Den Stora tråden om Tielmavadet

TLDR; lägg in information om Tielmavadet här!

Hela Långa Historien
Ja, rubriken är ju i skrivande stund en förhoppning, men jag hoppas att det en gång kan bli sanning att man här kan hitta uppdaterad information om detta gäckande vad. Jag tycker det är hög tid. Så du som hittar till denna tråd och har information om Tielma: svara gärna på tråden!

BAKGRUND
Tielmavadet är i mitt sinne den södra möjliggöraren i Sarek, det vad som gäller om man ska ‘byta sida’ på något annat ställe än Skarja; men det saknas likväl en utförlig och uppdaterad tråd om just detta centrala vad. Visst, det finns ju förstås trådar där vadet avhandlas. Här är ett axplock:

2000: https://www.utsidan.se/forum/threads/sarvesvagge-tielma.1559/
2003: https://www.utsidan.se/forum/threads/var-ligger-tielma-vadet.22659/
2009: https://www.utsidan.se/forum/threads/tielmavadet-vad.57430/
2015: https://www.utsidan.se/cldoc/minnesvarda-vad.htm
2017: https://www.utsidan.se/forum/threads/tidsuppskattning-vandring-kvikkjokk-sarek.86254/

Med några undantag så innehåller de flesta inlägg ganska korta informationsbitar om vadet, och omnämner det på sedvanligt vis som ett nyckfullt vad, ibland lätt, ibland “det värsta jag varit med om”. Följden för många av oss som vandrar med relativt små tidsmarginaler blir att undvika hela företaget. Kostnaden om det inte funkar blir helt enkelt för stor: det handlar om runt 3 mils omväg (en stor del längs den ökänt eländiga ‘södra sidan’ av Rapadalen) om man ska ta vägen runt Skarja istället.

Kombinationen av centralt vad och eklektisk o bristfällig information tycker jag motiverar att detta klassiska vad får en rejäl stortråd, som förhoppningsvis kan ge både grundinformation till den nya vandrare och uppdaterad information för oldies. Och eftersom jag nu har ett egenintresse kring detta vad, då jag detta år vandrar extra sent (slutet av augusti) och äntligen tänkte våga mig på det, så tänkte jag försöka initiera det hela. Here it goes.

VAD ÄR TIELMAVADET?
Om du – i min imaginära framtid då detta ÄR en stortråd – läser detta så har du troligtvis en aning om vad Tielmavadet är för något. Men för fullständighets skull kommer här lite grundinfo. Det är alltså det enda vadet över Rapaälven - Rahpaädno - som är praktiskt genomförbart. (Läs här reaktionerna när en hoppfull vandrare föreslår en mer sydlig övergång.)

Vadet ligger på sydvästsidan om berget Låddebakte, strax norr om utflödet från Sarvesjokken (Sarvesjåhkå). Såhär skriver Neregård om det hela i “Fjällvandra i Sarek” (nu utgiven i en andra upplaga):

“Tielmavadet ligger sydväst om Låddebaktes topp, cirka fyra kilometer väster om Skårkistugan. Du känner enkelt igen vadplatsen genom att älven delar upp sig i två huvudfåror och mellan dessa ligger en skogsbevuxen ö som är betydligt högre än omgivningen. Exakt var bästa vadstråket är beläget varierar från år till år eftersom strömfårorna ständigt förändras, så om du inte direkt finner en bra linje är det värt att leta på båda sidor om ön.”

Här är en bild på fjällkartan där Neregård markerat vadets ungefärliga position:

Tielmavadet 01.png


Så ser det alltså ut på fjällkartan, där Sarvesjokken kommer västerifrån och Rapaälven tydligt delar upp sig i två breda tarmar strax norröver. Men om man istället tittar på naturkartan/lantmäteriets onlinekarta och förstorar maximalt, så ser det ju lite mer komplext ut:

Tielmavadet 02.png


Denna komplexa bild är troligen mera rättvisande, och det är alltså på det breda området norr om inflödet från Sarvesjokken som det ska vara bäst att vada. Men (a) mer exakt var; (b) hur ser det egentligen ut; och (c) vad finns det för hjälp att få; är tre frågor jag ändå tycker man skulle vilja ha svar på. Så här kommer de, en efter en:

