Dåliga kängor!

Köpte för en vecka sedan ett par Chevalier Ultimate
kängor. Har nu gått ca 2.5 mil med dom och kängorna
har redan släppt mellan sulan och lädret
framme vid kevlar förstärkningen.
Dessutom blir man blöt om tårna eftersom
gore-texen inte kan ventilera ut fukt genom
kevlaren. Finns det några bra gore-tex kängor egentligen?
Nån som testat La Chemeau tex?

Att sulan släpper fråm lädret beror på dålig limmning, det finns det exempel på från i princip alla kängtillverkare. Men endel gör ju fler dåliga exemplar, set till att få dem utbytta, det är ju ett uppenbart fabrikationsfel. Visst kan det bli varmt i gore-tex fodrade kängor, men det bör inte vara något problem vid den här tiden på året. Dessutom låter det konstigt om du blir "blöt om tårna". Om det är ventilationsproblem så borde man inte bli blöt om en del av foten, är du säker på att de inte läcker?

Nej jag är inte säker på att de inte läcker men
eftersom jag blir blöt om tårna på båda fötterna
under kevlarförstärkningen borde dålig ventilation
vara orsaken. Har iofs aldrig använt dom i torrt väder
så man vet ju inte.
Ska byta dom så fort jag hinner.

Le Chameau

Tråkigt med dåliga kängor... Måste röra sig om ett måndagsexemplar.

Jag köpte ett par Le Chameau i somras och har använt dem flitigt sedan dess, både på längre turer i fjällen och vid fiske i skogslandet. Omdömet är med beröm godkännt.

Givetvis ventileras inte all fotsvett ut då det är varmt, men det finns ju inga kängor som fixar det. Rekommenderar att man använder lämpliga strupor t.ex. Bridgedale Trekker.

Aldrig blöt...

Jag har misshandlat ett par meidl kängor i fyra år. I stekande ökensand och mozambiqansk lera och har aldrig varit blöt utifrån. Däremot fuktig pga fotsvett. Detta inträdde dock inte förrän jag var i Egypten och vandrade i ökensand när solen stod i absolut topp!

Det låter verkligen som att du har läckage på dina kängor.
//Janne

Din teori om att Kevlar inte ventilerar är nog felaktig, ity den typ av Kevlar-textiler som man vanligen anvánder till skor och kángor (t.ex Schollers Kepotrec) faktiskt ventilerar báttre án t.ex läder.

Dessutom ár det ju som sà att Gore-Tex kontrollerar ganska noga att de kängor som sáljs med GTX uppfyller all funtioner man utlovar: dels ger man bara licens till ett fâtal tillverkare i varje land (i Sverige är det enbart Chevalier, just) och dels màste varje ny kängmodell med Gore-Tex testas och godkánnas av Gore-Tex innan den fàr serietillverkas och sáljas.

Dels màste alla material som ingàr i kángan och dess leverantörer vara godkánda av Gore-Tex, och dels màste hela kángan i sig testas.

Det man testar är ju naturligtvis att kángan uppfyller alla de funktioner som Gore-Tex lovar i sin marknadsfóring, dvs. vatten-tät, vind-tät och transpirerande. Man testar även hàllbarhet i skons yttermaterial, sko-snören etc.

Alltsà: grundkonstruktionen i din sko bör vara OK vad gáller transpiration etc.

Att sedan en och annan sko gàr sönder är ju ett annat, ganska svàrförhindrat problem. Som Klager pâpekar ovan är det ju dock vissa tillverkare som har fler problem än andra.

Till yttermeravisso sà använder Chevalier i den sko du köpte ett Gore-Tex foder som Gore kallar Duratherm, och som Chevalier kallar Ultimate. Skillnaden mellan detta och standard GTX är som namnet antyder dels att det är bra mycket varmare (term), och dels att innerfodret har högre mostând mot abrasion, alltsà hâller längre (dura).
Denna typ av Gore-Tex foder anvánds framför allt i alpina bergsklättrarkángor upp till en 8.000 meter, varför jag antar att de kan bli lite svettigt om târna om man anvánder kängor med detta foder en vanlig svensk sommardag!

