Olika sorters bensin
Till mitt gamla Optimus Explorer testade jag först med att använda heptan, men jag var inte nöjd med effekten. Därför bytte jag till Alkylat 4-takts gräsklipparbensin. Den uppges motsvara 95 oktan och vara ren från tillsatser som t.ex. bensen. Wow! Mitt Trangia vindskydd slog sig av värmeutvecklingen. Lite overkill kanske, men vilken skillnad mot heptanen.
Jag sålde köket för att jag tyckte att det var bökigt att använda utan Trangia och jag vill inte vara bunden till Trangia eftersom det är tungt och begränsar möjligheterna att använda stora kastruller som rymmer mat till hela familjen.
I Omnifuel använde jag först vanlig 95 oktan blyfri bensin från pump. Det fungerade bra, men när jag bytte till gräsklipparbensin märktes en klar förbättring. Det sotar inte vid förvärmningen och jag får betydligt kraftigare låga. Eftersom gräsklipparbensinen inte sotar kan jag slarva lite och använda det största munstycket om effekten inte skulle räcka till.
I teorin kanske det inte är så stor skillnad mellan heptan, bilbensin och gräsklipparbensin, men vid praktisk användning har jag märkt stora skillnader i effekt. Gräsklipparbensinen verkar flyktigare än de andra två, så det gäller att tända snabbt när man skall förvärma för att undvika att bensinen förbränns för snabbt, "Woff!".