Butiker med säljare som är paragrafryttare kommer att få dåligt rykte och färre och färre kunder. Finns inga såna enskilt "viktiga" butiker som man INTE kan lägga på sin egna "svarta lista" för att deras sortiment är så unikt. Hela marknaden ligger på köparens sida. De säljare som inte fattar det går under. Tjurighet har aldrig varit ett framgångsrecept.
Var kunden till lags och ni skola tjäna mer pengar!
När jag hade jobbat något år eller 2 och hade haft råd att köpa färg- TV, TV- soffa och resten av de möbler och annat ”nödvändigt” (men ingen bil) var det dags att köpa en till cykel (modell exklusiv)
En bland dom första affärerna jag var till som hade sådan cykel, fast i en i mitt tycke ful färg så jag frågade en i personalen.
Samtalet gick på följde med reservation för lite minnesfel då det är ca 35 år seden
Jag: Vilka färger finns den här cykel i?
Personalen: Vi har den i den här färgen
Jag: Då missförstod du mig. Jag frågade i vilka färger cykeln tillverkas i.
Personalen: Vi har den i den här färgen. Du tror väl inte att vi kan ta hem en cykel speciellt åt dig?
Jag: Jo det tror jag. Vill jag köpa en fabriksny cykel som kostar bra precis dubbelt så mycket som den näst dyraste cykeln ni har så vill jag välja färg. Ni får betalt kontant av mig när jag hämtar cykeln, och ni har förmodligen 30 dagas netto hos er leverantör. När jag köper saker på jobbet på arbetsgivarens bekostnad, så är det 30 dagas netto, så ni har ingen kapitalkostnad.
Det blev inget cykelköp på den affären och inget fler besök på den affären förrän det var konkursutförsäljning (kanske några år senare, minns ej).
Tyvärr så gick även den affären jag köpte min nya cykel i även den affären i konkurs några år senare. Men det berodde nog på att ägaren med ålderns rätt överlät affären åt ett av sina barn som inte var lika smart affärsman som pappan.
/Per