Det här med naturreservat/nationalpark

Brukar vara ute i skog/mark och trivs bäst ju mindre organiserat iordningsställt det är. Men mycket av den skog som finns häromkring är naturreservat/nationalpark. Och då får man ju i princip bara elda på iordnigställda eldplatser, ta ved ur vedlådor, bara tälta på för det avsedda platser mm.

Samtidigt som jag förstår behovet av att värna dessa områden och håller med om att alla inte kan gå runt och campa/leka indianer överallt, så känner jag samtidigt för min egen del att jag visst vill slå läger varhelst jag önskar oavsett vad det står på någon skylt eller vem som äger marken. Det är ju ingen som i praktiken kan lida någon som helst skada eller besvär över att jag slår upp ett tält eller bygger ett litet skydd och grillar min korv inne i mörka skogen även om man inte får. Kan tycka litegrann att vem fan har mage att bestämma vad man får göra i naturen? Vem kan säga att den äger månen ungefär?

Har en liten intern konflikt med andra ord. Hur gör alla andra? Är ni laglydiga och gör som det står på skylten eller händer det att ni slår läger där ni själva vill och kanske tillochmed bryter nån kvist för en brasa? Nu förutsätter jag i mitt resonemang att man självklart inte skräpar ned, inte eldar på hällar osv.

Tolkningen

av reglerna i ett naturreservat kan vara oklar. Får man t ex ta nedfallna grenar nedfallna mindre träd och bygga ett vindskydd om man återställer efter sig?

Men spårlös färdsel är alltid att föredra och förstås ännu mera så i ett naturreservat och i nationalpark. Problemen blir större om många personer gör små överträdelser då blir det stor påverkan.

Thure

jo, i reservat får man nog (som jag förstått det) ta nedfallet, men inte i nationalpark. Och visst är det så att "om alla skulle" så blir det ju ett stort problem, men frågan är ju då, skulle alla? tror att det är ytterst få personer som ens tycker om att göra på det sättet i stadsnära skogar/områden. Jag inbillar mig att de flesta kring städer som tar sig ut i naturen vill ha allt enkelt tillgängligt. Många tar sig ju aldrig ut öht. Så när de väl gör så vill de gärna ha en eldstad, bänkar blablabla.

Medans jag, och några fler säkert mer gillar det lite mer ruffigt och naturligt. Man kanske som jag är lagd mer åt hållet att man gillar att vara ifred. På de iordningsställda platserna kan man knappast räkna med det.

jag vill kunna gå ut i skogen och sätta mig någonstans där jag finner det lämpligt och ingen ska tala om för mig att jag inte får använda mig av vad naturen erbjuder. Dock skulle jag ju aldrig hålla på och böka i någon planterad miljö osv.

Samtidigt som jag förstår behovet av att värna dessa områden och håller med om att alla inte kan gå runt och campa/leka indianer överallt, så känner jag samtidigt för min egen del att jag visst vill slå läger varhelst jag önskar oavsett vad det står på någon skylt eller vem som äger marken.

Menar du att reglerna ska följas av indianerna men inte av dig?
Och du vill ha medhåll av oss indianer?

thomas

haha. nej såklart inte :) eller inte helt iaf. klart jag vill ha medhåll, men oavsett så gör jag nog som jag själv behagar. Och nu är jag inte den som alltid slår läger öht, oftast är jag nog bara ute över dagen, kanske inte ens eldar. ibland räcker en macka och en thermos långt. Frågan ska kanske mer ställas, hur gör folk som gillar att vara ute i naturen när det kommer till matlagning/lägerplats inom naturreservat/nationalpark?

I många av de skyddade områden jag ofta besöker rör sig tiotusentals människor per år, även om endast ett fåtal (säg 1%) av alla besökare skulle få för sig elda eller dyl skulle påfrestningarna under ett antal år bli mycket stora.

Det är 90% av Sveriges areal som inte är naturreservat/nationalpark/natur- djurskyddsområden, mao det är inte ett problem att hitta natur som inte är skyddad, så varför ska du nödvändigtvis elda och sova i de 10% som är skyddade?

Det finns nog de som kan lida av att du tältar och grillar mit ti mörka skogen - den jätteovanliga utrotningshotade 4fotingen nattsmygande tält&grillogillaren (en avlägsen släkting till släntbjörnen och bjärven) har kanske sin väg mellan bo och drickvattendraget just där din lägerplats är och den är så skygg att den nu inte vågar sig ut och dricka och äta den väldigt ovanliga lilagula rosenknopppionen som är hans enda föda....... :)

Alla regler är inte för människors bästa - vissa kan vara med tanke på djuren eller växtligheten.
Skyltar brukar ge ledtrådar till varför ett område fredats extra.

Hoppas du finner en fin skog med normala restriktioner att slå läger i.

/Patrik

Hmm. Helt plötsligt känner jag mig lite dum. Men å andra sidan, den mesta skogen precis där jag bor är skyddad i olika nivåer. Känns ju dumt att med värsta skogen inpå husknuten ta bilen och åka massa mil för att sätta foten i skog som inte har så mycket restriktioner. Vad är värst? Ur miljösynpunkt känns det bättre att promenera ut i busken och grilla en korv än att köra bil fem-10 mil för att sen göra samma sak....Kanske missar poängen här men det låter helt galet.

För Tyresta Nationalpark hade det varit bättre om den som anlade skogsbranden där hade åkt någon annanstans med bilen.

Tycker det beror lite på var du grillar och tältar.

Jag har ett naturreservat runt knuten, och där hittar man ibland spår efter stolpskott som eldat precis vid stigen, på platser som är sämre rent trivselmässigt än den iordningställda grillplatsen. Gud vet varför, antar att det handlar om att de är för häftiga för att elda på rätt ställe...

Så hur som, om du knatar iväg en bit så du inte är synlig från stigarna och inte ställer till nån bestående skada ser jag inte heller riktigt problemet, men som nämnts ovan, kolla upp *varför* området är fredat, och bete dig på ett sätt som inte skulle vara ett problem om 100 pers till gjorde.

Ett problem är ju att Sverige har väldigt lite skyddad skog samtidigt som "skogen" utanför dessa områden numera är skräp som utflyktsmål. Fram till nyligen har det ju funnits mycket skogar som inte kalhuggits och därefter förvandlats till sönderkörda trädplanteringar. Nu finns väldigt lite skog kvar utanför de skyddade områdena. De sista oskyddade skogarna kommer att huggas ned inom något decennium och då blir det än större tryck på de kvarvarande reservaten. Tryck i form av friluftsliv.

Not: i Sverige kallar vi trädplantager för skog, något man inte gör i de flesta andra länder, något som förvirrar när man diskuterar Skog.

Liknande trådar

Njutvandringar att längta till

Platåberget Billingens unika natur och fina vandringsleder lockar vandringsentusiaster året om.

Få Utsidans nyhetsbrev

• Redaktionens lästips
  • Populära trådar
  • Aktuella pristävlingar
  • Direkt i din inkorg