Det går bra för rovdjuren.

Det går bra för rovdjuren.

Björnen lever i en eablerad stam med huvudsaklig reproduktion i Norrlands inland. Individerna är många och den genetiska stammen är bred. Strömsund anses av länstyrelsen i Jämtland vara värdens björntätaste område med hänvisning till spillningsinventering utförd hösten 06. Härjedalen ligger inte långt efter och södra Lappland är inte nyinventerat men väldigt björntätt. Södra landsänden har goda förutsättningar för att ta emot 1000-tals björnar då vintrarna är milda och bytesdjur samt lämplig vegetarisk föda är riklig. Människor måste lära sig att ta kontrollen över björnen genom att hålla uppsikt och inte dundra rakt ut på soptunnebjörnar osv. Tror ärligt talat att det skulle vara svårt att utrota björnen med hjälp av jakt på kort sikt då det inte är rasande enkelt att skjuta björn.

Vargen är på väg att nå riksdagens mål eller har kanske paserat redan. Reproduktionstakten är hög och skyddet för vargstammen är gott. Inte för alla enskilda individer men för vargstammen som enhet. Byt ut nån hanne här och där som man gör med inavlad boskap så är risken för degenerering åtgärdad. Även här är jakt svår då vargen rör sig snabbt över stora områden. Likadant här att vargen med tilltagande populationsstorlek kan sprida sig i landet då revirhävdandet påkallar deras vandringslust. Historiskt sett har vargen funnits rikligt i södra landsänden då det är gynsamma födoförhållanden där.

Järven. Sämre prognås men inte dålig. Beräknas väl till ca 300 individer men illegal jakt samt låg reprodutionstakt gör den hotad. Modern bevakning och naturbevakarresurser samt medialt intresse och opinion ger den dock ett bättre läge än vad som var fallet tidigare.

Lodjuret lever i normaltäta stammar. Förmodligen är undanträngandet av andra mer alfabetonade lodjur ett lika stort problem för hur tät en stam kan bli som jakt. Eftersom att lodjuret sprider sig så sakteliga söderut så utökas möjligheten till fler individer. Även för lodjuret blir livet i mer vilttäta sydliga stammar enklare och götaland borde såtilvida kunna bära en tätare lodjursstamm än exempelvis lappland om man frånräknar den dyra födoresurs som renar innebär. Lodjur jagas legalt av registrerade jägare och lever på detta vis i en balans med den jakt som bedrivs.

Just nu finns kanske anledning att oroa sig för älgstam och rådjursstam då de är hårt utnyttjade bytesdjur. Blir intressant att se hur rovdjuren kommer att kunna utnyttja vildsvin som bytesdjur när det blir aktuellt. Dessa är ju snabbreproduserande och kroppsstora. Funderar lite smått på om inte den södra landsänden kommer att få härliga rovdjursbestånd när utveckling och naturlig spridning fortsatt ytterligare några tiotal år.

Tror att vi inom säg en 25-årsperiod kommer att ha jaktbara stammar av varg, lo och björn i hela sverige med en huvudsaklig täthet i norrlands inland, mellansvenska kusttrakter och på syssvenska höglandet. Viktigt blir att balansera detta så att våra hjortdjur fortfarande kan finnas i någorlunda täta stammar. Jag tror att en naturlig balans i ett samhälle som vårt skulle innebära låga antal av alla djur och jag för min del ser gärna en förvaltning som innebär att alla viltstammar blir maximerade.

Bosse

15-20% av vargstammen skjuts illegalt varje år - "skyddet för vargstammen är gott."? Vad skulle jägarna säga om 15-20% av älgstammen sköts illegalt varje år?

http://www.nwt.se/ArticlePages/200803/05/20080305173209_NWT091/20080305173209_NWT091.dbp.asp

Och utsikterna för framtida jakt på rovdjur är ju inte positiva. Jägarna klarar inte av att jaga björn idag, man skjuter fel individer och skadeskjuter en mycket hög andel. Skall man jaga varg så kommer samma problem att uppstå.

http://www.megaphon.nu/artikel.php?nr=3

15-20% av vargstammen skjuts illegalt varje år - "skyddet för vargstammen är gott."? Vad skulle jägarna säga om 15-20% av älgstammen sköts illegalt varje år?

http://www.nwt.se/ArticlePages/200803/05/20080305173209_NWT091/20080305173209_NWT091.dbp.asp

Och utsikterna för framtida jakt på rovdjur är ju inte positiva. Jägarna klarar inte av att jaga björn idag, man skjuter fel individer och skadeskjuter en mycket hög andel. Skall man jaga varg så kommer samma problem att uppstå.

http://www.megaphon.nu/artikel.php?nr=3

Mmm och ibland skjuter de sig själva eller andra.

