Del bar paddel??

Jag har funderingar på att köpa en del bar paddel,jag är grön inom paddlingen ,så vad ska jag tänka på när jag köper en ny paddel,ska ej köpa en svin dyr paddel.

ska man ha en "rak" paddel eller ska man köpa en med cranked shaft??

så kom med tips på bra lätt paddel för bra pris;)

/P

En "bra" och lätt paddel blir ofta dyr men om du bara paddlar med den och inte använder den som landgång så håller den i minst 20 år. Tänker man per år så är skillnaden försumbar mellan 1.500:- och 3.500:- i inköp. Vet inte var du bor men åk till någon av de stora butikerna och känn på skaft och prata blad med säljarna. Har haft cranked tidigare och gillade det men med övergång till vingpaddel blev det överflödigt. Delningen finns i massor av varianter. Kolla att den är lätt att öppna torka av med sötvatten efter varje tur så fungerar den länge.

Var ska du paddla? Om det blir havspaddling och du har inte så mycket erfarenhet, skulle jag välja en paddel som är lite billigare. De vägar lite mer men det ger inte några problem. När du har mer erfarenhet kann du alltid köpa en lättare paddel. Men kanske är det bäst att gå till ett kajakcenter eller något liknande. Prova några och välja den som känns bra.

Faktum är att Stadium har en paddel som är lätt och delbar. Jag är inne på min andra på tre (eller möjligen fyra) år, den första knäckte jag vid en klantig urstigning. Kan tänka mig att det är svårt att hitta en nu när de snart börjar med vinterkläder dock.

Vet inte om du har egen kajak? Men när jag började paddla så hyrde jag kajak i början men jag hade med mig min egna fina lätta dyra delbara paddel i ett paddelfodral ;)
Tycker nästan paddel är viktigare än kajaken för paddelkänslan :cool:

/Janne

Aqua-Bound

Dessa paddlar tycker jag är bra och prisvärda.

Det finns olika modeller. Var inte alltför sparsam när du väljer paddel, om du paddlar mycket så kommer du att vilja byta till en bättre inom kort ifall du köper en för dålig paddel. Om du ska paddla sällan och nöjer dig med sämre grejer så kan det vara bäst att hyra utrustning. Om du hyr oftare så kan en bra rekommendation ändå vara att ha en egen, bra paddel.

Prova olika paddlar innan du köper. En bra kajakbutik hjälper dig.
Lite riktlinjer:
1. Köp en hyfsat lätt paddel, typ 700-900 g om du ska ha en delbar. En tyngre kan du ha som reserv.
2. Inte för stor yta på bladen om du ska paddla långa turer och är nybörjare. Du orkar inte paddla och du får ont i axellederna.
3- Längden beror på din storlek, din paddelteknik och den typ av kajak du tänker paddla. Ju större du är, ju bredare kajak du paddlar och ju lägre paddelföring du har desto längre paddel behöver du.
4. Ju lägre paddelteknik desto mer långsmala blad.

Vad jag själv använder.
Jag är 177 cm lång och 75 kg tung. Paddlar oftast längre än en timme åt gången. Jag har en Tahe Wind Solo som är en mindre havskajak, 54 cm bred. Jag har en Aqua-Bound Stingray ABx (helsvart) paddel som väger 850g. Små långsmala blad. Den är delbar med en bra delning av plast som inte kräver verktyg. Ställbar vinkel men inte längd. Min är 225 cm lång men jag önskar att jag hade köpt en 220 (jag har en lite hög paddelteknik med tryckande handen i höjd med axeln). Bladen är rätt tåliga vilket är bra för där jag paddlar är det långgrunt och stenigt. Kostade 1800 kr. Tror Abx-serien har vita blad numera och har blivit lite billigare samtidigt som en ny ABx II-serie skapats.