A) Senast infon om bästa vadstället?
När jag läst på i olika inlägg verkar det variera var någonstans, i förhållande till Tielmaön, som det är bäst (dvs minst dåligt) att vada. Min vältummade Sarekbok har som ni ser ovan ritat ut vadstället mellan Sarvesjokkens utlopp och ön där Rapaälven delar på sig, men säger samtidigt att det varierar år från år. Så tips om var ni eventuellt vadat, eller ställen ni försökt som inte funkat, vore till stor nytta. Det gäller förstås även om ni vadat för ett tag sen, eftersom sanddynorna ju rimligen har en viss tröghet, så hyfsat färsk information borde ändå ha nåt slags prognostiskt värde. Rekonstruktion ritad på den uppförstorade onlinekartan ovan, eller om man har nåt än mer rättvisande, är ju t ex en möjlighet för att tydliggöra lyckade och misslyckade försök.

B) Bilder?
Bilder som kan ge oss en uppfattning om vad vi har att vänta oss vore också toppen. De flesta bilder visar glada eller missnöjda vandrare före eller efter försök att ta sig över. Det är förstås bra för albumet, men ger inte så mycket information om hur man själv ska ta sig över. Den bästa översiktbild jag hittat är denna, tagen norrifrån.

Tielmavadet 03.jpeg


För originalbilden, se http://www.rapadalen.de/2002/del05/02.htm

Jag antar att ön alla pratar om är den längst ner till vänster i bild, och det är onekligen Sarvesjokken som kommer in från höger (alltså västerifrån). Med tanke på länken till bilden i posten gissar jag dock att bilden är från 2002, alltså i skrivande stund 22 år gammal. Mycket vatten över sanddynorna sedan dess, med andra ord. Så har någon uppdaterade bilder vore det toppen!

C) Prognosverktyg och andra klokheter?
I en tråd från 2015 (initierad av mig, för övrigt) postade den gode Jan Melander en länk till smhis vattenwebb, vilket verkar vara ett modellverktyg som fortfarande är igång!

Tielmavadet 04.png


Länk till vattenwebben

Hur pålitlig den är har jag ingen aning om. Någon kanske vet. Och kanske finns det annat som kan hjälpa den hoppfulle vandraren? Alla tips tas tacksamt emot!

—..—

Det finns säkert annat smått och gott att tillfoga förutom dessa tre aspekter, men det här var vad jag kunde komma på här och nu. Ja, förutom då gamla bilder på lyckade och misslyckade övergångar. Länkarna jag gav inledningsvis har flera underbara bilder, många tagna med en garanterat analog kamera, som ger en härlig historisk känsla. Såna tycker jag inte det är fel att strössla med, även om den som bara vill ha senaste infon får mer att vada igenom (pun intended).

Väl mött på led, vad och forum!
//Materialaren
 
Vattenweb är väl bra, men är även beroende på väderprognoser (nederbörd) för att det ska bli rätt. Man kan även se historik tillbaka i tiden.

Sen behövs några referenser. Dvs personer som vadat där och tyckte det gick bra, och som vet datum och vad vattenflödet var just då. Och personer som inte tog sig över pga högvatten, och vet vad vattenflödet var vid tillfället.

Då kan man använda dessa siffror för att bedöma om man kommer över om några dar. Förutsatt att vadet och dom olika kanalerna inte ändras för mkt, så att det blir svårare än tidigare.
Dvs, enligt tidigare vadares erfarenheter bör vattenflödet vara mindre än xx för att lyckas......
 
Senast ändrad:
Om man kollar på vattenwebb så ser man att flödet varierar mkt, och är lägre i Aug / Sept. Så man kan ju gissa att det bör vara max 15-20 m3 ??

vw2.jpg
 
Temperaturen och tid på dagen / dygnet har stor betydelse för avsmältningen av snön och isen på glaciärerna. Lägst vattenföring generellt borde vara på tidiga morgonen varma dagar. Idealt några kalla dagar utan nederbörd före vadförsöket och sent på säsongen när snösmältningen är nära avslutad vilket också framgår av Hasses inlägg och bild ovan.

