Det här med pissflaska

Jag har alltid varit mycket konfunderad över fenomenet pissflaska. Nu har jag visserligen inte slagit läger i förhållanden där det skulle vara hälsovådligt att ta sig ut en vända om natten, men vad är egentligen grejen?

Jag tycker ändå att jag har ett antal utenätter och jag har aldrig behövt gå upp och kissa på natten. Givetvis går jag alltid bort ett slag innan jag går och lägger mig om det är möjligt.

När har ni med er flaska? Hur frekvent används den?

EDIT: Jag fattar grejen om man blir insnöad i tre dagar, men det är inte ett argument jag hört. Det enda jag har fått presenterat för mig är att det är för att kunna pissa om natten.

Jag fick överaktiv blåsa varje vinter. När man åt 7000kcal om dagen var en del av det fett och då måste man dricka mycket vatten. Det är skönt att slippa gå ur sovsäcken när det är tjugo minus. En ren komfortsak. En bra kvinna kan kissa i flaska. Det är ett mått på hur hård man är. ;)

Är det svalt ute spar du mycket energi och uppvärmningstid på att slippa stiga upp. Vet inte hur mycket erfarenhet du har av turer på flera veckor i följd, men pissflaskan har sin givna plats och bruk för många.

När har ni med er flaska? Hur frekvent används den?

Jag är inte speciellt förtjust i pissflaska men använder det ändå ibland. I fjällen och i bergen har jag inte använt det det är så smidigt att gå ut och fixa det man ska ändå. På hög höjd blir jag lättare pissnödig om natten och måste oftast ut då kan det vara praktiskt men vad jag minns har det bara två gånger genom alla år varit så dåligt väder att det knappt gått att pissa ute. Då delade jag dessutom tält med personer som jag ändå inte skulle använda en flaska inne i tältet med.

Däremot så har jag använt det på hotell där det inte finns toa på rummet eller på nattåg för det är ett jäkla bök att samla ihop alla värdegrejor och göra en lång utflykt vilket leder till att det tar timmar att somna igen. Med en flaska så behöver jag knappt vakna för att lätta på trycket.

Har inte haft med i fält men väl hemma i sängen då jag fick ett hejdundrande ryggskott - inte så självklart som man tror att kissa i flaska - i alla fall inte för mig - men jag är kanske inte så hård på luktafotogens skala :)
Bara ryggskottet är kanske ett tecken på syltrygg - eller snarare sylthjärna som inte tänkte rätt då jag lyfte tungt

Men visst är det en komfortsak på vintertur att slippa - särskilt om vinden är kärv utanför tältet. I snökan går det väl att hitta ett golvhörn och "spola" efter sig om man behöver på natten.

Såg "Ensam mot sydpolen" på SVT häromdagen - han tappade sina dricksflaskor och thermos i början av turen då pulkan välte och sa att han hellre dricker vatten med smak av fotogen än vatten med bismak av urin.

/Patrik

Såg "Ensam mot sydpolen" på SVT häromdagen - han tappade sina dricksflaskor och thermos i början av turen då pulkan välte och sa att han hellre dricker vatten med smak av fotogen än vatten med bismak av urin.

Låter ju synnerligen konstigt. Hade han pissflaskan full i pulkan när han skidade och korken öppen?

Jag använder pissflaska av ren bekvämlighet de gånger jag inte vill lämna för mycket sängvärme typ på vintern eller vid riktigt skitväder. Jag blev "inregnad" på en tur en gång och ville helt enkelt inte gå ur tältet och bli dyngsur bara för att urinera, då kan jag lova att en flaska var betydligt trevligare.
Jag har en gammal flaska med vid öppning typ Nagle som enbart används för ändamålet så den dubblerar inte som dricksflaska, haha...
Vintertid så ser jag till att tömma flaskan efter uträttat behov en armlängd utanför tältet, bara för att det inte skall frysa så jag måste bära med mej innehållet. Men det är enklare att bara sträcka ut armen ur tältöppningen än att behöva kravla sig ut med hela kroppen.

