Den ultimata packningen

Hrmmm...

Ja, det har blivit alldeles för sällsynt med bärare i svenska fjällen på sistone... Ska komma ihåg det nästa gång snacket går om UL kontra campingsäng, bärare heter självklart lösningen!

;)

/ G

Re: Hrmmm...

tigertamjaren; sa:
Ja, det har blivit alldeles för sällsynt med bärare i svenska fjällen på sistone... Ska komma ihåg det nästa gång snacket går om UL kontra campingsäng, bärare heter självklart lösningen!
Tja, betalar du tillräckligt bra, så... :)

tigertamjaren; sa:
Nu har det snackats gott om packningens alla vindlingar här ett tag på forumet. Men om man får drömma lite, vilken är egentligen den ultimata packningen för en seriös fjälltur?
Om med ultimat avses 'slutgiltig', 'fulländad' så är det den packning jag inte behöver.
Det fanns en tid då man kunde värma sig vid eldar uppe i fjällen, en tid inte ens jag har upplevt. Ofta hittar jag dessa gamla cirklar på kullar vid bäckarna, med en öppen plats där man hittar en stenring där gör jag upp eld för att elden skall hållas vid liv där lavvun stått förr.
Många gamla goattin (torvkåtor) är i ruiner för vem behöver dessa och de få med kaminrör ryker inte så ofta. Fiska får vi inte i nationalparker så vad gör vi?
Vi bär med våra hus, vår mat och våra kläder. Likt pelikaner rör vi oss över vidderna och aldrig stannar vi upp för att vara. Det räknas kilon, gram, hur många dagar och hur långt man gått och alla drömmer om den packning man inte behöver bära.
Om med ultimat avses 'slutgiltig', 'fulländad' packning man bär på så är min ultimat för mig. Sedan bestämmer jag bara vad jag vill bära och vad jag lämnar kvar.
Där ni ser en rök, där finner ni mig // Roland

Re: Den ultimata packningen...

GustavOh; sa:
...skall förstås transportera sig själv.

På Backpacking Light har det mer eller mindre seriöst diskuterats heliumballonger i packningen för att lätta på vikten (diskussionen dök upp i samband med snack om uppblåsbara kuddar).

Apropå uppblåsbara kuddar så finns det på Rusta just nu, för 1.50 styck. De är hyffsat lätta men man behöver tyvärr dubbla för att få vettig höjd. Priset är det ju inget fel på:)

Ballongväder

Grabbarna på Backpacking Light hade nog tagit sig några järn för mycket? Gissar att vinden kan bli en faktor att räkna med när man är fäst vid en ballong på 50 m3 några meter upp i luften. Å andra sidan kan man säkert ta snygga skutt över raviner och dalar om vinden är fördelaktig och ballongerna tillräckligt stora.

Men visst, en tanke är det.

;)

/ G

Re: Ballongväder

tigertamjaren; sa:
Grabbarna på Backpacking Light hade nog tagit sig några järn för mycket? Gissar att vinden kan bli en faktor att räkna med när man är fäst vid en ballong på 50 m3 några meter upp i luften. Å andra sidan kan man säkert ta snygga skutt över raviner och dalar om vinden är fördelaktig och ballongerna tillräckligt stora.

Men visst, en tanke är det.

;)

/ G

Och inga vad man behöver oroa sig för.........

//Uffe

Re: Ballongväder

tigertamjaren; sa:

Jo, det var just mängden där som visade sig vara det stora problemet, men teorin är ju bra!:)

Finns ju dojor med gasdämpad sula, använder man helium där blir skorna lättare. Ramen på en ramsäck kan ju fyllas med helium osv.

Re: Re: Ballongväder

Nu börjar vi närma oss. Man går på höga stötdämpade styltor och har en jättelik heliumballong fastspänd på ryggan. Sen dansar man fram över fjället med femmeterskliv, minst. Kungsledenrekordet skulle vara ett minne blott.

Om det inte är motvind.

/ G

Hmmm nu slog uppfinnarjocke till igen...

Helium i dojjorna och en liten drake som draghjälp. En mindre variant av Kitesurfing drake eller liknande. Kan det va nåt? ;-)

Varför helium?

Varför inte vätgas?
Dels är väte lättare, dels kan man använda det som bränsle också.

Se upp för fjällvärldens Hindenburg...

Liknande trådar

Njutvandringar att längta till

Platåberget Billingens unika natur och fina vandringsleder lockar vandringsentusiaster året om.

Få Utsidans nyhetsbrev

• Redaktionens lästips
  • Populära trådar
  • Aktuella pristävlingar
  • Direkt i din inkorg