dansprint paddelmaskin

Den kändes väldigt lång. Sen behövs det svängrum för "paddeln" också. Jag ska mäta nästa gång.
Just som komplement till de övriga styrketräningsmaskinerna gillade jag danssprint. Det finns visst en dator till som man kan köra olika träningsprogram på men den har jag inte testat. Hittills har jag kört tuffare 25 minuterspass på den. Att stirra in i en betongvägg tröttnar man på ganska fort. Man kan variera sin teknik och på så sätt belasta kroppen olika t.ex. hög resp. låg paddelföring. Det går även att ställa in hur mycket motstånd man vill ha. För mig handlar det mest om att bibehålla sommarkonditionen så länge det går.

Jag kan hålla med om att paddelmaskin inte är lika kul som att paddla kajak, men det är kanonbra vinterträning. Den maskin som jag paddlar på är ett hembygge hos Fagerviks KK. Jag tycker att maskin är ett utmärkt redskap för att öva teknik. Det är enkelt att filma och du kan se dig själv i speglar hela tiden. Dessutom upprätthåller man den uthållighet som man skaffat sig under sommaren så när nästa säsong kommer så är man redan med på tåget.
Har funderat ett tag på att bygga en.
Skulle vara intressant om du kunde ta några bilder på paddelmaskinen? Har sett lite av den i din blogg, ser ju ut att funka bra? Hur uppfattar du "paddelkänslan" i den? Är det fläktbroms? Är det någon annan som sett ritning på en paddelmaskin på nätet?

Har funderat ett tag på att bygga en.
Skulle vara intressant om du kunde ta några bilder på paddelmaskinen? Har sett lite av den i din blogg, ser ju ut att funka bra? Hur uppfattar du "paddelkänslan" i den? Är det fläktbroms? Är det någon annan som sett ritning på en paddelmaskin på nätet?

Den maskin Lars använder var populär på 80-90 talet och jag har för mig att den kallades för Rasmussen (vem annars?) Som du ser sitter Lars på en vagn som hålls tillbaks av en motvikt. Vagnen står på en stor stålram. Framtill på stålramen sitter en 3-fasmotor med trissor och här löper linorna till paddelskaftet. Vissa klubbar har kvar sina Rasmussen, men de flesta har nog bytt till Dansprint som har "dator" och tar betydligt mindre plats.

Jag kör själv på en paddelmaskin vid namn "K1 Ergo" som vad jag vet togs in av Martin Hunter från Australien. Den fungerar bra så länge man inte kör för tufft då det börjar dra för mycket i muskelfästena i underarmarna. dvs isättet av "paddeln" kommer väldigt plötsligt och hårt.
Är det någon som har provat de olika maskinerna "K1 ergo", "Dansprint" och "Speedstroke". Det hade varit intressant att höra en jämnförelse angående känsla och effektivitet.

Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
MrP Paddelmaskin? Paddling allmänt 13
kayakrasmus Paddelmaskin sthlm:s kanotklubbar Paddling allmänt 2
Disco-Kaj Inomhustävling i paddelmaskin Paddling allmänt 0

Liknande trådar

Njutvandringar att längta till

Platåberget Billingens unika natur och fina vandringsleder lockar vandringsentusiaster året om.

Få Utsidans nyhetsbrev

• Redaktionens lästips
  • Populära trådar
  • Aktuella pristävlingar
  • Direkt i din inkorg