Min flickvän har en lite dyrare Aqua-Bound med fiberlaminatblad (Spindrift). Mycket små långsmala blad. Lättare än min. Fin delning med ställbar vinkel och längd (10 cm) som inte kräver verktyg. Gissningsvis känsligare för slag mot stenar. Kostade ändå bara 2900 kr för en väldigt fin paddel.

Jag har flera gånger hyrt Aqua-Boundpaddlar av friluftsfrämjandet i Stockholm. De har gula blad, glasfiberskaft och en delning med 0 eller 70 grader vinkel som funkar bra. De är lite tyngre än min egen men lätta nog för att paddla hela dagen och kostar enligt uppgift en dryg tusing.

Jag har provat flera modeller av Wernerpaddlar och de är mycker bra och lätta paddlar. Självklart kan jag rekommendera dessa men de är dyra så de är inte vad du frågade efter. Om du vet vad du vill ha så kan du kolla på nätet vad butiker i utlandet säljer paddlar för. Det skiljer en hel del och inte minst Wernerpaddlarna är högt prissatta i Sverige.

Om paddlar kan man nog säga att de flesta som vant sig vid sin paddel tycker att det är en bra paddel...

Det gör att det är svårt att prova paddlar. Om det är stor skillnad mellan dem - vilket det i och för sig kan vara - så märker man nog detta snabbt. Kanske lyckas man även utifrån det rangordna dem, men om det är rätt bra paddlar är det lite svårare, då kanske skillnaden snarare känns till en början - sen känns paddeln bättre. När man sen byter tillbaka till en paddel man ev varit nöjd och van vid, så känns den konstig... ett tag.

Nåja, jag skulle prioritera vikten, och tycker kanske att man ska ned under säg 750 g för en delbar paddel. Relativt små blad (om man nu jämför med sprintpaddlar - och det i det här fallet handlar om havspaddling).

Det skadar inte att vara försiktig med sin paddel, men jag har haft "känsliga" paddlar i många år, och inte lyckats skada någon hittills. Även en dyr och lätt kolfiberpaddel går att sätta i botten för balans eller liknande när man är vid stranden, man kan skjuta ut med den, men man kanske inte ska använda den som spett. Stuvarn har rätt i att paddeln kan vara viktigare än kajaken, åtminstone är det vanligt att en paddel överlever flera kajakbyten, när man hittat en paddel man är nöjd med.

I någon mån är det nog dessutom så att du ska jobba på att få en rätt och bra teknik, snarare än att anpassa paddeln på alla möjliga vis för en egen konstig teknik. Om du prövar vingpaddel (Gör det!) så set till att det är hos någon som verkligen är väl förtrogen med vingpaddelteknik. Det skiljer inte oerhört mycket - men det förekommer ändå att vingpaddlar paddlas med plattpaddelteknik, med bladet som nån slags vattenskopa.

Satsa på en lite bättre paddel!

Jag och ett par vänner är helt överens om att det är bättre att lägga lite mer pengar på en bra paddel och mindre på kajaken än tvärtom. Med detta sagt behöver du inte köpa en Werner eller Blacklight för 5-6 tusen kr. Det finns bra paddlar för en mindre peng. Med en bra paddel blir det lättare att paddla och uppmuntrar dessutom till roligare paddling.

Aquabounds paddlar är ok. Har själv en Manta ray och har haft en Stingray med kolfiberplastbladen (dvs de med svart blad). Så länge du inte paddlar mycket surf, har bra teknik eller är mycket stark så rekomenderar jag det lilla bladet till turpaddling. Klart mindre energikrävande till priset av lite långsammare accelleration. Tycker paddeln är ok men det finns helt klart bättre paddlar. Det med glasfiberinblandning är lite flexigare men funkar nog bra till turpaddling. En fördel är bladet som tål mycket stryk jämfört med rena glasfiber- och eller kolfiberblad. Har dihedralblad så det är mer förlåtande i tekniken
Deras glasfibberpaddlar (spindrift mm) är fina. Gillar att man kan justera längd och vinkel steglöst.

