AJ AJ KYLSPRAY!
Detta är inte bra, men det finns kanske bot.
För det första har du rätt kedja, det finns Shimano HG och IG. Köp inget sämre än HG eller IG70.
Börja med att tvätta av kedja och drev ORDENTLIGT med lacknafta eller fotogen EJ!!!!! AVFETTNING!!!!
Avfettning är FÖRDÄRV att tvätta sådant som ska återsmörjas/infettas, när det kommer vatten på avfettningsrester förtvålar det och oljan rinner av.
När det är gjort blås allt torrt med tryckluft och låt sedan torka inomhus ett par timmar.
Smörj sedan med något tunnflytande EJ rostlösare typ 5-56 eller WD40 USCH för sån skit. Glöm inte lederna i växlarna. Torka av överflödig olja efter ett tag.
Ställ sedan in "ändlägena" på växlarna, det finns 2 skruvar för detta på varje växel.
Ställ kedjan på största allternativt minsta drevet fram och sedan bak, du ser att växeln rör sig när du skruvar på "skruven". Har du tur är det bara detta som är felet.
När du sedan justerar bakväxeln på vajern ska kedjan kunna vandra lätt uppochner från minsta till största drevet.
Ställ kedjan på 4 största drevet, nu ska kedjan ligga "nära" 3 största drevet.
Finjustera utifrån detta så allt funkar utan rassel.
Kedjan ska nästan röra vid 3 drevet, då brukar det vara bra.
Nu ska allt funka, om inte blir det till att byta alla bakkransarna.
Tänk på att tvätta och smörja drivpaketet OFTA, helst varje vecka.
När växlarna börjar kärva, justera inte utan tvätta och smörj först, det brukar räcka!
Byt kedja efter 100 mil så slipper du också problem.
Solomannen