Testa att bygga om befintliga pjäxor!
Läste om dina problem med pjäxorna.
Visst kan problemet vara tekniken men jag tror nog mycket på pjäxorna. Jag upplever det som att pjäxan är närmaste länken till dina skidor och mycket beror på dem. (Men sen finns det de personer som kan sätta på sig vilka pjäxor som helst och åka på vilka skidor som helst och susa nerför backen som de vore födda med dem på. Men själv tillhör jag inte den kategorin människor)
Jag har samma problem med mina slalompjäxor att de känns för stora. Ytterskon töjer sig medan innerskons material sjunker ihop. Man får tillslut spänna i det sista hacket på pjäxan. Inget hälgrepp pga tjocka vader smalvrist och bred läst. För smal sko som trycker på fel ställen och det innebär KRAMP i fötterna. Jag får alltid bygga om mina pjäxor så de passar mig.
Till att börja med har jag tagit bort den vanliga sulan och satt dit en formgjuten sula. Jag lät gjuta den i Frankrike på en skidresa eftersom de som görs här i landet har kork som material under och jag vill ha stabil plast. Jag tror att man i Sverige kan gå till Ortopedtekniska (så heter det i alla fall i Linköping) och be dem göra ett par rejäla sulor. De som man köper och värmer till efter sin egen fot i sportbutiker tycker jag är för mjuka och har för dålig stabilitet.
Det andra som jag har gjort är att jag har lagt i kilar vid hälen så att jag får en mer framåt lutat positon i pjäxan.
Det tredje är att jag har som en damask över själva innerskon. Jag spänner och drar åt den på ett liknande vis som man gör med snowboardskor. Dessa drar åt innerskon över vristen och hälen så jag får lite mer kontakt med innerskon.
För det fjärde har jag som en plastform runt hålfoten och går upp på båda sidor om fotknölarna och går ihop i överkant baktill där hälsenan går in efter själva hälen.
För det femte har jag i år lagt in en extra sula mellan inner skon och ytterskon. Bara för att höja själva foten i skon. Inte för att göra själv innerskon mindre. För att jag inte ska få extra tryck på fel ställen så har jag karvat ut ur denna innersula så även den är lite format efter min fot.
Det enda problem jag har nu är att jag ibland trycker alldeles för hårt mot plösen. Men det problemet är avhjälpt genom att jag stoppar in en gelpadd utanpå skidstrumpan och mellan plösen. Denna hjälper till att avlasta punkttrycket över själva skenbenet.
Allt detta för att få en pjäxa som passar mina fötter och för att jag ska ha så bra kontakt med skidan och snön som möjligt. Har den här säsongen stått på dessa pjäxor i nästan 80 dagar och är supernöjd med resultatet. Har alltid annars om åren svurit över pjäxorna och kastat dem och köpt nya vartannat år. Har alltid trott att jag skulle hitta några som passar mig. Men har nu till slut insett att för att de ska fungera tillfredsställande måste jag bygga om dem. Har hittills haft samma pjäxa i fyra år så det här rekord.
Har hittills inte samma problem med mina telemarkspjäxor. Men de är i sin tur lite lite för små så de klämmer både här och där och jag får kramp i fötterna efter bara en kort tid. Skulle heller vilja ha ett par pjäxor som är större i skalet och som jag kan bygga om där inne.
Så innan du köper nya, mindre pjäxor så försök med att bygga om dina pjäxor också. Ge inte upp!
Jag önskar dig lycka till med ombyggnationen
---Lotta