Kan någon förklara det för mig. Hur mäts denna längd. Från höftbenet till första nackkotan? Vad anses som "lång" resp "kort" i ryggväg? Och hur ska man relatera detta sedan till ryggsäcken? Låt säga en person har en rygglängd på 70 cm (höftben-nackkota, ingen aning om det är en "rimlig" rygglängd, men bara anta). Vad jag har förstått (dvs läst mig till) ska höftbältet sitter mitt över höftbenets övre kant. Om det är så, var ska då fästet för axelremmarna sitta? eller nackkotan helt plötsligt inte spelar någon roll och man ska se vinkeln från axelremmen till axeln? Ska axelremmen går ut från säcken horisontellt till skulderns överkant eller ska det luta upp/neråt? Vad för vinkel är "lagom" i så fall? Sen finns det ju spännremmarna också. Hur ska deras vinkel/placering sedan se ut i förhållander till rygglängd/nackkotan/axelremsfästet?
Hm. Är det nån som fattar vad jag är ute efter? Bäst vore ju en ritning förstås...
Jag läser ibland att man ska prova olika säckar - men hur gör man det i en affär, för det ska ju göras med packning? Och det tar en stund med säcken på ryggen (och helst ska man väl ockå gå en bit med den) innan man kan känna något. kankse är det lättare att både se och ställa in från början när man har en (teoretisk) modell...?
Hm. Är det nån som fattar vad jag är ute efter? Bäst vore ju en ritning förstås...
Jag läser ibland att man ska prova olika säckar - men hur gör man det i en affär, för det ska ju göras med packning? Och det tar en stund med säcken på ryggen (och helst ska man väl ockå gå en bit med den) innan man kan känna något. kankse är det lättare att både se och ställa in från början när man har en (teoretisk) modell...?