Annars tycker jag analysen var hyvsatt bra men jag är tämligen säker på att 25 år inte räcker för en bredare population över stora delar av sverige.

Det här är ju bara min åsikt förstås men jag står fast vid att skyddet för vargstammen är gott. Inte för alla enskilda vargar men för vargstammens utveckling i stort.

I början och mitten av 1900-talet så utotades vargen nästan helt. På 70-talet upskattades stammen till under tio individer. Kanske räknade man dåligt och det fanns fler men kanske är det sant att de för 30 år sedan var så få. I början av 1990-talet fanns några få föryngringar (bland annat ett alfapar öster om åsarna Jämtland helt i min hemtrakt) Numera har vi kanske 20 föryngringar (eller pessimistiskt minst 10) Riksdagen har målsättningar för en livskraftig vargstam. Jag tycker att en utveckling från mindre än 10 individer till något eller till och med ett par 100 individer är en mycket positiv utveckling. Tjyvjakt är förstås beklagkligt men eftersom reproduktionen överstiger tjyvskyttet är vargstammens utveckling positiv.

Jag tycker själv att det är dags att börja skjuta bort enskilda problemvargar för att skapa en bättre opinion för vargen. Jag tycker även för att sticka ut hakan att skyttet skulle göras av de människor som forskar om vargar och naturbevakare och inte av jägare. Helikoptrar och åtlar är helt ok i deras jobb som jag ser det då detta inte handlar om enskilda vargar utan om folkopinion och politik.

Och klager: Din liknelse med älgstammen haltar, är osaklig och dessutom oseriös. Jag bryr mig i det har inlägget inte om huruvida jakten är laglig eller inte. Jag bryr mig inte heller om vad älgjagare skulle tycka om illegalt skjutna älgar. Jag skriver om att balansera viltstammar och jag tycker att det är klarlagt att vargstammen för närvarande ökar och att det är att se som positivt. Förvisso kunde de öka fortare utan illegal jakt men jag anser alltså att vi trots det är inne i en mycket positiv utveckling för vargen.

Bosse

orkar vi verkligen en vargtråd till?

Patric. Jag skulle uppskatta om det här blev så lite vargtråd som möjligt. Ser det som en rovdjurstråd och kanske som en klövdjurstråd samt var utvecklingsmöjligheterna finns. Skriv gärna om örnar och fjällrävar om du vill som är andra arter där det moderna samhället faktiskt tagit ställning för bevarande och där resurser satsats och vissa positiva resultat syns i förhållande till när det var som sämst.

Över lag måste jag säga att just den här jaktundergruppen till Utsidans forum till skillnad från andra undergrupper genomsyras av en negativitet jag inte förstår. Om du inte orkar så hindrar inte jag dig från att låta bli. Förlåt om jag blir personlig men jag tycker att det var intressant att skriva några av mina tankar och är lite känslig för att bli snabbdissad för dem.

Bosse

Ja det vore ju mycket positivt om man kunde se bevarandet och skyddet av våra stora rovfåglar som en modell för hur också andra djur kunde skyddas. Då kunde man ju göra aktiv utplantering av hotade djur som t ex myskoxen eller för att öka den genetiska mångfalden bland vargarna.

Förlåt om jag blir personlig men jag tycker att det var intressant att skriva några av mina tankar och är lite känslig för att bli snabbdissad för dem.

Bosse

ingen fara, det är bara det att rovdjurstrådarna brukar snabbt bli onyanserade och en är det ytterligare bara en av alla exakt likadana trådar där vi upprepar oss.. hade staten använt lite kaizen tankar så kanske det gått bättre, det som skuklle gjorts innan beslutet togs är att skapa en opinion som är positiv i dom rovdjurstäta områdena, hur gör man det, enkelt.. utbildning och förankring, utan dessa så får man aldrig med sig folket och då har vi ett onyanserat klimat o rovdjursfrågan. nästa fel är att man inte infört selektiv avel och möjlighet att skydda sina tamdjur, statens fåfänga får aldrig drabba folket.

(jag som inte skulle vara med..)

När det gäller björn och lo har Sverige idag livskraftiga stammar. Händer något så finns en buffert, t.ex som hände tidigare när lodjuret fick rävskabb.

Någon buffert för varg och järv finns dock inte. Tjuvjägarnas framgångar har orsakat den restriktiva hållning staten intagit när det gäller jakt på varg, vilket i sin tur inte gjort något positvt för acceptansen. Nu är reglerna mindre restriktiva än tidigare. Problemvargar skjuts.

Risken är mycket stor att de vargar som kommer in österifrån och som skulle behövas i mellansverige skjuts antingen under legal skyddsjakt för att de ställer till problem för rennäringen eller tjuvskjuts. Tjuvskyttarna lägger lök på laxen. Även om varg snabbt drar sig söderut och inte orsakar något pådrag med skyddsjakt väntar ändå tjuvjägarna.

