Jag antar att du avser ljudet? Den är lika tyst som min Optimus 111T.står sig denna hattbrännare jämfört med den vanliga Optimushattbrännaren och M-munstycke med bensin respektive fotogen? Thure
Verkningsgrad/Bränsleförbrukning/Termisk Brännareffekt - jag vet inte, men jag antar att bränsleförbrukningen/effekten för en hattad Nova är densamma som en tratt-Nova. Och ryktesvis påstås det att verkningsgraden blir lite bättre med hatten, men det är inget jag provat. Och jämfört med min Optimus 111T så värmer min Hiker+ en fyrkantig 9-liters rostfri behållare med 5 liter kallvatten ungefär lika snabbt till kokning. Misstänker att snösmältningsförmågan är likartad också, men det kan inte testas för närvarande. Vi har plus 4 grader här nu den 18 december...
Trangias X2 är väl en Primus Omnifuel-brännare? Då är det inte "Dawg-A-Nova" du ska köpa, utan en "OmniDawg 2" om jag förstått tillverkaren rätt. Ebay item 390726246087Går det att montera en sådan i ett Trangia Multifuel X2?
Den sticker upp 7/16" (dvs ~11mm) ovanför trattkanten.Hur mycket bygger den i höjd på din brännare?
Om det är samma sak som ett XGK-EX så ska du läsa några rader av texten till den där "OmniDawg 2" ovan, där beskrivs hur den även passar till XGK-EX med lite bearbetning av honom före leveransen. Och blir ljudtrycksförbättringen i nivå med vad jag fick i mitt Hiker+ så lär du bli nöjd...Jag har ett msr xgk från tidigt 90-tal, och det är inte tyst.
Men som sagt, i mitt Hiker+ med monterad Dawg-A-Nova så funkar modern skandinavisk så kallad fotogen mindre bra. Bensin går utmärkt dock. Så den har blivit nedgraderad från multifuel till bensinkök nu - och det funkar lika bra bara man är mycket försiktigare...