köper man Hillebergtält billigast? Bo och sova 13
avslutad Vad händer om man... Bo och sova 1
lajh_se Vindskydd - var införskaffas man dem. Bo och sova 16
Munksten Tält att bo i när man ska på ripjakt/fjällfiske Bo och sova 1
Vandrare Militärtält, var får man tag i ett? Bo och sova 10
hakan_l_borg Regnskydd ... hur fixar man det enkelt? Bo och sova 15
ErikTheViking Var får man tag på stora kupoltält Bo och sova 6

Liknande trådar

Njutvandringar att längta till

Platåberget Billingens unika natur och fina vandringsleder lockar vandringsentusiaster året om.

Få Utsidans nyhetsbrev

• Redaktionens lästips
  • Populära trådar
  • Aktuella pristävlingar
  • Direkt i din inkorg