Riksdagsbeslutet med 200 vargar var en sorts kompromiss. Forskare säger 500, men det vågade inte politikerna besluta om i ett första steg. Kanske kommer. Som det är nu är det dock för tidigt att ropa hej.

Raskesven

Ja det vore ju mycket positivt om man kunde se bevarandet och skyddet av våra stora rovfåglar som en modell för hur också andra djur kunde skyddas. Då kunde man ju göra aktiv utplantering av hotade djur som t ex myskoxen eller för att öka den genetiska mångfalden bland vargarna.

Så ser jag det också.

Opinionen just i dagsläget tillåter inte att vargstammen växer i den takt som reproduktionen tillåter. Som skrivits ovan är vargstammen egentligen för liten vid riksdagsmålet för varaktig god genetisk utveckling. Lösningen i ett samhälle som inte tål den ökningen i allt för snabb takt borde vara att tillföra en och annan varg utifrån genom inplantering. Dels för att få rätt varg och dels för att inte förlita sig på att den skall hitta via finland och norrland till kärnområdet för vår vargstam i mellansverige.
Det är länge sedan sverige var så ursprungligt att man kunde tala om en orörd vildmark. Just nu är kollen så stor att även våra vilda djur kan förvaltas som boskap. Med det menar jag att vi kan hålla reda på genetisk sammansättning för att styra utvecklingen. Vi kan inte styra vad som tjyvskjuts eller trafikdödas eller till och med dör naturligt men vi kan ersätta och förvalta med hänsyn taget till ovanstående.
Kan hända att vargen då skulle bli ett jaktbart vilt vilket skulle vara ett tecken på att man nått målet.

Bosse

ingen fara, det är bara det att rovdjurstrådarna brukar snabbt bli onyanserade och en är det ytterligare bara en av alla exakt likadana trådar där vi upprepar oss.. hade staten använt lite kaizen tankar så kanske det gått bättre, det som skuklle gjorts innan beslutet togs är att skapa en opinion som är positiv i dom rovdjurstäta områdena, hur gör man det, enkelt.. utbildning och förankring, utan dessa så får man aldrig med sig folket och då har vi ett onyanserat klimat o rovdjursfrågan.
.)

Det här är ett arbete som borde förankras söder om Gävle och Värmland i detta nu för annars kommer tjyvjakt och misstro mot rovdjur att hindra att de kan sprida sig söderut.

Ett annat statligt förvaltningsproblem är hur man håller rovdjurs-stammen så pass gles att älg och rådjursstammar håller sig stora nog för både jakt och rovdjur. Det här är viktigt ur minst tre aspekter. 1.Normalsvensken vill bo i en levande miljö med artrikedom. 2.Jakten är viktig rekreation och står fär ett ekonomiskt samhällsvärde och är dessutom ekologisk mat. Tyvärr förmodligen inte närproduserad eftersom jägare far mest runt hela sverige på jakter. 3. täta rovdjursstammar kräver täta stammar av bytesdjur annars faller bärgrunden för rovdjuren. Med hänvisning till detta kan man inte stirra sig blind på rovdjuren utan måste se till hela ekologiska systemet.
Ex 1 Ett vargrevir på 50.000 ha där tätheten på älg är 5/1000 ha vinterstam har balans mellan varg och älg men ingen plats för jägare. Om vinterstammen tillåts ligga på säg 8 djur så finns det också plats för jakt. Den ökade tillgången på älg skulle kunna innebära att vargen blir fler men just i det läget kan det bli aktuellt att hålla nere vargstammen så att marginalen för jakt kvarstår.
Ex 2 Ett lodjur dödar/äter ca 50 rådjur per år. Vi har ett mål på 300 föryngringar per år. Sammanlagt om vi räknar lågt så innebär det 50x 1000=50.000 bytesdjur att lägga till de ca 100.000 rådjur som jägare skjuter. Vi behöver värna om en bra och välskött rådjursstam för att inte lodjurspopulationen skall kolapsa. (Jag vet att lodjur även äter andra djur men det är inte det som exemplet skall belysa.)
Jobbet kallar och björnexemplet får vänta. Vad jag önskar är ett samspel där det finns rovdjur i stammar som medvetet hålls under vad naturen maximalt kan bära på egen ekologisk balans för att det skall finnas plats för nöjda jägare och dessutom tätt med exvis hjortdjur som älg och rådjur.

Bosse

Liknande trådar

Liknande trådar

Vandrat på ett platåberg? Upptäck Billingens unika landskap!

Njutvandra året om i fantastisk natur med böljande sluttningar och dramatiska klippavsatser – bara ett stenkast från Skövdes centrum.

Få Utsidans nyhetsbrev

• Redaktionens lästips
  • Populära trådar
  • Aktuella pristävlingar
  • Direkt i din inkorg