Del bar paddel??

Kan finnas flera skäl

till att skaffa delbar paddel. VIlka är dina skäl? Vad har du för kajak? Vad väger din nuvarande paddel?

Känslan när du paddlar är viktig. Paddeln skall inte wobbla, och helst inte stänka ned dig, vikten och längden samt vridningen är betydelsefulla faktorer.

Monterar du ett kopplingstycke själv så finns en risk att det blir lite snett och då tappar paddeln en hel del av känslan.

Thure

Kanuk har mycket bra delningar. www.kanuk.nu

Har själv ett Kanukskaft och delningen Kanuk H eftersom jag knäckte skaftet på min Aquabound vid surf. Är väldigt enkelt att montera. Dela skaft, rengör, slipa så ytan inte blir helt slät, montera skarvstycke och delningen med superepoxilim. Enda kruxet jag hade var att Kanukskaftet är smalare än Aquaboundskaftet så det blev att slipa ner paddelbladsinfästningen.

Var noga med att mäta ytter- och innerdiameter på skaftet. Finns säkert andra delningar som inkluderar skarvstycket men tycker Kanuks delningar är starka, smidiga och enkla. Dessutom får du steglös längd- och vinkelinställning på köpet.

tackar,det blir nog någon av dom,så du tycker att 532 Delning "Kanuk H"
funkar bra??

något annat jag ska tänka på vid montering??

mvh/P

Vet inte om du har egen kajak? Men när jag började paddla så hyrde jag kajak i början men jag hade med mig min egna fina lätta dyra delbara paddel i ett paddelfodral ;)
Tycker nästan paddel är viktigare än kajaken för paddelkänslan :cool:

/Janne
Torrdräkt är lika viktigt som en bra paddel, i början av min paddlingskarriär köpte jag paddel och torrdräkt och sen var pengarna slut. Faktum är att jag hade inte ens pengar över till att hyra kajak så hela första året paddlade jag i bara torrdräkten med min jättedyra paddel. Fatta vad jobbigt det blev på vintern när arslet ville frysa fast i drivisflaken därute i sörjan och sälarna försökte stjäla fikabrödet ur ryggsäcken. :)

till att skaffa delbar paddel. VIlka är dina skäl? Vad har du för kajak? Vad väger din nuvarande paddel?

Känslan när du paddlar är viktig. Paddeln skall inte wobbla, och helst inte stänka ned dig, vikten och längden samt vridningen är betydelsefulla faktorer.

Monterar du ett kopplingstycke själv så finns en risk att det blir lite snett och då tappar paddeln en hel del av känslan.

Thure

jag vill ha en del bar paddel för att det blir lättare att transportera ,och bra ha med som reserv paddel senare med.

Kanuk H

Svar ja.

Lätt, robust, snabb, ingen plast. Det enda är att man kan komma åt vipparmen när man drar handen över delningen. Går att fixa med en neoprensocka att dra över. På Kanuk tyckte de att jag kanske skulle överväga delningen Twist istället men eftersom många kompisar har H så tog jag den ändå. Tips om man beställer - fråga om de har kvar skarvrören som medger 10 cm längdinställning. Var ett parti som blev extra långa som kanske finns kvar. Varför bara 7 cm när man kan få 10?

Upplevde inte som svårt att få delningen rak.

Skaft och delning för mig kostade ca 1000 kr. Delningen stod för större delen. Så frågan är om det är värt det med en billig paddel. Har själv köpt omonterade paddlar billigare än så som är bra.

Fråga om paddlar och du får MASSOR av svar.

Jag är minst lika grön som trådskaparen på paddelteknik och olika paddlar. Måste det vara så krångligt? Jag hade satt en budget på kanske 1000 kr eller möjligen 1500 kr. Sedan hade jag undersökt vad jag fått för pengarna. Delbar är baskrav och vinklingsbar också. Hur lätt paddel räcker pengarna till? Längd på paddeln - fråga i kajakbutiken. Med tiden har man väl möjlighet att prova andras paddlar och se vad som är optimalt.

Sen byter man när man vet vad man vill ha och betalar för det. Jag skulle aldrig betala över 3000 kr för paddel med egenskaper jag inte förstår mig på.

thomas

Nu kan ju faktiskt 1500 framstå som pengar i sjön (no pun intended) om man nu inte vet vad man köper!
Det är väl som vanligt, sondera utan att handla, få en uppfattning om vad som kan skilja, hur priset hänger ihop med egenskaperna, hur prisintervallet för paddlar överhuvudtaget ser ut. Därefter är det läge att sätta en prisnivå som baserar sig på hur man är beredd att prioritera.

För 3000 kan man få en riktigt bra paddel. Det finns också paddlar för 3000 som jag inte skulle vilja paddla 5 km med...

Om trådstartaren redan har en paddel, så är det ju ingen ko på isen, och det går ju att göra denna delbar om det var främsta prioritet just nu, varvid man därefter kollar runt och ser vad man ska skaffa när man går vidare.

Svar ja.

Lätt, robust, snabb, ingen plast. Det enda är att man kan komma åt vipparmen när man drar handen över delningen. Går att fixa med en neoprensocka att dra över. På Kanuk tyckte de att jag kanske skulle överväga delningen Twist istället men eftersom många kompisar har H så tog jag den ändå. Tips om man beställer - fråga om de har kvar skarvrören som medger 10 cm längdinställning. Var ett parti som blev extra långa som kanske finns kvar. Varför bara 7 cm när man kan få 10?

Upplevde inte som svårt att få delningen rak.

Skaft och delning för mig kostade ca 1000 kr. Delningen stod för större delen. Så frågan är om det är värt det med en billig paddel. Har själv köpt omonterade paddlar billigare än så som är bra.

