Dagens rea-tips (allmänt)!

Jag köpte ett tält från Norge för några år sedan. Ringde, eller om jag kanske mailade, tullen och frågade. Det visade sig att Sverige har ett avtal med Norge genom EES tror jag det var, så jag behövde inte betala tull, men det var nån speciell procedur kring det hela. Ring tullen!

EU har ett frihandelsavtal med Norge som ger tullfrihet for talt. Dock sa kravs det att taltet ar tillverkat i Norge (har ursprung i Norge). Ar taltet tillverkat i Kina eller Vietnam sa blir det dessvarre att betala tull. 12 % har jag for mig det ar. Glom inte att moms ar den stora kostnaden. Om taltet verkligen ar tillverkat i Norge sa kravs det att exportoren antingen skickar med en fakturadeklaration eller ett sa kallat EUR.1.

Detta galler begagnat ocksa, fast om vardet pa taltet resp frakt plus ar under 150 EUR sa behovs ingen tull betalas. Moms galler dock fran forsta kronan.

www.sportpursuit.com

Läser man omdömena runt om på nätet så verkar det vara lite av ett lotteri om man får det man betalat för eller inte.

http://www.xxl.se/vildmark/kangor/j...n-2014-vandringskangor-herr/p/1096800_1_style

Reapriset varierar, jag köpte mina för 1200 i våras, och det är det bästa köp jag gjort. Hade även betalat detta pris för dem så här i retrospektiv. Har bara haft skalkängor tidigare, med blandad erfarenhet. Dessa har dock varit mil ifråb dessa i komfort och funktion, trots ett högre pris. Hälsningar johan, nyss hemkommen från 9 dagars vandring utan skoskav , trots att jag gått högst två mil i kängorna innan resan.

Liknande trådar

Vandrat på ett platåberg? Upptäck Billingens unika landskap!

Njutvandra året om i fantastisk natur med böljande sluttningar och dramatiska klippavsatser – bara ett stenkast från Skövdes centrum.

Få Utsidans nyhetsbrev

• Redaktionens lästips
  • Populära trådar
  • Aktuella pristävlingar
  • Direkt i din inkorg