Jag tycker ofta det är ganska fånigt med design riktad till en speciell grupp - om det så är motormän eller cafékvinnor, eller tvärtom.
Jag tycker det är rätt trevligt med produkter som är riktade mot en viss målgrupp, om de är relativt snäva (som motorkvinnor och cafémän), och marknadsfolket har gjort sitt jobb. De bästa målgruppsdefinitionen är dock av typen "folk som vill ha gröna ryggor med lite jox på utsidan" snarare än de schablonkaraktärer man gärna använder sig av i marknadssammanhang.
Däremot är det sannerligen fånigt när målgruppen är ett helt kön, och det ena eller andra könet förväntas ha vissa intressen och smakpreferenser bara för att det är ett visst kön.
Det är till exempel visat att tjejer tycker bättre om blått än om rosa (även om tjejer statistiskt oftare tycker om rosa än vad killarna gör, men det är faktiskt mindre intressant).
Så jag tror att det finns lika många killar som tjejer som tycker att det är en finfin idé med spegel i locket. Och lika många killar som tjejer som tycker att det är fånigt.