B & M lösning med en reflektor av LED-ljuset tror jag är lämplig för halvljusändamålet.
Många LED-lampor har linser istf reflektor för att styra ljuset rätt.
Här finns tex en trippelLED-modell med kylflänsar
50 Euro
http://www.led-tech.de/de/High-Powe...3x-3.5W-Plug-und-Light-Kit-LT-984_121_80.html
Fast den som skall ha den som lvg och vara säker på att blända minimalt skulle jag rekommendera att byta linserna till mer smalstrålande, tex 10°
http://www.led-tech.de/de/High-Power-LEDs-Seoul/3.5W-Seoul-Plug-und-Light-c_121_80.html
Vill man istället ha 4(eller 6) LEDar är den här lösningen intressant att utgå från tycker jag.
http://www.bikeled.org
Samtidigt är din poäng med flera LED vid högre hastighet Håkan mycket vettig.
Alla LEDar lyser hela tiden eftersom de är seriekopplade. Se LD1-3 i schemat
Att kunna välja mellan en och alla LEDar borde vara nästa steg i utvecklingen av kretsen.
Det borde ju gå lite lättare med en LED istf 4
Naturligtvis borde det finnas automatik i kretsen som gör switchandet mellan 1och 4 LEDar, typ som spänningsdubblaren.
LED-lamporna blir allt bättre. I de flesta fall torde det vara lämpligt med ackumulatordrift.
Tvärtom enl mig, ju bättre LEDarna blir desto mindre effekt behövs det för samma, eller mer, ljus.
Dagens bästa LEDar ger som jag skrev ~100lm/W (vid 1W inmatad)
På landsvägscykling fär man bra ljus med 400-600 lumen (och smal strålningsvinkel)
Med en effektivitet på 133lm/W kan man då få 400 lumen från en 3W navdynamo
Med så starka och effektiva LEDar behöver man inte de dyra och tunga batterierna och laddarna.
Shimanos bästa navdynamo kostar 805:-
http://www.cyclecomponents.com/10/s...am-16/shimano-dh-3n80-dynamo-framnav-32h.html
hur mkt batteri + laddare får man för de pengarna?