Den ultimata, hållbara, vandringslågskon, finns den?

Går man mycket i ur eller stenskav så slits skorna vida mer än om man som jag mest går i fotvänlig terräng,ett par veckor på vänliga stigar bland bergen gör ingen större skillnad.
Största betydelse för sulslitaget verkar avtrampsmönstret ha.
Mina första meshvandringsskor höll knappt 60 km, planerad sträcka var det dubbla. Uppenbart kan det bli alltför lätt och som i fallet ovan uppenbart för gamla skor.

En fråga från en idiot till en annan:
Är det viktigt att skorna håller ett visst antal säsonger? Om jag gick väldigt mycket känns det rätt naturligt att acceptera att mina skor höll ett fåtal säsonger medan en mindre intensiv användning gör att jag tycker att de borde hålla längre (tid).

Nu preciserade sig trådstartaren, men kanske är det så att man tycker att ett visst antal mil är ett minimum att kräva, samtidigt som man inser att 5 år är så lång tid att man kan tycka att materialet åldras för mycket på den tiden, eller att det är dags att köpa nya skor p g a teknikens landvinningar.

Själv har jag dock haft arbetsgummistövlar av finaste proffsmodell, samt även andra skor som hållit extremt länge (20 år och okänt antal brukstimmar) och där har det inte känts som om framstegen på 20 år varit så stora att det motiverat byte. När det gällde stövlarna hade jag helst köpt exakt likadana, men den nyare modellen fick duga trots att den inte erbjöd några nya fördelar. Miljökrav i tillverkningen gjorde dock att jag inte ska förvänta mig samma livslängd, enligt uppgift. Detta var väl i och för sig både en fördel och en nackdel, men framförallt inget som motiverade ett byte på kortare tid än den långa livslängden.

Hrm, jag brukar läsa lite på BackpackingLight och nånstans där läste jag att vissa skor håller bara 60 mil innan det är dags att byta...Tror det var märket Inov8. I vissa fall kanske 80 mil men sen är det stopp... Precis som Camisco skriver, om man ute i många dagar per säsong, då slits skorna snabbt. Sedan beroende på terrängen.

Precis. Accepterar man denna livslängd så finns det mycket att välja på. Jag skulle gissa att Inov8 är bland de mer hållbara märkena. Det jag undrar är om någon har erfarenhet av en sko som håller bättre än så. Finns det några andra intressanta alternativ?

Jag skulle gärna vilja ha den typen av sko som vi skrev om på Fjäderlätt häromsistens, men jag har inget emot att man lägger lite vikt vid hållbarheten. Bokstavligen.
Det är ju dumt när den sida av skon som gnids mot luften slits snabbare än den sida som gnids mot marken.

(Med brasklappen att jag ännu inte vandrat med packning i mina Vivobarefoot EVO)

De slags skor som efterfràgas av TS och Fjáderlätt är av den art att de automatiskt slits ut fortare án skor av mer stadig, "tung" och hàllbar karaktär. Làt oss se:

1: Förslitning av ovandelen sker dels genom kontakt med terrángen och dels vid varje flexande steg (i sjálva flex-punkten)

1.1: FL vill ha váldigt flexande (ej styva) skor --> större risk för förslitning i flexpunkterna
1.2 FL vill ha skor utan mellansula samt med tyg hela vägen ned till sulan --> Skorna/tyget kommer nármare marken--> större risk för förslitning genom abrasion och/eller stick frân objekt pà marken (stenar, buskar etc)

2: Lätta och dránerande syntet-material/ mesher har lágre resistans mot förslitning än láder, gummi, tätvávda tyger typ Cordura och liknande "tunga" och ej av like effektiv drenerande karaktär.

2.1 FL vill ha drenerande, látta material typ mesh, i kombination med 1.1 och 1.2 ovan --> risk för snabb förslitning av skon.

Är inte själva konceptet med lättvikt att grejorna är billiga, lätta och inte håller så länge? Mina förra kängor tog slut på 5 säsonger (lättvikts-kängor), hur ska då ett par meshskor palla?

