Djungelhjälp
Hej,
Förutsättningarna för det jag skriver nedan är att jag är 176 cm, väger 74 kg, åker 25-30 dagar/år (både i Alperna och i Sverige) och jag åker bara i pist om jag måste.
Jag håller med Fafner om att Völklskidan är ett mycket bra alternativ om du vill åka fort och stort. En kompis till mig har dem så jag har testat dem lite (och sett honom åka på dem mycket). I pist och i uppkörda off-pistförhållanden går det åka överljudsfort. Den enda begränsningen är ditt eget psyke. Nu till det negativa. Skidan är enligt min uppfattning ingen slöåkarkompis utan kräver mycket kraft för att komma till sin rätt men detta kan säkert upplevas annorlunda av en tyngre åkare eller en åkare som åker mer kraftfullt. I lössnö känns den väldigt styv och det tar tid att komma runt i sväng (i djup snö i skogen kan det nästan ta obehagligt lång tid att komma runt).
Om du gillar de egenskaper som jag beskrivit ovan kan du sluta läsa här. Om du vill ha ytterligare ett alternativ föreslår jag Head Monster 75. Min flickvän har åkt på den i snart tre säsonger och hon kan inte sluta prata om vilken superskida det är. Jag har själv provåkt den vid några tillfällen och kan bara konstatera att den är riktigt bra. Den har bra isgrepp (helt överlägset dina gamla Sladder, förlåt Stinger...) och detta i kombination med den relativt korta sidoskärningsradien gör att skidan ger en skön carvingkänsla. Dessutom är den bra i lössnö (åtminstone i svenska förhållanden) och blir heller aldrig lika fladdrig som ett par Sladder i uppkörd lössnö. Självklart är en ännu bredare skida bättre i sådana förhållanden men Head Monster 75 är en ypperlig kombination av pist- och offpistskida.
Fafner föreslog också Rossignol Scratch BC. Jag har åkt de senaste två säsongerna på denna skida och är mycket nöjd. Den är en ren njutning i off-pisten men för den som fokuserar mer på pist än off-pist är både Völkl 7-24 och Head Monster 75 betydligt bättre alternativ.
Angående Scotty Bob vill jag bara säga följande. Jag provåkte ett par i påskas och kan konstatera att skidorna inte lever upp till hypen här på Utsidan. Visst är det kul att det utvecklas skidor för telemark men skidan är högst ordinär (Ojojoj, nu svor jag visst i kyrkan...). Den är bättre än dina Sladder men spelar definitivt inte i samma division som ett par Head Monster eller ett par Völkl 7-24. Min slutsats efter att ha testat Scotty Bob är att det är en skida för dem som vill väcka uppmärksamhet i liftkön. Det kan man också göra genom att t.ex. linda in sig själv i aluminiumfolie...
Lycka till i skiddjungeln!
/Jonas