Dags för nytt rep - vad rekommenderas?

Tydligen uttryckte jag mej oklart:
glaciärvandring iknuten i helrep, ledande på helrep men kan vara nog så bra att ha ett extra (halvrep eller då den omnämda spectran) att fira ner på.
Handlade alltså inte om att leda på kombinationen hel och halvrep. Men tack i alla fall för preciseringarna, Weyland.
 
kommentarer

Eftersom Weyland skrev ett par saker som ingen opponerat sig mot eller åtminstone förtydligat så är det väl bäst att jag förtydligar det här så att ingen trillar och slår sig i onödan...


"Helrep (enkelrep) skall användas som sådana och inte med halvrep etc. Detta pga av att de töjer sig olika mycket och i värsta fall kan detta ge friktionsskador på repen (om de ligger i samma karbin) samt att de belastar säkringssystemet ojämt "

det här håller jag med om fast jag hoppas verkligen att ingen får för sig att klippa repen i samma karbin- enda gången detta är ok är om man använder twinrep ,alltså rep som är tänkta att klippas i samma punkt- skilj twinrep från halvrep som INTE är tänkta att klippas i samma punkt. Det här beror på att twinrep är mer dynamiska (delvis pga att de är tunnare) än dubbel/halvrep.

Twinrep är falltestade med båda repen klippta i samma punkt, dubbelrep är falltestade med resp rep klippt i olika punkter. Om man använder repen som de är tänkta så ger dubbelrep lägst belastning på säkringspunkten (SP), enkelrep näst lägst belastning på SP och tvillingrep störst belastning på SP (alltså bör tvillingrep endast användas i SP som är mer eller mindre "bomber".

MEN om man klippar dubbel/halvrep i samma SP så blir belastningen ännu högre än de andra varianterna (alltså tom högre än när man använder tvillingrep)- alltså inget att rekommendera. Nu är det här naturligtvis inga absoluta "regler" och det finns tillfällen då tom jag klippar mina dubbelrep i samma SP- då ser jag dock naturligtvis till att klippa i olika karbiner! (standardexemplet är att man efter lite runout på is kommer upp till en lite trevlig fast klippa ( där kanske rent av sitter en bult!).

De exakta siffrorna kommer jag inte ihåg och belastningen på SP beror naturligtvis på fler faktorer än bara hur man klippar rep (bla säkringsredskap, hur dynamiskt 2:e man säkrar osv).


"Halvrep kan ANTINGEN klippas i varannan säkringspunkt ELLER båda repen i VARJE punkt. Inga halv(!)-mesyrer med varierande antal rep i säkringspunkterna. "

Nja, jag hade nog inte klippat dubbelrep i varje SP- se ovan. Vad Veyland är ute efter är att friktionen mot resp rep blir mkt kraftigare om man blandar. Om man av ngn anledning skulle få för sig att klippa dubbelrep konsekvent i samma SP:er så borde det räcka m att klippa i en karbin- om man skulle få för sig att blanda (alltså ibland klippa dubbelrepet i samma SP och ibland olika- som i mitt exempel ovan) MÅSTE man klippa repen i OLIKA karbiner.

"Tyvärr kan man komma i otakt med repinköpen (som jag är nu) och måste då lägga ut en massa kronor på dels ett Enkelrep (för hemmaklippan) och Dubbelrep (för längre turer där man måste kunna fira en hel replängd). Men bättre att lägga ut lite stålars nu än att riskera att råka illa ut på berget, eller? "

Jag har svårt att förstå människor som snålar in på saker som klätterutrustning- först beslutar de sig för att "engage in a potentially lethal sport" och sen gör de allt ännu farligare genom att inte ha ordentliga prylar och dessutom inte lära sig hantera sina nya leksaker (gå en kurs för fan!)- såna här forum är fyllda av pajaser som inte riktigt har koll men ändå gärna kläcker ur sig "tips" om allt möjligt. Allt man läser här ska man ta med en nypa salt (även om det faktiskt finns många som har bra koll som huserar här- synd bara att man inte hör mer från dem)

Förutom att gå kurser så rekommenderar jag faktiskt folk att läsa! En bibel i klättersammanhang är "Mountaineering, the Freedom of the Hills" ISBN 1-84037 001 7 . Jag har upplaga 5 men det har kommit åtminstone en till sen dess.