(P.S. Någon som vet var jag kan hitta ett tält som väger som The One men pallar väder och håller som ett Ve-25 :))

Det lättaste som jag använt som pallat flera säsonger (har gått minst 100 mil i dem vandring, men även använt dem till vardags när jag är på landet och så) är Salomon Terralow GTX

sal_terralow_gtx_w_529.jpg

De väger 724 gram i storlek 8.5(US) och det är cirka 40% av vikten på mina kängor så kändes som en bra förbättring. De tål rätt mycket vatten och greppet på dem är underbart bra.

Tittar man på funktion och modell på dessa liknar de rätt mycket Roclite™ 390 GTX som då väger ungefär hälften så mycket.

Om vi vänder lite på det då? Låt oss ta ett existerande alternativ och titta på vad de väger och om man kunde ta bort något?

Meindl Softline Lady Ultra GTX: 940 g/par
(Ingen direktlänk, klicka vidare på Models -> Softline: http://www.meindl.de/english/)

Jag antar att dessa kängor har en del stoppning som man skulle vilja ta bort, kanske kunde man minska skafthöjden något. Materialmässigt kunde man kanske byta ut lädret mot grövre tyg?

Stoppingen vill man ha bort inte bara för vikten utan också för att den binder vatten. Dränering kanske enklast kan lösas med vanliga hål i tyget precis ovanför sulan? Då behöver man inte heller lättnött mesh.

Vad skulle man spara in i termer av vikt? Finns det annat som havererar av kängkonstruktionstekniska skäl? T.ex. kan jag tänka mig att den styvare (jmfrt med joggingskor) sulan kräver lite styvare överdel för att inte leda till skav? Men kängor kan jag inte konstruera alls, bara spekulera kring. Skulle min idé här fungera?

Min egen referenspunkt när det gäller kängor är Alfa Cumulus Mid, en sko som på grund av sitt "steg" känns lätt att gå i (man kan utan problem springa i den utan att det blir klossigt), även o den är förhållandevis tung i sig (1218 g/par). Mitt "problem" med den är just att den innehåller en massa tyg och stoppning som gör att den aldrig torkar när den blir blöt inuti. För mig är en av de viktigaste poängerna med meshskokonceptet att man inte behöver bry sig om vadning (i skohänseende), det är bara att klafsa på. Dock behövs det då en sko som är såpass mjuk inuti att man kan kombinera den med extremt tunna strumpor (damstrumpor) som också torkar lätt.

Är inte själva konceptet med lättvikt att grejorna är billiga, lätta och inte håller så länge?

Nej. Själva konceptet med lättvikt är att grejorna har låg vikt. ;)

Själv har jag inte upplevt att lätta skor generellt håller sämre än andra skor (med undantag för mina EVO). Mina Inov-8 verkar ha samma livslängd som vilka andra vardagsskor som helst.

Men de har inte samma livslängd som till ett par "råa" läderkängor som till exempel ett par Lundhags eller M90-kängor. Man vill ju ha skor som håller så att man slipper köpa nya. Det är klart att det finns hållbarhetsmässiga riskfaktorer när man gör skorna lättare (och mer väldränerade), vilket det ju också finns när man även i tyngre skor stoppar in tunna plastmembran eller bygger skorna av en massa olika lager som riskerar att separera över tiden.

Vad jag är ute efter är att man genom att förenkla skon kanske både kan göra en lätt och hållbar sko. Det funkar ju rätt bra på till exempel ryggsäckar.

5 år - med eller utan liquisole?

Nej. Själva konceptet med lättvikt är att grejorna har låg vikt. ;)

Själv har jag inte upplevt att lätta skor generellt håller sämre än andra skor (med undantag för mina EVO). Mina Inov-8 verkar ha samma livslängd som vilka andra vardagsskor som helst.

Jo, men alla vardagsskor har ju ganska kass hållbarhet jämfört med bra kängor. M90 är inte heller speciellt hållbara. Men om M90 är måttstocken kanske man kan hitta lättviktare som håller :)

Jag har två par New Balance ökenlöparskor som är hyffsat hållbara. Gjorda för ökenlopp med mycket sten och har givetvis slutat tillverkas. Brukar ha ett par hela och ett par sunkigare åt gången. Men 5 år, nja. Dock så kan ett par kluttar liquisole i rätt tid dubbla livslängden.

