Den ultimata vandringsstaven

Väggrens-pinne?!

Skulle inte en sådan där orange pinne som står i vägkanten funka? Är väl gjord av plastöverdragen bambu? Längden är bara att kapa till! Bambu är ju borde lätt och starkt.

Re: Re: Väl använd vikt!

Nordesjö; sa:
cnygardh; sa:
Man ju aldrig staven i/på ryggan utan den har man alltid i handen, så viktmässigt spelar det ju ingen roll.

Nu hänger jag inte med... väger saker som man har i handen ingenting?
Ah! Det är därför så många reser med resväska! :)

Man väger väl inte sin packning för att få en låg siffra att skryta om (eller... inte bara i alla fall), utan för att minska massan som man flyttar omkring på, och därmed öka sin rörlighet och handlingsfrihet?

Själv är jag inte övertygad om vandringsstavens förträfflighet - men det kanske beror på att jag så sällan vadar.
[Ändrat av Nordesjö 2004-10-18 kl 10:18]

Vilken lysande idé att bära packningen i resväskor istället för på ryggen då det man bär i händerna inte räknas som någon vikt.
Men nu kom Vi ifrån ämnet.
Tillbaka till vndringsstaven,jag har upplevt mera problem än nytta med staven, den fastnar i blockterängen med påföljd att det kan uppstå fall och uppstå skada. Titta på terängen i bland annat Jotunheimen från Juvashytta - Memurubu med flera leder. Är det inte blockteräng så är det som regel autoban att vandra på. Skall man vada bör väl staven vara tung så den inte vill flyta upp. När man går på glacierer bör staven vara utrustad med stor truga så den inte sjunker i snön. Efter varje rast och stopp skall man tänka på att inte glömma pinnen också.
Tack snälla Du för tipset om att det man bär i handen inte väger något. Fram för nya påfund.

Re: Väggrens-pinne?!

TB; sa:
Skulle inte en sådan där orange pinne som står i vägkanten funka? Är väl gjord av plastöverdragen bambu? Längden är bara att kapa till! Bambu är ju borde lätt och starkt.

Har provat och funkar ej, den var böjlig!
(ingen bambu, bara plast)

Re: Re: Väggrens-pinne?!

haremma; sa:
TB; sa:

Har provat och funkar ej, den var böjlig!
(ingen bambu, bara plast)
Finns båda varianterna. Tror det är de lite äldre modellerna som har bambu överdragen med plast, medan de nya bara är tjockare plast. Hittade en med bambu i somras och den funkade bra. Lite kort bara då jag gärna vill använda min vandrarstav till att även hänga kitteln på över elden.

Vandrarstav är bra i skogsteräng också, för att mota grenar, känna sig för i t.ex högre gräs i mörker osv. Kan användas till allt möjligt, även om det primära för mig är tryggheten vid vad.

Raskesven

Re: Japp!

Vonsan; sa:
Ingen same som synligt garvat ännu!

Flera personer har våndats "skrattande samer". Är detta vanligt på vandring? Och varför isåfall något man bör undvika? Delad glädje är ju dubbel glädje. Ett kvastskaft verkar vara en vettig lösning! Undvik dock de billigaste, har själv haft sönder flera stycken "snikmodeller" (vid kvastanvändning) och insett att ett skaft är inte bara ett skaft. Böj och känn efter redan i affären!

Själv använder jag hopfällbara kompositstavar från telemarksutrustningen när jag bär tung ryggsäck. Mest för att de går att fästa smidigt i fällt läge. Funkar ju också som extra tältstagare, "petpinne" och annat.
[Ändrat av Buda 2004-10-22 kl 14:13]

Liknande trådar

Liknande trådar

Njutvandringar att längta till

Platåberget Billingens unika natur och fina vandringsleder lockar vandringsentusiaster året om.

Få Utsidans nyhetsbrev

• Redaktionens lästips
  • Populära trådar
  • Aktuella pristävlingar
  • Direkt i din inkorg