Det här med mjölksyran...

När man pratar om löpträning, så verkar de flesta träningsprogram komma fram till att anaerob träning inte är önskvärt om man inte siktar på väldigt korta distanser, där förmågan att "uthärda mjölksyra" kan vara avgörande för resultatet. Ändå ser man ibland att intervallträning inför långlopp går ut på att "lära sig tåla mjölksyreansamling" och annat underligt. Min undran: finns det någon anledning att träna anaerobt som lång- och medeldistanslöpare? Jag har svårt att se hur det skulle vara meningsfullt att springa med syreskuld på tex Lidingöloppet; oavsett träning borde det ju bara gå att hålla det tempot en relativt kort stund? Eller pressar man upp mjölksyretröskeln genom att träna med mjölksyra i musklerna? Borde det inte vara vettigare att isf träna längre tider på tröskelpuls?

Jag vore tacksam om någon ville reda ut det här.
 
Intervallträning

Inom medel och långdistanslöpning är det vanligt med intervallträning då den vänjer kroppen vid en högre frekvens/belastning som gynnar löparen även vid längre lopp då syratröskeln pressas uppåt som du nämner. Ligger man och maler ett och samma tempo räcker det med en liten fartökning/belastning för att syran skall göra sig påmind snabbt. Intervallträningen gör att man kan gå upp ett snäpp i fart i perioder (alternera farten) av loppet utan att syran kommer lika snabbt vilket man ofta har nytta av. Vanligt är att dela in intervallträningen i "kortintervall" och "långintervall" för att få en bra mix mellan maxfart och snabbhetsuthållighet.

/Johan
 
Tröskeln

Ok... men ska man träna intervaller på mjölksyratröskeln, eller ska man satsa på att gå förbi den? Eller har jag förenklat det hela för mycket?
 
Att ligga på mjölksyretröskeln under träning är någonting man bör vara ytterst försiktig med som löpare. Visst, du höjer syratåligheten, men risken för skador blir betydligt högre samt att det kan ta flera dagar för kroppen att återhämta sig från ett rent mjölksyrepass, vilket gör att fördelarna oftast uteblir om man ser till alternativkostnaden. Vad jag istället brukar göra är att krydda mina löprundor med kortare mjölksyreinslag, såsom tunga backar eller kortare rusningar.
 
tjonsson; sa:
Att ligga på mjölksyretröskeln under träning är någonting man bör vara ytterst försiktig med som löpare. (---)
Vad jag istället brukar göra är att krydda mina löprundor med kortare mjölksyreinslag, såsom tunga backar eller kortare rusningar.

Hmm... du säger alltså att mjölksyraträning/tröskelträning är riskabelt och helst bör undvikas, och därför brukar du lägga in det under dina rundor? Jag hängde inte med där.

Jag misstänker att jag har missat något väsentligt i hur mjölksyraträning funkar, för att döma på de svar jag fått gör man ingen skillnad på aerob (rätt sida av mjölksyratröskeln) eller anaerob (springa med syreskuld/mjölksyraacckumulation) träning. Jag tror att jag får gå hem och studera "puls och laktatbaserad träning".
 
bigfoot; sa:
[Hmm... du säger alltså att mjölksyraträning/tröskelträning är riskabelt och helst bör undvikas, och därför brukar du lägga in det under dina rundor? Jag hängde inte med där.

Ber om ursäkt för min luddighet. Vad jag menade var att det är riskabelt att ligga på mjölksyretröskeln under ett helt träningspass. Detta är anledningen till att jag brukar lägga in kortare mjölksyrechocker under annars konventionella löppass.
 
tjonsson; sa:
Ber om ursäkt för min luddighet. Vad jag menade var att det är riskabelt att ligga på mjölksyretröskeln under ett helt träningspass. Detta är anledningen till att jag brukar lägga in kortare mjölksyrechocker under annars konventionella löppass.

Ok, jag misstänkte att det var så du menade. Att köra hela pass som tröskelträning verkar lite väl sportigt!

Till min ursprungsfråga då: när du kör dina "mjölksyrachocker", strävar du då efter att springa kortvarigt med syreskuld/mjölksyra i musklerna, eller är syftet att ta i så mycket det går utan att få mjölksyra? Går det överhuvudtaget att "finlira" på det sättet?
 
bigfoot; sa:
Till min ursprungsfråga då: när du kör dina "mjölksyrachocker", strävar du då efter att springa kortvarigt med syreskuld/mjölksyra i musklerna, eller är syftet att ta i så mycket det går utan att få mjölksyra? Går det överhuvudtaget att "finlira" på det sättet?

Min erfarenhet är att om du är en van löpare och du känner din kropp så kan du ligga just under syretröskeln, kanske tangera den ibland, dvs "finlira". Det fungerar för mig.

Vidare har jag knappt kört ett enda intervallpass i mitt löparverksamma liv och tycker ändå att min farthållning får godkänt. Men mjölksyrechockerna i sig utgör i och för sig ett intervallmoment i träningen, det är väl bara det att jag inte renodlar dem.