/elsa

resuming lurking mode
 
Förklara dubbelrepandet

Om jag trots allt måste klippa mina dubbelrep i samma säkringspunkt kan jag inte göra det i samma karbin om jag fortsätter med det repan ut (dvs. bara om jag i slutet av en repa har dåligt med utrustning, annars använder man två karbiner). Då undviker jag ju att repen löper olika fort i karbinen och skadas av friktionen vid ett fall, men den ev. ökade belastningen på punkten kommer jag inte ifrån.

Det är mina tankar kring dubbelrepandet. Har jag fel eller?

/Micke
 
Vid ett fall finns alltid risken att någon av de nedersta säkringarna rippar. Då kommer detta halvrep att bli längre (det blir ju alltid lite repdrag när man sätter säkringarna). Då kommer repen glida mot varandra och risk finns att båda repen går av.

/Mathias
 
Korrekt

Det har du rätt i, om en säkring nedan rippar kan man få friktion mellan repen. En aspekt som jag inte hade beaktat. Men då blir svårigheten istället, skall man leda vidare med bara ett rep iklippt istället, vill helst inte det. Dubbelrepen är ju skapta för att kunna ta ett fall som de är, i bara ett av repen (även om systematiskt användande på detta sätt absolut inte är att rekommendera).

Elsa, du får gärna förklara hur det kan komma sig att ett dubbelrepssystem, som du påstår är mindre elastiskt än tvillingrepen (det är nog sant), kan ge mindre belastningar på SP vid fall. Det är väl ganska sällan som man placerar säkringarna i jämnhöjd med varandra varför oftast det blir en SP som tar fallet. Det är väl det som bidrar till systemets fördelar, mindre repdrag, säker i en punkt medan man placerar den andra (på det andra repet) etc. I och för sig kan ju just detta bidra till att man inte faller så långa sträckor och därmed minskar belastningarna. Men det verkade inte vara det du syftade på. I detta fallet bör all belastning komma från ett rep till en SP, eller? Förklara!
 
Jag fattar inget...

eller så har jag fattat helt fel. Likaså skulle de bergförare som jag gått i kurs för och klättrat med i alperna (Schweiz) ha fel.
Det skulle det mao inte gå att använda ett twinrep över huvud taget? Dom skulle ju gå av som skosnören med ovanstående resonemang om friktion? Det är ju aldrig exakt samma längd på repen, eller ett rep slackar lite mer när man säkrar.
Att halvrep skulle brännas av p g av den friktion som eventuellt uppstår när dom samtidigt tar upp ett fall har jag vare sig hört talas om eller läst om.
Kanske har någon andra erfarenheter eller är det bara teori?
Att ett fast rep. t ex en repslinga som används som ankare vid firning, bränns av omgående om den utsätts för friktionen från ett belastat rep under snabb rörelse är ju välkänt, men det är ju inte samma sak, eller?
Jag har fått lära mig att använda halvrep på samma sätt som twinrep för att ÖKA säkerheten, när man tittar på värdena för fångryck och elasticitet är det nämligen inte någon hissnande skillnad om man väljer rätt rep.
Betydligt viktigare torde det vara att andreman säkrar dynamiskt och är vaken!
Men, kanske får jag lära om, utvecklingen går hela tiden framåt, bl a på grund av de erfarenheter vi som klättrar gör. Även en bergförare KAN ha fel och diskussionen berör ju utan tvekan ett intressant ämne.
Ciao!
Uffe
 
?

Ärligt talat har jag lite svårt att förstå vad du menar BrandmansMicke - du blandar påståenden, resonemang och frågor lite om vart annat. Dessutom låter du lite irriterad- är det så ? isf varför?

Jag testar att skriva lite till och ser om det kanske kan ge svar...

Ett dubbelrep testas endast med 55kg vikt eftersom man räknar med att det "icke-aktiva-repet" IAR (alltså inte det repet som är klippt överst/sist och därmed tar största belastningen - det kallar jag det "aktiva-repet" AR) kommer ta en del av fallet efter att det AR stretchat tillräckligt långt.