Sommartid använder jag aldrig kissflaska, vintertid har jag en med mig om jag skulle bli insnöad över tid eller skulle behöva gå mitt i natten. Har dock aldrig behövt använda den. Däremot har jag haft varmvatten i den på kvällen och haft den i en strumpa inne i sovsäcken enstaka kalla nätter när det är lite kallare än sovsäcken klarar.

Häller man ut vattnet när man vaknar på natten och kissar i flaskan får man ju en extra värmeboost istället för en rejäl värmeförlust.
Behöver jag tala om att dubbelkolla att korken sitter gott på?
Har som sagt aldrig behövt kissa i flaskan, men så här skulle jag göra vid behov om det är kallt.

Vid öppning och volym på minst 500 ml, gärna större är kriterierna jag gått efter på min flaska.

Jag går alltid upp en vända på natten för att pissa - vare sig jag är i fält eller hemma. Väldigt praktiskt med flaska när det regnar. Jag behöver bara sticka ut armen ur tältet för att tömma flaskan.
Jag var i somras i Norrbotten och vandrade. Det var mycket mygg. När jag vandrade på dagen hade jag myggtät klädsel. Det var hemskt skönt att på kvällen klä av sig i tältet. Då är det inget kul att gå ut bland myggen varje gång blåsan skall tömmas. Dessutom hinner en del mygg och knott ta sig in i tältet medans jag går in och ut. Att bara sticka ut en arm kräver inte att lika mycket av tältet behöver öppnas.
Sist, men inte minst, om skorna är blöta när dagens vandring är avslutad tar jag av mig dem och de blöta sockarna och sätter på mig torra sockar. Skall jag ut ur tältet för att urinera vill jag inte stoppa fötterna med de torra sockorna i de blöta skorna. Ej heller är det attraktivt att behöva kränga av sig sockarna varje gång.

Har aldrig vågat ha den i sovsäcken med vätska i. En tetrapak med stort skruvlock tar liten volym. Annars har Brämhultsflaskorna varit att föredra. Större öppning eller glassburk för kvinnliga kompanjoner. Att glömma tömma den på vintern är dumt för då får man ha den innanför jackan halva dagen för att kunna använda den igen. Som kuriosa kan nämnas att ostindiefararna tvättade kläder i urin. Det är vad jag fått berättat av folk som kanske vet. Kanske något att ta upp för de längre äventyren? :/ Använd aldrig en begagnad bivack. Det är nog ganska allmänt vedertaget att ha den som bekväm toa innan färden fortsätter.

Det kanske är den lämpligaste tråden för mitt favoritcita (förlåt alla som läst det förut men det är bra):
"Det hör till god sed att tömma kissflaskan och låta den svalna innan man lämnar över den till sin kollega."
Citatet kommer ur boken som jag har ett minne av heter Extreme Alpinism. Citatet sammanfattar kamratanda, frånvaron av integritet och de extrema förhållanden och mål som kan få oss att göra saker vi normalt inte skulle vara bekväma med.

Senast ändrad:
Låter ju synnerligen konstigt. Hade han pissflaskan full i pulkan när han skidade och korken öppen?

Jag tolkade det som att han tappade bort dricksflaskor och thermos då pulkan välte och därför därefter fick hålla tillgodo med att dricka sin smälta snö ur pissflaskan eller sina efterhand tömda fotogenflaskor.

/Patrik, kanske var lite otydligt om man inte sett programmet

PS Urin på sakdor av brännmanet lär också hjälpa - har inte behövt prova men läst det vid flera tillfällen i hyfsat tillförlitliga källor. DS

Vandrat på ett platåberg? Upptäck Billingens unika landskap!

Njutvandra året om i fantastisk natur med böljande sluttningar och dramatiska klippavsatser – bara ett stenkast från Skövdes centrum.

Få Utsidans nyhetsbrev

• Redaktionens lästips
  • Populära trådar
  • Aktuella pristävlingar
  • Direkt i din inkorg