MVH / Malindo

GTX i kängor trivs jag inget vidare med. Suveränt i början, men efter ett tags rejäl användning har jag kunnat konstatera att andningsförmågan är försvunnen. Den lilla tid som den som startade tråden hade använt sina bör dock inte märkas på det här sättet.

Min "gammaldags" Lundhags Alaska har ännu inte kommit upp i samma grad av användning, men de ser ut att klara sig betydligt bättre så här långt.

SWE3171; sa:
malindo; sa:
Denna typ av Gore-Tex foder anvánds framför allt i alpina bergsklättrarkángor upp till en 8.000 meter...

Öhh, typ vilka då lixom?
nervous.gif

OK, 7.000 meter dâ..., men jag tror nog att det gâr att komma upp till first base camp med dessa

MILLET SHIVLING GTX DURATHERM
Chaussure déclinée du modèle Everest, elle est parfaitement adaptée aux expéditions techniques sur des sommets de 6 à 7 000 mètres ainsi qu'aux hivernales dans les Alpes. Isothermie: -30¡. Tige en Cordura, Illuminate et renfort Kevlar. Laçage par OEillet et autolock. Chausson amovible Gore Tex Duratherm. Sous-pied en Carbone et nylon. Semelle Marmolada Vibram Alpinisme. 2,2 kg

La Sportiva Lohtse
New high performance model, with aggressive and modern look. The GTX® Duratherm® lining and the whole reinforced construction make it ideal for winter ascents, satisfying the requirements of modern mountaineering on mixed terrain and extreme ice climbing.

etc

etc

etc

MVH / Malindo

Duracellkaninen; sa:
GTX i kängor trivs jag inget vidare med. Suveränt i början, men efter ett tags rejäl användning har jag kunnat konstatera att andningsförmågan är försvunnen. Den lilla tid som den som startade tråden hade använt sina bör dock inte märkas på det här sättet.

Min "gammaldags" Lundhags Alaska har ännu inte kommit upp i samma grad av användning, men de ser ut att klara sig betydligt bättre så här långt.

Den här typen av komentarer brukar komma frân personer som smörjer in sina GTX kängor med samma hástfetter de anvánder till sina Lundhags och liknande. Resultatet blir att man täpper igen lädrets porer och kängan slutar "andas". Det finns ett otal trâdar pà ämnet i forumet.

Om du använder skokrämer som inte täpper igen porerna ska du se att att kángan fortsátter att vara lika suverán som den var frân bórjan!

MVH /Malindo

OK jag ger mig...
Det är bara det att de flesta använder fuktspärrsockor vare sig det gäller läder eller plastisar så det verkade lixom lite onödigt med goretexköret!

SWE3171; sa:
OK jag ger mig...
Det är bara det att de flesta använder fuktspärrsockor vare sig det gäller läder eller plastisar så det verkade lixom lite onödigt med goretexköret!

Faktiskt är det som sà att mànga tillverkare inte har Gore-Tex i sina Alpina láder-storskor dels pga att det är förbaskat svârt att montera ett par helstyva alpina kängor med Gore-Tex bootie utan att fodret blir till ett dragspel, samt dels att göra dessa storskor sâpass andande att de gàr igenom Gores tester.

Därmed tvingas mànga kláttrare att anvánda sàdana dár strumpor du talar om, eftersom de fastnat för nàgon storsko där fabrikanten inte lyckats fà till det med GTXet, utan anvánder ett traditionellt foder som fàr limmas utmed sidorna och ned lángs sulan, varför rynkorna undvikes.. Ditt resonomang blir alltsà lite bakvänt.

Personligen anser jag att membran typ Gore-Tex Duratherm kommer allra bást till sin rätt i just denna typ av kängor, där man ju i princip blöter skorna dagligen.

