Det perfekta familjetältet?

Efter att ha lånat och sambott i diverse kupoltält i flera år tänkte jag köpa eget. Jag ser det som en långsiktig investering, som ska hålla i många år. Därför har jag tittat på bl a Hilleberg och Helsport.

Jag tältar ofta i skärgården, när jag paddlar, vår, sommar och höst. Men jag vill ha tält som också pallar höstrusk i fjällen. Dessutom har jag familj, vilket komplicerar tältvalet. Vi är två vuxna och två barn (9 och 5).

Jag vill inte ha ett för stort och tungt tält, för jag kommer förmodligen att bära det en del och ofta kommer det bara vara två personer som sover i det. Dessutom är det inte alltid lätt att hitta tältplats för större tält när man är ute och paddlar.

Har tittat på Nammatj GT 3 och Nallo GT 3. Har även spanat in Helsport Isfjell Camp och Helsport Fjellheimen Camp.

Några förslag?

Bara ett?

Det lär bli stort, tungt och fyllande. När barnet bodde hemma så löste vi det med vad som fanns. Barnet bidrog oftast med en eller två kamrater! Ett trepersoners fjälltält och ett lånat tvåpersoners kupoltält. Över mittemellan hängde vi en tarp 3x5m. På så sätt fick vi barnkammare, packrum och vardagsrum. Dessutom kunde jag emellanåt ta mig en singeltur med 2mannatältet.

Go tur

Jo, jag tänkte nog lösa det på ett liknande sätt. Jag köper ett skyddsgolv och sover själv i absiden (hela familjen kommer nog bara tälta när det är varmt ute). Med exempelvis GT-versionen av Nammatj har man ju faktiskt ett femmannatält under årets varmare månader. Ska dessutom försöka köpa ett billigt, begagnat kupoltält, som komplement.

Hillebergsstallon 2 med ett extra tvåpersoners innertält och en extra tvåpresoner takdel. Där har du möjlighet att använda det du känner att du behöver och inte mer. Som störst blir det som ett keron 4 fast med två "rum" innuti istället för ett, kan kanske vara skönt med tanke på knoddarna, sen har du möjlighet att ta ut ett innertält och få en enorm "gt absid" på ett rymligt tvåmanna eller banta ner till en "vanlig" stalonmodel

Familjetält

Hilleberg Nallo4GT 3,2kg
Detta är ett utmärkt familjetält. Funkar både på campingplatsen och på vinterfjället

stalon, perfekt för familjer

precis den lösningen vi tänkt på, ett stalon combi borde bli perfekt som familjetält. någon som har erfarenheter av stalon combi, det är ju ganska nytt på marknaden.
patrik

Att notera om Nallo

Om du är lång, tänk på att Nallo då kan vara olämpligt på grund av sin konstruktion (sovsäcken går emot tältduken). Se recensioner här på Utsidan. Jag går själv i tältköpartankar och har förstått att vi har behov av två tält. Vi har två barn, ett på ett halvår och ett på två år. Vad vi ska skaffa framöver för att ha allihopa tillsammans, det har jag inte klurat ut ännu, men för behovet ett barn och en vuxen, samt ibland två vuxna, har jag satsat på Hillebergs Unna. Jag förstår att Nallo verkar frestande på grund av viktskäl, men tyvärr tycks vikten krypa uppåt om man ska ha ett större tält med mer "lodräta" väggar runtom.

Re: stalon, perfekt för familjer

bredberg; sa:
precis den lösningen vi tänkt på, ett stalon combi borde bli perfekt som familjetält. någon som har erfarenheter av stalon combi, det är ju ganska nytt på marknaden.
patrik

Erfarenheterna lyserfortfarande med sin frånvaro (iaf har på utsidan, det var vist ett gäng som korsade grönland på skidor och med kites och använde då stalonkombi (2st 2manna och en förlängningsdel - två absider)) men stalonkombi teoretiserades det en del kring i den här tråden:

http://www.utsidan.se/vb_forum/showthread.php?threadid=35880

Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
FarbrorBlå Saivo vs Staika, vilket är det perfekta ”paddeltältet Bo och sova 5
jamo SUL: Perfekta partners.. Bo och sova 9

Liknande trådar

Njutvandringar att längta till

Platåberget Billingens unika natur och fina vandringsleder lockar vandringsentusiaster året om.

Få Utsidans nyhetsbrev

• Redaktionens lästips
  • Populära trådar
  • Aktuella pristävlingar
  • Direkt i din inkorg