Kollade med Kanuk om pris på delningar,den du har kosta 625kr ,inte så farligt dyrt.

enl. dom så var det den dom sålde mest av.

får mäta o kolla om den kan funka på min paddel.

/P

Jag har en TNP Wolverine delbar paddel med justering av både längd och vinkel. Den är lätt, tålig och förlåtande om man råkar dra snett, så att man inte välter pga det. Ganska smalt blad så att man inte blir så trött i armarna när man paddlar långt. Perfekt tycker jag!

Edit: Det finns tydligen modeller med olika bredd på bladet. Min är köpt genom Kajaktiv så jag antar att det är samma modell som de har på sin hemsida, med 17.5 cm brett blad: http://kajaktiv.se/product/50-tnp-wolverine-light.html

Ang.längd på paddeln så har jag läst att 220-230 är en bra längd om man har en högre kajak ?? och så beror det på paddel tekniken med så klart

har ej mätt min paddel jag har hemma ännu;)

men detta är min kajak o den klassas väl som hög;)

Bilagor

• 299154_1737127887206_1808904037_1158231_7974483_n[1].jpg
    299154_1737127887206_1808904037_1158231_7974483_n[1].jpg
    58.9 KB · Visningar: 475
Många föredrar

paddlar mellan 214 och 220 cm. Bredare kajak göra att man behöver en något längre paddel och sitter man högt betyder det också en något längre paddel. Egentligen så är en kortare paddel snabbare eftersom det är effektivast att ha paddelbladet nära kajaken. Det blir mera kraft framåt och mindre vridande moment.

Thure

Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
srpp Enkel och ren paddeljacka, del 2 ;) Paddling allmänt 3
7662 råd om kajak köp del 2 Paddling allmänt 1
Harry.S Vad blir det för skillnad, dyr/billig paddel? Paddling allmänt 9
AxelSthlm Extra paddel, hur viktigt? Paddling allmänt 48
Tibbelit Köpa paddel till kajak - Seahawk? Paddling allmänt 5
yohann123 Vkv 101 och tips på paddel till nybörjarmotionär Paddling allmänt 3
GeorgeG Söker tips på kolfiber paddel Paddling allmänt 17
Knall Val av paddel 2021 Paddling allmänt 55
tango "uppfläkt" paddel? Göra något? Paddling allmänt 25
Claes79 Vandringsstavar som makeshift paddel Paddling allmänt 1
thureb Paddel Nigel Foster Air Paddling allmänt 1
elevkale Problem med delbar paddel Paddling allmänt 18
PEUN Paddel, fastnat Paddling allmänt 0
Johan123 Någon som paddlar kanadensare med böjd paddel? (bent shaft) Paddling allmänt 3
medic nybörjar paddel Paddling allmänt 2
Millow Laminera paddel Paddling allmänt 5
Haga17 VKV Paddel, Vind eller Euro-Speed? Paddling allmänt 7
Lasse Be Justera en paddel Paddling allmänt 4
Tordnado Prisvärd paddel Paddling allmänt 32
pelka vill ha Tips på paddel! Paddling allmänt 11
Veon Delning av paddel Paddling allmänt 1
Jesperr97 Kajak paddel. Paddling allmänt 5
rideyounger Val av paddel. Paddling allmänt 40
KajakPaddlaren123 Val av paddel och väst Paddling allmänt 5
aksello Tips på paddel Paddling allmänt 12
Lgm Trä paddel Paddling allmänt 2
friluftaren Toksook paddel Paddling allmänt 2
Spinspider Paddel: Robson Zephyr Glas Paddling allmänt 2
Silen Är en skumfylld paddel mer ömtålig jämfört med en homogen??? Paddling allmänt 2
heah Vinkelmarkering på paddel? Paddling allmänt 5
Windsbraut Tips för två-veckors-familje-paddel-semester från/till Västervik Paddling allmänt 2
d_anders Fram och bak på paddel Paddling allmänt 3
toye Paddel tips Dalsland/Värmland Paddling allmänt 7
Kristofer Waldetoft Fästa paddel och arbeta med benen Paddling allmänt 13
Welsh Val av paddel? Paddling allmänt 1
Petter2 Lågväxlad paddel Paddling allmänt 8
Mr.Brett Korta av en paddel Paddling allmänt 4
htelander Vinklad/ovinklad paddel? Paddling allmänt 14
petski Paddel jacka Paddling allmänt 3
Magnus_74 flyga med Paddel Paddling allmänt 12
saft Det här med paddel.... Paddling allmänt 26
MartinR Förvandla fast paddel till delbar - behöver tips på var jag köper sådana delar Paddling allmänt 7
jamo Paddel-lina fäst i flytväst eller kajak? Paddling allmänt 4
Fjäll_Hasse Wing paddel Paddling allmänt 14
ChrisL Kärvande delbar paddel - hur dela? Paddling allmänt 5
SkogsCalle Laga paddel/ny paddel Paddling allmänt 11
epa22 Skillnad mellan ving- och vanlig paddel? Paddling allmänt 4
Per Crona Olika teknik beroende på paddel Paddling allmänt 31
Homie Kapa paddel -> reservpaddel Paddling allmänt 2
Charlotta Rodéhn Köpa paddel Paddling allmänt 18

Liknande trådar

Njutvandringar att längta till

Platåberget Billingens unika natur och fina vandringsleder lockar vandringsentusiaster året om.

Få Utsidans nyhetsbrev

• Redaktionens lästips
  • Populära trådar
  • Aktuella pristävlingar
  • Direkt i din inkorg