Några erfarenheter
Mina erferanheter och observationer
* Öppning:
Öppning gör det enklare att ta av och på, samt reglera snörning på kängor
* Stängningsanordning?
Bara kardborre gör att de blir lite enklare att justera hur tight de ska sitta. Om man ska bvara ute längre tider (pseciellt i tält) är min erfaranhete att det fastnar is i kardborren och att det är bra med både blixtlås och kardborre.
* Material?
Syntet/bomullsblandningar andas bättre. Vid längre tältvistelser vinter/vårvinter så blir allt annat är Goretex (eller motsvarande) förr eller senare blött och fryser, vilket gör det svårt att hantera damskerna. Jag skulle därför välja en Goretex damask om Du ska bo mycket i tält på vintern. Goretex och syntet/bomull skyddar lika bra mot att få vatten i kängan vid SNABBA dopp
* Rem under foten?
Två alternativ finns: Gummiband under foten eller neopren eller motsvarande rem. Gummiband är enkla att byta, men slits och går sönder ofta - vilklet kan vara irriterande. Neopren/gummi remmar är svåra att byta, men bra remmar håller jättebra. Tex så har mina Black Diamond remmar hållit i sex år med endast ett par repor, trots mycket användning sommar som vinter i blockig och vass terräng. Flera märken har motsvarande remmar.
* Hur tighta?
Många moderna damasker är ganska tighta runt benet. Tighta damsker kan kännas klumpiga att ha utanpå vissa byxor, men vara utmärkta "innanför byxorna" - prova så att det känns bra med dina byxor och hur Du vill ha dina damasker. Tighta damasker hakar inte så lätt i stegjärna och annat.
Lycka till i damaskdjungeln!