Det där med Nedkylning

Tja!
Det är så att jag håller på att lära mig för fullt om hypotermi, men får väldigt olika fakta vilket alltid är förvirrande!
När kroppstemperaturen går under 35°C klassas det ju som hypotermi (35-32 klassas som mild till måttlig?). Symptomen här är skakningar, klumpighet, svårt tt fatta beslut m.m om jag ar förstått det rätt.
Grejen är att jag har haft en lärare som är ute mycket i vildmarken och som en gång drabbades av ganska svår hypotermi. Han sa då att han efter ett tag slutade skaka och kände sig väldigt pigg (de besteg ett berg i rätt djup snö och hans fötter hade blivit väldigt blöta). Det var först när de var på toppen han märkte att något var fel varefter han svimmade (då med en kroppstemperatur på runt 30).
Grejen är den att jag inte hittar någon bra sida om just nedkylning (det borde ju finnas hundratals!!). På de få ställen jag har hittat information står det inget om att skakningarna till slut går över (vilket jag är rätt säker på att de gör) och att man känner sig "pigg" m.m.
Så finns säkert många där ute som kan mer än mig, hur funkar det? Tips på bra sidor som förklarar allt vore ju inte helt fel!

TACK

När kroppen blir kall drar den ihop blodkärlen så att värmen håller sig i hjärnan och centrala organen.
Det som händer är att kroppens "temperaturförsvar" till slut kollapsar och pumpar tillbaka blodet i armar och ben.
Då slutar man skaka och kan till och med uppleva att det blir för varmt.
Därför hittas många förfrusna med väldigt lite kläder.

Det finns säkert massor med länkar om detta men som vanligt vet jag ingenting.

/Peter

Skakningarna

kallas huttring på svenska eller shivering på engelska och är ofrivilliga muskelryckningar som ökar ämnes omsättningen till ca det dubbla. Huttringen är störst kring en kroppstemperatur av 35 grader för att försvinna vid ca 32 grader.

Finns mycket att hitta via google om du söker på termerna ovan. Just det du frågar om finns rätt bra beskrivet på Socialstyrelsens långa PDF länkad till ovan. Fysiologiböcker tar upp väsentliga mekanismer. Ett bra och kort kapitel är det i Schmidt & Thews Human Physiology.

Thure

KALLT VÄDER utb i försvaret

Hej,
I försvaret finns en grundläggande utb som heter KALLT VÄDER och omfattar fem block: Intro, Människan i kyla, förebyggande åtgärder, utbildningskontroll och repetition. Den ges till alla i försvaret numera och är internationellt erkänd och ges även till utlänska förband.
Detta är riktat till enskilda personer. Utbildning till de värnpliktiga ska genomföras av officer.
Utb paketet innehåller hur mycket som helst avseende kyla och hypotermi.

Boken VINTERSOLDAT innehåller en hel del info om problem och möjligheter i ämnet vinter.

Ja, i försvarsmakten finns det egentligen hur mycket som helst avseende vinter och kyla. Men som civil person är det svårt att nyttja detta.
Vinterenheten i Boden http://www.mil.se/i19/Forsvarsmaktens-vinterenhet-FMVE/ sysslar enbart med frågor och utbildning rörande vinter och kyla.

PDF filen KYLSKADOR av socialstyrelsen är mycket bra och väldigt detaljerad. Snudd på för mycket. Känns om den riktas mot läkare och sjuksyrror.
En anna pdf fil som säkert finns att ladda ner är KYLA PÅ GOTT OCH ONT av bla Ingvar Holmér är en rätt intressant skrift. Rätt djuplodad bitvis.

Vad mer kan jag säga? Ja är du inne på HYPOTERMI så är inte klivet lång till HYPERTERMI !
Men det är ett annat kapitel....

Lycka till !

Vandrat på ett platåberg? Upptäck Billingens unika landskap!

Njutvandra året om i fantastisk natur med böljande sluttningar och dramatiska klippavsatser – bara ett stenkast från Skövdes centrum.

Få Utsidans nyhetsbrev

• Redaktionens lästips
  • Populära trådar
  • Aktuella pristävlingar
  • Direkt i din inkorg