Satsa på en lite bättre paddel!
Jag och ett par vänner är helt överens om att det är bättre att lägga lite mer pengar på en bra paddel och mindre på kajaken än tvärtom. Med detta sagt behöver du inte köpa en Werner eller Blacklight för 5-6 tusen kr. Det finns bra paddlar för en mindre peng. Med en bra paddel blir det lättare att paddla och uppmuntrar dessutom till roligare paddling.
Aquabounds paddlar är ok. Har själv en Manta ray och har haft en Stingray med kolfiberplastbladen (dvs de med svart blad). Så länge du inte paddlar mycket surf, har bra teknik eller är mycket stark så rekomenderar jag det lilla bladet till turpaddling. Klart mindre energikrävande till priset av lite långsammare accelleration. Tycker paddeln är ok men det finns helt klart bättre paddlar. Det med glasfiberinblandning är lite flexigare men funkar nog bra till turpaddling. En fördel är bladet som tål mycket stryk jämfört med rena glasfiber- och eller kolfiberblad. Har dihedralblad så det är mer förlåtande i tekniken
Deras glasfibberpaddlar (spindrift mm) är fina. Gillar att man kan justera längd och vinkel steglöst.
Ett exempel är Kanuk Super Karbon (kostnad ca 3000 kr). Prisvärd kolfiberpaddel som dessutom kan justeras 7 cm i längd och steglöst vinkelinställning. Bättre blad än Manta Ray tycker jag, känner att mer av energin går ner i vattnet. Lite wobbligare så den är känsligare för sämre teknik men efter ett litet tag var det inte något problem. Bra delningar - deras Kanuk H har jag på min paddel.
'
Nytech har jag testat kort - skitpaddel! Dålig ineffektivt blad och bara en fast vinkel på ca 70-90 grader vilket är otroligt mycket.
Galasport - vet inte vilken modell det är men det ser nästan ut som en Manta ray frånsett att den är helt i kolfiber. Pris troligen runt 3000kr. Kändes mycket bra.
Crankshaft har bara testat kort - kändes ovant men kan nog funka för vissa. Testa - du kanske gillar det?
Är du händig och vill lägga så lite pengar som möjligt - bygg dig en grönlandspaddel! Mer info på
www.thomassondesign.com. Lite annorlunda teknik och känsla men för en hundring får du en mycket bra paddel.
Mina råd är:
1. Testa olika paddlar och prata med butikspersonalen. De kan ge bra tips.
2. Lägg lite mer pengar på paddeln jämfört med kajaken. Skillnaden är stor.
3. Steglös längd- och vinkelinställning. Då kan du experimentera själv till du hittar rätt. Från egna och vänners erfarenhet så trivs de flesta med kortare paddlar än vad som rekomenderas i litteraturen. Kanske 5-10 cm kortare än rekomendationerna. Men testa själv först!
4. Ganska små blad så länge man inte är starkt och/eller vill ha förmågan till snabb acceleration.
5. Kajaktiv har en bra sammanfattning om paddlar. Finns i deras magalog (s. 51 i upplaga 2011).
www.kajaktiv.se
6. Lycka till! Välkommen till paddelvärlden!
Puh ! Långt inlägg men hoppas det hjälper