Att repen stretchas olika är ett faktum som såvitt jag vet inte går att undvika (möjligtvis om man klippar båda dubbelrepen i samma punkter hela tiden- men det är som sagt inget jag rekommenderar pga den höga belastningen på SP)- eftersom repen stretchar olika mkt så SKA man INTE klippa dubbelrepen i samma karbin (friktionen kan som bekant skada repen).

Jag har svårt att se hur rippade säkringar förändrar något av det jag skrivit.

Tycker ni jag har fel eller har andra synpunkter/frågor så är jag idel öra

vänligen

elsa
 
Bara konfunderad

Nej Elsa jag är inte det minsta irriterad. Det här är ju en diskussion som vi förhoppningsvis kan lära något av, varför skulle jag då vara irriterad att bli ifrågasatt?

Om en säkring rippar kan man ev. (speciellt om repet går lite i sick sack, eller vid traverser) få mer löst rep, dvs mer friktion mellan repen när de löper ut om de ligger i samma karbin (vilket avråds). Detta är förmodligen inte speciellt mycket extra slack varför det troligen inte är något att diskutera.

I övrigt har är det du skrivet nog helt rätt. Jag tackar för informationen. Jag var ovetande att dubbelrepssystemet bygger på att även det "icke aktiva repet" tar en del av fallet. Men ett litet påpekande; detta kräver faktiskt att man har SP tillräckligt tätt, speciellt i början av en repa när man har lite rep ute som stretchar.

Och för att svara Uffe så tror jag inte att repen skulle brännas av utav en sådan friktionspåverkan som att löpa bredvid ett rep med annan hastighet (endast en fundering inget vetenskapligt grundat påstående). Däremot kan det nog skada repen, vilket kan vara skäl nog att att undvika klippa i samma karbin, eller hur. Det lilla slack det kan gälla i ett system med tvilingrep är nog helt försumbart.

Vad bergsförarna i Schweiz lär ut och praktiserar har jag ingen aning om. Men jag skulle rent intuitivt hålla med Elsa om att belastningen på SP borde öka. Men och andra sidan, är det en "bomber" så kan man lika väl ha båda repen i samma SP.

Tack skall ni ha för synpunkterna och informationen/
Micke
 
Stekta repteorier

Hej Micke, hej Elsa!
en liten tanke; det kan ju inte vara någon avgörande skillnad när det gäller eventuell friktion mellan repen om man använder t ex ett 8,5 mm halvrep med tvillingrepsteknik (pust) jämfört med ett 8 mm tvillingrep?
Ciao tsäme!
 
bergführer

i alperna är det mkt riktigt populärt m tvillingrep- jag har aldrig riktigt förstått varför. en teori kan vara att guiden väger risken av ett längre fall (kanske betraktas det som extra negativt när man har en klient som betalat multum och inte skulle bli glad för att falla "onödigt" långt) och den extra belastningen på SP mot den ökade säkerheten ett twinrep faktiskt medför (det ska rätt mkt till för att man ska lyckas sabba båda twinrepen).

själv skulle jag idag inte välja att köpa twinrep men på bomberplaceringar på en led som går rakt upp så hade jag inte varit särskilt orolig.

jag är inte säker på vad Uffe menar med att jag med mitt resonemang implicit skulle påstå att twinrep automatiskt skulle brännas/skadas. jag har väl tvärtom skrivit att OM man av någon outgrundlig anledning använder dubbelrep precis som tvillingrep så går det bra att klippa i samma karbin.

BM-Micke: det var ffa ditt "Förklara!" jag hängde upp mig på - tänk vad ett utropstecken kan ställa till med...
 