MVH /Malindo
[Ändrat av malindo 2002-10-29 kl 17:52]

Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
Silverswede Bra och dåliga multiverktyg Utrustning allmänt 1
xfredrikx Bra märken kontra dåliga märken Utrustning allmänt 33
apfaktor Friluftsliv är bara för sociteten, eller är vi för dåliga på att kräva konkurrens? Utrustning allmänt 48
Linus_Grahn Laga kängor Utrustning allmänt 9
Ann-Cathrine Kängor med stabilitet och komfort som en löparsko? Utrustning allmänt 44
Henriko Hanwag kängor - dålig kvalitet? Utrustning allmänt 3
jonw Skavsår - Fel kängor, eller ömtåliga fötter? Utrustning allmänt 16
Vandrare Riktigt låga kängor av "Mid" modell. Användbart vid regn? Utrustning allmänt 1
krakelz Gå in kängor Utrustning allmänt 8
fotografiskt Vem kan sula om M90-kängor? Utrustning allmänt 12
jimimaru Kommer jag undan med vandringsskor eller krävs kängor? Utrustning allmänt 35
fritänkare Hur & Var sula om Lundhags kängor? Utrustning allmänt 20
croby Bästa tipsen på vandringsskor/kängor! Utrustning allmänt 11
Valpish Hur snöra kängor? Utrustning allmänt 9
Johan123 Erfarenhet av kängor Viking Myrdrag GTX? Utrustning allmänt 0
salvion Tips på Strumpor till kängor sökes Utrustning allmänt 19
andy69 Lätta "kängor" Utrustning allmänt 8
fritzov Nya kängor som skaver Utrustning allmänt 13
greenfish Köpt nya kängor, klämmer bredden Utrustning allmänt 9
Egiz M90 Kängor Utrustning allmänt 34
sparken Hur tar jag hand om mina kängor? Utrustning allmänt 11
Airfoil Kängor i nubuck, är det bra eller? Utrustning allmänt 3
Snubblaren Sula om meindl kängor? Utrustning allmänt 2
baffinguarapo Meindl kängor Utrustning allmänt 10
Redlinefoto Impregnera Patton kängor? Utrustning allmänt 7
MultiS Student kängor Utrustning allmänt 9
majkiiz Kängor Utrustning allmänt 3
saft-teo Kängor för luffning Utrustning allmänt 18
typera Lundhags kängor! Utrustning allmänt 179
thureinature Varma kängor i praktiken Utrustning allmänt 36
desireman Har köpt nya kängor! Hur sköter man dom? Utrustning allmänt 13
elka9110 Amerikanska kängor Utrustning allmänt 6
timlaine Rengöra kängor Utrustning allmänt 2
ornithoptera Rätt kängor för mig? Utrustning allmänt 6
niklaz Kromfria/ej kromgarvade kängor? Utrustning allmänt 5
Herr Nilsson Större kängor? Utrustning allmänt 5
yakman Köpa kängor på nätet? Utrustning allmänt 2
Newton Val av kängor + ev.utrustning Utrustning allmänt 7
janne_b Nyårslöftet (fråga om kängor) Utrustning allmänt 1
såg kängor Utrustning allmänt 1
Maskinisten Vårda kängor. Utrustning allmänt 16
storskogen Svart fett som färgar kängor Utrustning allmänt 8
Lord Thermoss Köpa kängor Utrustning allmänt 6
JohanBergman. Korkers kängor! Utrustning allmänt 2
Maxlind Kängor. Meindl vs. Lundhags. Utrustning allmänt 39
jojjas Kängor Utrustning allmänt 3
MasterJ Tips köpa Meindl kängor Utrustning allmänt 2
Knix Bra Militära kängor? Utrustning allmänt 19
Jarno Kängor för små fötter (strl 35) Utrustning allmänt 6
andreaze problem med kängor Utrustning allmänt 13

Liknande trådar

Njutvandringar att längta till

Platåberget Billingens unika natur och fina vandringsleder lockar vandringsentusiaster året om.

Få Utsidans nyhetsbrev

• Redaktionens lästips
  • Populära trådar
  • Aktuella pristävlingar
  • Direkt i din inkorg