Här är en riktig lättvikts-idé: http://www.newbalance.com/performan...ousek-talk-about-the-evolution-of-nb-minimus/

Jag testade ett sådan här i butiken.

http://www.merrell.com/UK/en-GB/Product.mvc.aspx/M-F-F/15667M/0/Men/Footwear/Filters/Mens/Waterpro-Gauley

Å blev faktist nästan helt såld.
Den känns väldigt lätt men hur lätt vågar jag inte svara på.
Skulle gissa på runt 250-300g skon sedan kanske det felar lite

Väldigt luftig för att ett par svettiga fötter ska kunna torka eller om man snabbt skulle vada över en liten bäck.

Eller var det dessa.
Nu kommer jag inte ihåg längre bara för det.
http://www.merrell.com/UK/en-GB/Product.mvc.aspx/M-F-F/15684M/0/Men/Footwear/Filters/Mens/Waterpro-Maipo

Patagonia Finn

Precis. Accepterar man denna livslängd så finns det mycket att välja på. Jag skulle gissa att Inov8 är bland de mer hållbara märkena. Det jag undrar är om någon har erfarenhet av en sko som håller bättre än så. Finns det några andra intressanta alternativ?

Inför sommarsäsongen köpte jag ett par skor av märket Patagonia, modell M Finn. Jag tyckte de var väldigt sköna och satt bra på mina fötter. Jag testade samtidigt vid köptillfället Salomon XA Pro 3D. Jag hade lite svårt att bestämma vilka skor jag skulle köpa. Mina fötter föredrog Finn-modellen så det fick bli Finn. Priset var också attraktivt, blott 899 kr gentemot Salomon på ca 1200-1500 kr beroende med/utan goretex.

Första gången jag använde skorna var på en vandringstur på Söderåsen i Skåne. Jag använde också ett inlägg (innersula) av märket Sole för att jag pronerar när jag går. De fungerade väldigt bra och var sköna under turen. Mina fötter var helt enkelt förtjusta i dem. Så jag bestämde för att använda dem även till franska alpturen i somras då jag gick runt hela GR54-leden som var tuff. Skorna fick utstå en hel del pga mycket vandring uppe i bergen, passerade åtskilliga pass och det var lösa stenar.

Jag var imponerad över att skorna tålde en hel del. Även skosnöret var bra och pålitligt. Tidigare hade jag använt TNF Hedgehog/Propercy bl.a. i Pyrenéerna och de höll inte lika länge och tålde inte så mycket "stenträffar" dvs när man råkar stöta skor på stenar/trampar på stenar på leden. Yttersulan i Finn har bra grepp, även på blöta underlag. Det finns tåskydd runt skorna där framme. Jag använde dem igen nyligen på en tur på Skåneleden. Skorna varit våta vid några tillfällen på de turerna men det är svårt att säga hur lång tid de torkar men jag tycker det var helt ok. Efter alpturen beställde jag ytterligare två par skor av Patagonia Finn för att kunna ha dem i flera säsonger när första paret slits ut. Dock blev det bara ett par skor eftersom det var slut hos företaget jag beställde ifrån.

Om jag har räknat rätt så har jag gått drygt 26 mil i dem. Använde bara ett par mellantjocka sockor. Vikten för paret i storlek 43 var 840 gram. Det positiva med skorna är att en del av materialet i skorna är från återvinningen.

Länk: Fakta och beskrivning om Patagonia Finn

Länk: Recensioner om skorna på Patagonias webbsajt.

Jag kan nog använda skorna minst en säsong till.

Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
alven Den ultimata lättpackarbyxan? Lättpackning 12

Liknande trådar

Vandrat på ett platåberg? Upptäck Billingens unika landskap!

Njutvandra året om i fantastisk natur med böljande sluttningar och dramatiska klippavsatser – bara ett stenkast från Skövdes centrum.

Få Utsidans nyhetsbrev

• Redaktionens lästips
  • Populära trådar
  • Aktuella pristävlingar
  • Direkt i din inkorg