Bra tips här i tråden, tack!
Som flera är inne på så gäller det att hitta sin sweetspot.
För mig är användningsområdet främst sommar/höst-fjäll, och jag är hyfsat frusen. Men jag har egentligen klarat mig bra med budgetdunplagg, så det är kanske mest vikten jag vill få ner:
Jag är inte missnöjd med min Hellner på 700 cuin som köptes billigt. Men jag har få saker kvar som jag
kan optimera viktmässigt nu i packningen (det mesta skulle säkert kunna lättas upp, men jag vet inte om jag vill det med exakt allt). Dunjackan är en sådan som går att göra något åt. Hellnern är nämligen blytung: 360 gram! 😅Visserligen i en oversized storlek - men det bidrar ju till värme - det måste också med i beräkningen. Det är gott om gosig luft i den även med extra tröja under. Som alternativ på varmare turer tar jag en ännu billigare Everestdunväst, på 260 gram.
Cumulus, mycket intressant! Montbel rätt dyra. Decathlons inte så illa, men kan jag få ner vikten mer till samma värme så är det bättre.
Mountain Hardwear Ghost Whisperer'n låter kanske mest intressant, pga den låga vikten - även om jag lär gå upp i storlek och därmed få några gram extra. Bara den är lika varm/varmare än min Hellner..?
(Parentes: Upp i storlek, för man vill ju inte gå omkring i den som i korsett,
som här. Jämför med
herrmodellens oversized/normalfit. Men det är ju inte säkert det är själva damjackan det är fel på, kanske snarare de som tagit bilderna, som valde att stoppa in tjejen i en två storlekar för liten jacka?! Eller? Sånt här gör ju att det blir väääldigt svårt att veta vilken storlek man ska ta. Hur tänkte de?! Snacka om dåligt kundbemötande att lyckas få halva befolkningen att 1) känna sig som idioter när man upplever att det är svårt att välja storlek, 2) känna sig feta och fula när storleken enligt tabell eventuellt visar sig vara obrukbar i verkliga livet. Men de flesta kanske använder jackan på stan, vad vet jag.)