Thure
 
Sen behövs några referenser. Dvs personer som vadat där och tyckte det gick bra, och som vet datum och vad vattenflödet var just då. Och personer som inte tog sig över pga högvatten, och vet vad vattenflödet var vid tillfället.

Då kan man använda dessa siffror för att bedöma om man kommer över om några dar. Förutsatt att vadet och dom olika kanalerna inte ändras för mkt, så att det blir svårare än tidigare.
Dvs, enligt tidigare vadares erfarenheter bör vattenflödet vara mindre än xx för att lyckas......
Precis. Till sist kommer ju mycket handla om avsmältning + regn i närhistorien, men eftersom det handlar om sanddyner så gissar jag att vadet kommer vara lättare vissa år än andra. Och ju mer rapporter vi kan få in om hur det sett ut i närtid, desto bättre.
 
Om man kollar på vattenwebb så ser man att flödet varierar mkt, och är lägre i Aug / Sept. Så man kan ju gissa att det bör vara max 15-20 m3 ??

Visa bilaga 44806
Det verkar vara en rimlig gissning, och bådar ju gott för oss som hoppas gå där 24/8 +- någon dag. Medianen är då 13 m3/s, men samtidigt är det stor variation, som man kan se här på statistiken över tid. Den 26/8 t ex har ju en rejäl outlier på 67 m3/s:

Tielmavadet05.png


Den veckan var det nog inte så skojigt i Sarek över lag, kan tänkas. Men helt klart verkar det svårt att sia: sommaren 2015 när det varit ruskigt kallt tidigare på sommaren och det var snöbryggor över nästan alla annars bökiga vad jag passerade, och den enda person jag mötte det året sa att Tielmavadet var helt omöjligt (han hade provat några dagar tidigare), så var det inte mer än normalt flöde mot slutet av augusti, vad jag kan se.

Sen är ju en allmän fråga hur dessa datapunkter relaterar till verkligheten. Jag har (för att uttrycka det milt) inte studerat det hela närmare, men det finns onekligen en massa länkar på smhi:s hemsida att penetrera: https://www.smhi.se/data/hydrologi/vattenwebb/om-data-i-vattenwebb

Det vore ju ffa intressant att veta om modellens data korrigeras med utfallet på något rimligt pålitligt sätt efter hand. Givet smhiinformationen att "För att beskriva Sveriges vattendrag och sjöar på ett korrekt sätt, mäter SMHI vid över 200 platser i landet." samt storleken på vårt avlånga land, så kan man ju anta att det inte är någon som sätter ner apparaturen i Tielmavadet med någon större regelbundenhet.

Nu är jag nyfiken. Mätexperterna på forumet får rycka in, helt klart!
 
Senast ändrad:
Vad jag har förstått är det mesta modellerat & simulerat. Sen har dom några riktiga mätpunkter oxå, att jämföra med och för att förbättra modellerna.

Det betyder att dom är väldigt beroende av SMHI prognoser för nederbörd. Och sedan egna modeller av hur lång tid det tar för vattnet i upptagningsområdet att passera en viss punkt. Och hur mkt is & snö smälter beroende på väder.

För tex pkt35549 så ser man upptagningsområdet på kartan, dvs mkt av nederbörd och smältvatten från det området passerar punkten lite senare, det som inte blir grundvatten.

Ganska bra, men inte exakt, kan bli fel. :)
 
Senast ändrad:
Jag vadade Sarvesjåhkå för över 30 år sedan efter att vi hade startat vandringen i Gisuris. Vi skulle till Kvikkjokk. Det var spännande att vada och stenarna rullade under fötterna. Det var lårdjupt...och vi vadade där det var som bredast.

Numera vadar jag med två vandringsstavar och letar noga efter lämpligt ställe att korsa ett vattendrag. Två stavar och en fot i marken...det är min melodi.
 
Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
Welena Stora Sjöfallet Suorvadammen Fjällvandring 2
Crimper Dela helikopter från Stora Sjöfallet i juni Fjällvandring 0
Johankjellgren Stora Memurutinden, östtoppen Fjällvandring 0
Melvham Stora Sjöfallet- fotoplatser Fjällvandring 0
gabriellundblad Vandring i stora sjöfallet och Kallaktjåkkå Fjällvandring 0
Hemiume Vad får vi inte missa? Sarek, Padjelanta, stora sjöfallet, abisko? Fjällvandring 6
Jiggen Stora Sarektraversen Fjällvandring 7
everest4ever stora sjöfallet Fjällvandring 4
Issie88 Dagsturer med barn från husvagn, Ritsem eller stora sjöfallet Fjällvandring 5
orchidkarma Stora Sarektraversen (augusti) Fjällvandring 1
oscarsundholm Dela helikopter Stora Sjöfallet-Aktse (31 juli) Fjällvandring 0
lkpg_hilding Vandring på Kallaktjåkka i stora sjöfallet? Fjällvandring 4
Sputniq Rimlig Sarektur - Stora Sjöfallet till Kvikkjokk Fjällvandring 9
Palmenkott Vandring i Stora sjöfallets nationalpark Fjällvandring 24
moa_k40 Vandra Sarek utan stora vad? Fjällvandring 7
Tobbe C Stora Sjöfallet kring 10e juni Fjällvandring 16
Addeandersson Helikopter Stora Sjöfallet-Aktse Fjällvandring 0
Norris När gjordes Stora Sarektraversen första gången sommartid? Fjällvandring 6
rödräven Bussen från gällivare - stora sjöfallet Fjällvandring 8
undvall Till Stora Sjöfallet från Norr?!? Fjällvandring 7
negativ Detaljuppdateringar för tur Stora sjöfallet - Sarek Fjällvandring 4
Jamali Från Sarek till Stora sjöfallet/Padjelanta...Hjälp tack! Fjällvandring 7
T.O.K Hjälp med en 3 dagars tur vid Stora sjöfallet? Fjällvandring 3
Norris Var Stora sjöfallet Europas största? Fjällvandring 42
Etriol Dagsturer Ritsem eller Stora sjöfallet med småbarn Fjällvandring 2
saeys Endagsturer runt Stora Sjöfallet Fjällvandring 2
undvall Väg till Kårsatjåkka från Stora Sjöfallet? Fjällvandring 10
kellicotta Väg till Stora sjöfallet stugorna Fjällvandring 2
opw kikare upphittad, slugga, stora sjöfallet Fjällvandring 0
Axel L Topptur, Stora Ana-högen, Anarisfjällen Fjällvandring 1
Anderljung Tidsåtgång Ritsem - Stora sjöfallet Fjällvandring 2
rezet Stora sjöfallet (Saltoluokta) Fjällvandring 1
larvik line hur stora platser finns det att tälta i Mårma Fjällvandring 2
9219 Teusajaure och Stora Sjöfallet Fjällvandring 4
mdlist Läget (vatten, mygg) i östra Sarek/Stora Sjöfallet? Fjällvandring 0
armstark Stora Sjäfallet - Kallaktjåkkå Fjällvandring 1
samme83 snöläget i stora sjöfallets naturreservat? Fjällvandring 6
paddel Björn Bussförbindelser till Stora Sjöfallet Fjällvandring 3
Nikkaloukta-Stora Sjöfallet? Fjällvandring 2
Stora Sjöfallet Fjällvandring 4
Ahlqvist Tidsuppskattning vandring Kvikkjokk, Sarek Fjällvandring 9
Materialaren Vattennivån Sarek, särskilt Tielmavadet (Rapadalen) Fjällvandring 9
oskar_thulin Tielmavadet (Rapadalen) Fjällvandring 7
tore47 Tielmavadet 30 år senare Fjällvandring 7
Charlotte_LL Tielmavadet -- Vad? Fjällvandring 13
dennis.b Tielmavadet Fjällvandring 4
stranmar Akkajekna och Tielmavadet!? Fjällvandring 3

Liknande trådar