Ett exempel är Kanuk Super Karbon (kostnad ca 3000 kr). Prisvärd kolfiberpaddel som dessutom kan justeras 7 cm i längd och steglöst vinkelinställning. Bättre blad än Manta Ray tycker jag, känner att mer av energin går ner i vattnet. Lite wobbligare så den är känsligare för sämre teknik men efter ett litet tag var det inte något problem. Bra delningar - deras Kanuk H har jag på min paddel.
'
Nytech har jag testat kort - skitpaddel! Dålig ineffektivt blad och bara en fast vinkel på ca 70-90 grader vilket är otroligt mycket.

Galasport - vet inte vilken modell det är men det ser nästan ut som en Manta ray frånsett att den är helt i kolfiber. Pris troligen runt 3000kr. Kändes mycket bra.

Crankshaft har bara testat kort - kändes ovant men kan nog funka för vissa. Testa - du kanske gillar det?

Är du händig och vill lägga så lite pengar som möjligt - bygg dig en grönlandspaddel! Mer info på www.thomassondesign.com. Lite annorlunda teknik och känsla men för en hundring får du en mycket bra paddel.

Mina råd är:
1. Testa olika paddlar och prata med butikspersonalen. De kan ge bra tips.
2. Lägg lite mer pengar på paddeln jämfört med kajaken. Skillnaden är stor.
3. Steglös längd- och vinkelinställning. Då kan du experimentera själv till du hittar rätt. Från egna och vänners erfarenhet så trivs de flesta med kortare paddlar än vad som rekomenderas i litteraturen. Kanske 5-10 cm kortare än rekomendationerna. Men testa själv först!
4. Ganska små blad så länge man inte är starkt och/eller vill ha förmågan till snabb acceleration.
5. Kajaktiv har en bra sammanfattning om paddlar. Finns i deras magalog (s. 51 i upplaga 2011). www.kajaktiv.se
6. Lycka till! Välkommen till paddelvärlden!

Puh ! Långt inlägg men hoppas det hjälper

Tusen tack för alla svar.

jag har väl inte paddlat så mycket men tänker ta tag i det nu o paddla mer oftare än jag gjort.

jag har en paddel som man fick med när jag handla kajaken,så man kan kanske göra om den till o börja med???,finns det delar att köpa o kunna göra om paddeln till en del bar??

och köpa en bättre paddel sen,för det är en hel djungel med paddlar har jag märkt ;)

jag tränar en del så jag är väl rätt stark;)så jag har inga problem med orken och styrkan iallafall men tekniken är väll kass;).

mvh/P

Det går att hitta skarvbeslag om man letar. Paddeln kan väl få bli en lämplig reservpaddel längre fram.
Styrka och ork är i någon mån tyvärr ofta nåt som gör att dålig teknik hänger med längre. Börja tidigt med att försöka rätta till tekniken. Det ska dock nämnas att det finns en del olika skolor, inte minst beträffande vingpaddel kontra plattpaddel. Jag tror nog att man åtminstone kan säga att trenden är tydlig för vilken teknik som blir allt vanligare.
(Nu är risken stor att den här tråden drar iväg åt ett lite nytt håll... :))

Paddeldelningar

Kanuk har mycket bra delningar. www.kanuk.nu

Har själv ett Kanukskaft och delningen Kanuk H eftersom jag knäckte skaftet på min Aquabound vid surf. Är väldigt enkelt att montera. Dela skaft, rengör, slipa så ytan inte blir helt slät, montera skarvstycke och delningen med superepoxilim. Enda kruxet jag hade var att Kanukskaftet är smalare än Aquaboundskaftet så det blev att slipa ner paddelbladsinfästningen.

Var noga med att mäta ytter- och innerdiameter på skaftet. Finns säkert andra delningar som inkluderar skarvstycket men tycker Kanuks delningar är starka, smidiga och enkla. Dessutom får du steglös längd- och vinkelinställning på köpet.

Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
srpp Enkel och ren paddeljacka, del 2 ;) Paddling allmänt 3
7662 råd om kajak köp del 2 Paddling allmänt 1
Harry.S Vad blir det för skillnad, dyr/billig paddel? Paddling allmänt 9
AxelSthlm Extra paddel, hur viktigt? Paddling allmänt 48
Tibbelit Köpa paddel till kajak - Seahawk? Paddling allmänt 5
yohann123 Vkv 101 och tips på paddel till nybörjarmotionär Paddling allmänt 3
GeorgeG Söker tips på kolfiber paddel Paddling allmänt 17
Knall Val av paddel 2021 Paddling allmänt 55
tango "uppfläkt" paddel? Göra något? Paddling allmänt 25
Claes79 Vandringsstavar som makeshift paddel Paddling allmänt 1
thureb Paddel Nigel Foster Air Paddling allmänt 1
elevkale Problem med delbar paddel Paddling allmänt 18
PEUN Paddel, fastnat Paddling allmänt 0
Johan123 Någon som paddlar kanadensare med böjd paddel? (bent shaft) Paddling allmänt 3
medic nybörjar paddel Paddling allmänt 2
Millow Laminera paddel Paddling allmänt 5
Haga17 VKV Paddel, Vind eller Euro-Speed? Paddling allmänt 7
Lasse Be Justera en paddel Paddling allmänt 4
Tordnado Prisvärd paddel Paddling allmänt 32
pelka vill ha Tips på paddel! Paddling allmänt 11
Veon Delning av paddel Paddling allmänt 1
Jesperr97 Kajak paddel. Paddling allmänt 5
rideyounger Val av paddel. Paddling allmänt 40
KajakPaddlaren123 Val av paddel och väst Paddling allmänt 5
aksello Tips på paddel Paddling allmänt 12
Lgm Trä paddel Paddling allmänt 2
friluftaren Toksook paddel Paddling allmänt 2
Spinspider Paddel: Robson Zephyr Glas Paddling allmänt 2
Silen Är en skumfylld paddel mer ömtålig jämfört med en homogen??? Paddling allmänt 2
heah Vinkelmarkering på paddel? Paddling allmänt 5
Windsbraut Tips för två-veckors-familje-paddel-semester från/till Västervik Paddling allmänt 2
d_anders Fram och bak på paddel Paddling allmänt 3
toye Paddel tips Dalsland/Värmland Paddling allmänt 7
Kristofer Waldetoft Fästa paddel och arbeta med benen Paddling allmänt 13
Welsh Val av paddel? Paddling allmänt 1
Petter2 Lågväxlad paddel Paddling allmänt 8
Mr.Brett Korta av en paddel Paddling allmänt 4
htelander Vinklad/ovinklad paddel? Paddling allmänt 14
petski Paddel jacka Paddling allmänt 3
Magnus_74 flyga med Paddel Paddling allmänt 12
saft Det här med paddel.... Paddling allmänt 26
MartinR Förvandla fast paddel till delbar - behöver tips på var jag köper sådana delar Paddling allmänt 7
jamo Paddel-lina fäst i flytväst eller kajak? Paddling allmänt 4
Fjäll_Hasse Wing paddel Paddling allmänt 14
ChrisL Kärvande delbar paddel - hur dela? Paddling allmänt 5
SkogsCalle Laga paddel/ny paddel Paddling allmänt 11
epa22 Skillnad mellan ving- och vanlig paddel? Paddling allmänt 4
Per Crona Olika teknik beroende på paddel Paddling allmänt 31
Homie Kapa paddel -> reservpaddel Paddling allmänt 2
Charlotta Rodéhn Köpa paddel Paddling allmänt 18

Liknande trådar

Njutvandringar att längta till

Platåberget Billingens unika natur och fina vandringsleder lockar vandringsentusiaster året om.

Få Utsidans nyhetsbrev

• Redaktionens lästips
  • Populära trådar
  • Aktuella pristävlingar
  • Direkt i din inkorg