Replik

Hej Elsa,
nu har jag tydligen fastnat i nätet... nej, min passus angående avbrända rep var en reaktion på Mathias resonemang. Jag finner det inte möjligt att båda repen i den situation som det här handlar om skulle gå av, enbart på grund av friktion mot varandra.
Det där om "rippade" säkringar förstår jag f ö inte heller riktigt.
Och ja; dubbelrep används ofta vid alpina turer, framför allt för att det är rätt tjatigt att fira längre sträckor 25 meter i taget...dessutom är det säkrare med två rep, som du säger. Det finns ju andra saker som kan vålla problem, vassa klippkanter, stenras etc.
F ö menar vi kanske olika saker med "bergförare" resp. "guide"?
Men, det hörde ju inte heller till ursprungsämnet om vilket rep som rekommendras, förstås...
Hej igen!
Uffe
 
Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
johnliungman Dags att jämföra de bästa tjejerna med de bästa killarna? Klättring allmänt 39
Skumberg Dags att köpa rep! Klättring allmänt 2
sagaramatha Dags att lämna topprepets och bultarnas trygghet. Klättring allmänt 11
fredrik.markussen Nytt projekt Klättring allmänt 5
Staffan Andersson Nytt klätterforum?? Klättring allmänt 1
Mike C Nytt ras på Grönbrinksberget Klättring allmänt 5
Same Köpa nytt rep. Klättring allmänt 12
pal2 Nytt försök/Kaskasatjåkka 2076 Klättring allmänt 7
cliff_hanger gott nytt år!! Klättring allmänt 1
Vandrare Nytt rep. Lågt/högt fångryck? Klättring allmänt 4
SKAFFA ETT NYTT FORUM HÄR - KLÄTTERKOMPIS SÖKES Klättring allmänt 0
Älvnäs nytt! Klättring allmänt 0
sfrge Statiska rep Klättring allmänt 5
sfrge När går ett rep av? Klättring allmänt 10
sfrge Knyta ihop rep av olika dimensioner. Klättring allmänt 10
Vizual54 Köpa rep Klättring allmänt 7
vandrafjäll Vilka rep? för klättring klippa med topprep Klättring allmänt 1
nickej Vilket rep? Klättring allmänt 1
behedwin Lär mig om rep Klättring allmänt 19
Idakei Diameter rep Klättring allmänt 16
Reptiggare Förbrukade rep? Klättring allmänt 13
Rakman Köpa rep till topprepsankare Klättring allmänt 8
Ternblad Tips på rep? Klättring allmänt 1
returnity Gamla Rep Klättring allmänt 1
johnliungman Rep upphittat i gbg Klättring allmänt 0
OsYa Upphittat rep vid Grönbrinksberget Klättring allmänt 2
pr_kalkyl Begagnade klätter-rep? Klättring allmänt 24
Zata78 Rep upphittat/omhändertaget på Tunaberg 6/9 Klättring allmänt 0
Baraja Bortglömt rep Kärringberget Klättring allmänt 0
johnliungman Twistat rep vid dåliga firningsankare Klättring allmänt 16
gustafmag Utrustning för rep-soloklättring Klättring allmänt 12
daguito Upphittat rep Bistaberget Sörmland 17 maj 2012 Klättring allmänt 7
jomeon02 Rep till kortare trad-turer Klättring allmänt 13
peon Rep som gått av vid fall? Klättring allmänt 16
kotten1 Max fångryck på rep till sportklättring Klättring allmänt 19
leno17 Klättra i rep Klättring allmänt 13
hebbe Black Diamond testar hur länge rep behöver vila mellan fall Klättring allmänt 2
E9climbing Forvara rep kallt ar det dumt? Klättring allmänt 7
Polarnatt Rengöra rep och slingor Klättring allmänt 10
johnliungman Clogga - vilken diameter rep? Klättring allmänt 11
subsoil viilket rep ska man ha? Klättring allmänt 28
Jonasjonasjonas Två rep till multipitch?? Klättring allmänt 19
iloj kasta gamla klätterprylar/rep Klättring allmänt 10
Rebecca81 skarva rep Klättring allmänt 8
magwo Köpa rep med bicolor/bipattern? Klättring allmänt 5
Keras2006 Vila rep efter fall? Klättring allmänt 15
Mike C Upphyttad rep, Tunaberg/Simonsberget Klättring allmänt 2
desmo79 Vad menar Beal? Tips på rep? Klättring allmänt 41
tommy.fransson Gör BlueWater bra rep? Klättring allmänt 1
kinjinte Rep kvarglömt i Aspen? Klättring allmänt 1

Liknande trådar