greendanger; sa:
nermander; sa:
Är det inte så att etanol desinficerar genom att det TORKAR UT? D.v.s. när man använder handsprit så är det inte förrän den har torkat som huden blivit desinficerad?
Det har i alla fall jag fått för mig, men det kanske inte stämmer?
Är det inte så att alkoholen löser upp cellväggen, sedan att man blir torr av ren alkohol är en bieffekt? En bekant som jobbar i vården sa att det nu mera var glycerol och annat i tvättspriten just för att man inte skulle torka ut och att man blev mer torr av att använda tvål och vatten.
Utan att märka ord, så är det om jag minns rätt från skolan (35 år sedan) så att alla kemiska föreringar som slutar på bokstäverna ”ol”, alkoholer. Rätt mig om jag har fel.
Således bör glycerol, etanol, metanol, glykol, propanol, menthol, sorbitol alla vara alkoholer, även om folk i gemen oftast avser etanol (som ingår i öl, vin) när man säger alkohol.
Läser man den finstilta innehållsförteckningen på hundkrämer och tvålar av olika slag så innehåller de ofta glycerol, som är färg och luktlös. Vitsen med att tillsätta glycerol i krämer är att glycerolen löser de fetter man tillsätter för att man ska uppleva krämen som mindre uttorkande.
Per Brune