Damaskhakar?

Håller på med en uppgradering av ett par byxor. Skulle behöva ett par damaskhakar, att haka i kängsnörena framtill. Finns finfina på Shelby mfl, men frakten blir helt orimlig. Är det någon som vet var sådana kan tänkas säljas inom riket? Att göra själv går bort tv. Skulle också behöva bra kardborre, men det bör ju gå att finna i nån syaffär.

Alla tips mottages tacksamt!
/Mikael

Skriv ett mail till Shelby och fråga vad dom skulle kunna kräva för frakt på något som kan skickas i ett kuvert.
Även om jag inte gjort så själv så har jag upplevt deras service som positiv.
Du förlorar ju i alla fall inget på att fråga.

Om du inte vill göra ett par själv så vet jag inte var du skall få tag på några annars.

//Peter

Kolla i en vanlig sybehörsaffär efter vanliga hyskor och hakar, modell större. Eller kanske efter hyskor o hakar att ha i halslinningen på en stickad tröja.

Tack för tipsen! Shelby vill ha 8.90 eur i frakt. Blir dyra hakar... Lokala sybehörsaffärerna hade dåligt utbud, får prova i storstan. Skomakarn hade däremot en variant som kan funka. Möjligen lite kort, men får prova. Fler tips mottages tacksamt, om inte skomakarns funkar! Klättermusen säljer visst ett "Gaiter kit" till sina byxor, om man vill ha även "snöre under foten".

/Mikael

Gds

Lokala syaffären har säkert smalt syntet band och tryckknappsett. Sy fast bandet på en förstärkninglapp vid neder upplägget. Sätt ryckknappsdelarna på lämpliga avstånd och bränn änden. Duger den lösningen på M90 ny så funkar den säkert för dig med!

Enligt ett rykte jag hört togs hakarna på m/90 bort efter att flera åsamkat sig köttsår på ovansidan av foten vid marscher. M/90- kängan har ju rätt vekt läder i förhållande till föregångaren så haken funkade inte längre.

Med anledning av det kan det ju vara värt att titta på andra lösningar även till de civila kläderna.

Jag har övervägt vaianten med knapp. Gillade inte den när M90 var mina arbetskläder (gick ideligen sönder, bla), gillade kroklösningen bättre. Hade tänkt välja en annan typ av krok, risken för skador bedömer jag som liten. Men den uppgiften var ny för mig, ska fundera en vända till. Kul med alla synpunkter! Fler idéer?

/Mikael

Hör med Lundhags om dom har några hakar att skicka dig. Dom har plasthakar på sina vandringsbyxor motsvarande de du beskriver.
Eller så kan sportbutiker ha sådana reservdelar till Lundhags- och Haglöfsbyxor.

Jag har sett en beskrivning (hade för mig att det var på http://www.andersj.se/, men där hittade jag det inte) på ett par byxkrokar gjorda av strumpstickor. Formen på det hela var samma som för försvarets krokar.

Det där med att FM-krokarna avskaffades pga köttsår borde inte vara helt sant eftersom man fortfarande får ut båda varianterna. Jag skulle satsa på att bytet beror på att krokarna försvann/förstörde tvättmaskinerna :) Hur som föredrar jag bandvarianten.

Snarare förstörde andra byxor än tvättmaskiner....antika byxkrokar har jag om du sänder din adress så sänder jag ett kuvert...

Vandrat på ett platåberg? Upptäck Billingens unika landskap!

Njutvandra året om i fantastisk natur med böljande sluttningar och dramatiska klippavsatser – bara ett stenkast från Skövdes centrum.

Få Utsidans nyhetsbrev

• Redaktionens lästips
  • Populära trådar
  • Aktuella pristävlingar
  • Direkt i din inkorg