Där satt den

Jag har hållit på att kämpa för att få till en eskimåsväng. Jag har testat Pawlata-roll men det funkade inte så bra. För många handgrepp.

Jag har säkert försökt 20 gånger utan annat än 270 graders roll och det räcker ju inte ända upp igen.

mina kompisar tröstade mig med att den effektiva träningstiden (dvs. själva rullet) inte har varit mer än max 5 minuter. I alla fall var jag duktigt frustrerad.

Tillslut bestämde jag mig för att skippa pawlata och testa screw-roll istället. Och se--- redan på tredje försöket så satt den.

Mitt tips: skippa pawlata gör screw eller extended screw direkt. Glöm hip-flick och pressa med ena foten och andra låret istället så kommer ni runt. Fast detta kanske var onödig information. Ni rullar väl obehindrat hela bunten?

Keep rollin!

Olmar

En bekännelse...

Jag har paddlat sedan 1990 och har hittills aldrig ens försökt mig på att rolla på något sätt. Det har gått bra ändå, hittills..

Varför inte halv-roll?

---
Jag har säkert försökt 20 gånger utan annat än 270 graders roll och det räcker ju inte ända upp igen.

mina kompisar tröstade mig med att den effektiva träningstiden (dvs. själva rullet) inte har varit mer än max 5 minuter. I alla fall var jag duktigt frustrerad.
---

Om jag förstått det hela rätt så har iaf dina kompisar övat på 360°-rollar. Det tar ju en del tid och energi att göra en 180-270°-roll, för att sedan ta sig ur, släpa kajaken till land, tömma den, sätta sig, mecka på kapellet, för att sedan ge sig på en halv-roll som troligtvis de flesta bemästrar till fullo.

Öva på re-entry and roll istället; Kliv i kajaken underifrån och rolla resterande <180°. Man hinner med 2-3 försök innan luften tar slut. Man spar en hel del tid på det. :)

//David

180grader

Är det enklare att göra en reentry and roll? Jag tycker att dom första 180 är väldigt lätta :) !

Jag har inte kommit mer än 270grader än...

/Andreas

Flottör tips

Träna med flottör på paddeln så får du in känslan hur man snurrar.

Annat tips är att åka fram till fören på en annan kajak och luta sig mot den så långt man kan och träna höft knycken

/magnus@ids.se

Ps. Annat kul tips är att använda ett mindre liggunderlägg ca 40 * 50 och knipsa ihop detta så att man kan sätta in handen i det.

När man är under vatten skippar man paddeln och stoppar in handen i denna "påse" och lägger armen med "påsen" mot bröstet. Sedan lutar man sig bakåt och trycker ut armen som ett backhandsslag i pingis och rel. enkelt kommer man upp. Om någon hängde med på resonemanget.

Vandrat på ett platåberg? Upptäck Billingens unika landskap!

Njutvandra året om i fantastisk natur med böljande sluttningar och dramatiska klippavsatser – bara ett stenkast från Skövdes centrum.

Få Utsidans nyhetsbrev

• Redaktionens lästips
  • Populära trådar
  • Aktuella pristävlingar
  • Direkt i din inkorg