Re: ânurâ vaere
malindo; sa:
ähöorudurÖ:
Ovan tvâ orsaker är ju naturligtvis tämligen logiska, och det är precis av samma anledning som man sátter in en Gore-Tex Duratherm bootie i kängan. Denna bootie kan antingen vara fast eller uttagbar. Sà jag förstàr fortfarande i ditt argument.
Serru.
ähvaeremerej?
Tror du att seriösa kängtillverkare gör alpina kängor som kyler ned fötterna sà att man riskerar liv och lem pà sina kunder? Om även jag finge spekulera sà skulle jag tro att vore VÄLDIGT dâligt fór deras image..
Att en känga "andas" innebár inte att det kommer in kall luft, is eller dylikt in till fossingarna, utan att den till vattenàngan omvandlade fotsvetten kan tillâts ut och man pà sà vis hàller fötterna torra även fràn insidan. GoreTex är ju för övrigt inte bara vattentátt, utan även vind-sákert.
Dessutom är Gores krav pà andning mer än dubbelt sà lâg pà High Mountain kängor jámfört med Trekking kängor.
Eller tror du verkligen att Millet, La Sportiva etc gör pjuck med en konstruktion som orsakar frostskador?
Fór att avrunda: en annan kánner en hel del som kutat upp i lederpjuck, ba (om än inte ända upp, självfallet)
Ussare kvanting!
[Ändrat av malindo 2002-10-29 kl 21:24]
Om man jobbar sig varm på vintern låt säga att man får 30grader Celcius varmt i kängan så att svettning uppstår, då är luftens mättnadsånghalt 30,31g/m3 (Fukhandbok,Svensk Byggtjänst). Om utomhustemperaturen är -20 grader så är luftens mättnadsånghalt 0,89g/m3.
Naturen jobbar för att utjämna alla ojämnheter och då "trycks" den varma & fuktiga luften ut genom skon.
Detta leder då (om processen inte är väldigt långsam) till att fukten kondenseras på sin väg ut genom skon alternativ i förlängningen att fukten fryser i skon.
"Dessutom är Gores krav pà andning mer än dubbelt sà lâg pà High Mountain kängor jámfört med Trekking kängor." Gissa varför...
"GoreTex är ju för övrigt inte bara vattentátt, utan även vind-sákert." Jösses, är en läderkänga alt. en plastsko vindtät?
Visst går det att torka tvätten utomhus på vintern, men det tar sin tid....
I alla nybyggda hus så har man en diffusionspärr på insidan för att undvika kondensation/frysning i väggen.
Jag kan göra en jätteutläggning om varför men jag avstår...
För att GT-membranet skall ha bibehållen funktion så har jag fått anvisningen att tvätta plaggen ibland för att svettsalter, smuts o.s.v. försämrar genomsläppligheten och "sätter igen" GT-membranet. Låter rimligt, men hur tvättar man en fodrad GT-känga på insidan? Blöt efter plurrning i dagar/veckor efteråt, min erfarenhet...
Min erfarenhet är också att GT i skor inte hinner med vare sig det är varmt eller ej, för tätt.
Om dessutom kängornas GT-membran "andas" sämre än "vanlig" GT, och sedan sätts igen lite efter en tids anvädning hur tätt blir det då.
Jag fortsätter att använda diff.spärr. när det är kallt i kängorna. Bara att man slipper ha en fuktig sko och därigenom kallare är ett nog så gott skäl.
På kroppen använder jag gärna GT, där är det enkelt att reglera svettningen m.h.a dragkedjor.
/Nästan (Sparar på en tenta...
) Civ.ing, V med inrikting på Byggnader & installationer
Jag köper gärna ett par GT-kängor av dig om du med ett fysiskt resonemang förklarar hur det fungerar...
Om det går ut på att man har en "Gore-Tex Duratherm bootie" som är mer eller mindre helt tät så fortsätter jag med mina fryspåsar som kostar en spottstyver mot vad "dina" produkter kostar.