dansprint paddelmaskin

Håller fullständigt med, det är en utmärkt maskin!

Vi har två st sådana paddelmaskiner i klubbens gym och de används flitigt.

För min egen del blir det 3-4 pass i veckan på paddelmaskinen samt en riktigt paddeltur i kajaken tills isen lägger sig på Mälaren.

ännu en fråga

En sak som jag undrar om paddelmaskiner är om de duger för teknikträning, dvs om det är tillräckligt nära the real thing att man kan finputsa teknik. Det är ju enklare att mha speglar etc se rörelsemönstret från diverse vinklar när man sitter still på en paddelmaskin än när man är ute på vattnet.

Och finns det paddelmaskiner som simulerar stabiliteten (eller snarare brist på stabilitet) i kajaken, så man får med balansmomentet också?

En sak som jag undrar om paddelmaskiner är om de duger för teknikträning, dvs om det är tillräckligt nära the real thing att man kan finputsa teknik. Det är ju enklare att mha speglar etc se rörelsemönstret från diverse vinklar när man sitter still på en paddelmaskin än när man är ute på vattnet.

Och finns det paddelmaskiner som simulerar stabiliteten (eller snarare brist på stabilitet) i kajaken, så man får med balansmomentet också?

Lars Ericsson har skrivit en del om paddelmaskiner i sin blogg och har med några filmsnuttar om du tittar på förra våren.

http://bloggen.motionspaddla.nu/2008/11/teknikpass-p-paddelmaskin.html

Har själv ingen större vana av paddelmaskiner(dansprint) men har märkt att det är mkt lättare få blåsor! Varför? Är det avsaknad av vatten(friktionssänkande) möjligtvis! Har oxå märkt på dansprinten att jag inte får ut draget utan drar mer efter sidan! Annars är det väl tyvärr som motionscykel mkt tråkigare än paddla på riktigt :) Å varför ska dom vara så dyra?
Jo det finns paddelmaskiner som främjar även stabilitetsträningen såg en sån på Kajakdagarna(Magnus Fischer) i våras!

/Janne

Annars är det väl tyvärr som motionscykel mkt tråkigare än paddla på riktigt :) Å varför ska dom vara så dyra?

Jodu, jag tvekar mer än en gång innan jag lägger ut 25 - 35 papp på att ha det riktigt tråkigt. Men om det gör mig snabbare och elegantare på vattnet så kan nog några tråkiga inomhustimmar vara värt det...

De verkar vara något dyrare än motsvarande roddmaskiner, antagligen för att det är lägre volymer på paddelmaskiner. Roddmaskiner finns ju riktigt billiga, men ska man ha luftbroms (=bra känsla) och kvalität så kostar de uppåt 15 - 20.

De verkar vara något dyrare än motsvarande roddmaskiner, antagligen för att det är lägre volymer på paddelmaskiner. Roddmaskiner finns ju riktigt billiga, men ska man ha luftbroms (=bra känsla) och kvalität så kostar de uppåt 15 - 20.

Skall du ha en sådan som Lars paddlar i filmen måste du ha gott om utrymme och 3-fasström.

Nyttig vinterträning

Jag kan hålla med om att paddelmaskin inte är lika kul som att paddla kajak, men det är kanonbra vinterträning. Den maskin som jag paddlar på är ett hembygge hos Fagerviks KK. Jag tycker att maskin är ett utmärkt redskap för att öva teknik. Det är enkelt att filma och du kan se dig själv i speglar hela tiden. Dessutom upprätthåller man den uthållighet som man skaffat sig under sommaren så när nästa säsong kommer så är man redan med på tåget.

Har förstått att Dansprinten är ett förträffligt träningsredskap spec. nu på vintern! Skulle vara kul ni som tränar på den att höra hur ni kör! Kan tänka mig att det inte blir några långdistanspass i alla fall! Skulle oxå vara intressant om nån vet hur mkt plats den tar vid träning(får mäta hemma å se om den får plats)

/Janne

Så här tränar jag just nu med paddelmaskinen
  • Först uppvärmning i 10 minuter med lugn paddling (70 drag/minut).
  • Därefter lite cirkelträning i gymmet med bänkpress, liggande/sittande drag, rygg och mage.
  • Sen blir det 20 minuter i paddelmaskinen (ca 80 drag/minut) följt av ett nytt varv i gymmet
  • Så på nytt ett 20-minuter pass i paddelmaskinen och ett varv i gymmet
Längre fram i vinter blir det nog ännu lite längre pass i maskinen och successivt mer och mer motstånd.

Själv tycker jag inte det är så tråkigt i paddelmaskinen. Jag brukar drömma mig bort till kuststräckor jag tidigare paddlat och återupplever dem i minnet.

Vi har en spegel rakt fram så det kan ju vara lämpligt att hålla lite koll på tekniken också...

Enligt Dansprints hemsida så behövs ca 3,25 x 2 meter golvyta när man paddlar.

Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
MrP Paddelmaskin? Paddling allmänt 13
kayakrasmus Paddelmaskin sthlm:s kanotklubbar Paddling allmänt 2
Disco-Kaj Inomhustävling i paddelmaskin Paddling allmänt 0

Liknande trådar

Njutvandringar att längta till

Platåberget Billingens unika natur och fina vandringsleder lockar vandringsentusiaster året om.

Få Utsidans nyhetsbrev

• Redaktionens lästips
  • Populära trådar
  • Aktuella pristävlingar
  • Direkt i din inkorg