Däckval?

Jag har planerat en tur i sommar och har lite funderingar över vilka däck jag skall köpa. Planen är ett par semi slicks sträckan som skall averkas är ca:150 mil och troligtvis mest asfallt eventuellt nån grusetapp.
Fullt utrustad mountainbike 26" hjul me 5 packväskor Tips på märken som är lämpliga och hållbara.
 
Glöm semisliks!

Hej!
Semisliksdäcken är konstruerade för MTB cykling på hårda snabba banor. De har därför väldigt lätta, har mjuk gummiblandning och lite material i korden som skyddar mot punkteringar. Detta tillsammans med att de oftast är 1,95tum(ner till 1,75" finns dock)med en ganska platt profil gör att de är onödigt tunga att dra när du ligger och försöker spinna på asfalt.

Satsa istället på 1,5-1,75" och en smal anlägningsyta. Du har då tillräkligt med komfort att klara grussträckorna med. Generellt sett är det även bra att köpa de däck som anger det högsta maxtrycket. Anledning till att detta är att du måste ha högre tryck inne i däcket för att kompencera för det yttre som du nu har ökat på med packning och extra utrustning! Ju mer vikt ju mer tryck i däcken. Anger tillverkaren då att det högsta tillåtna trycket är 5 bar så kan man anta att tillverkaren tror och har testat sin produkt tillräckligt för att garantera att den skall klara detta.

Jag använde två olika Schwalbe däck på min 550mil långa resa i vintras. Bak använde jag Marathon:
http://rideitbent.net/stuff-013.htm

http://www.schwalbe.com/index.pl?bereich=produkte&einsatzbereich=4&produktgruppe=6&produkt=18

Fram hade jag ett däck som redan rullat ca 870mil:
http://www.utsidan.se/recensioner/visaobj.asp?ID=954

http://www.schwalbe.com/index.pl?bereich=produkte&einsatzbereich=4&produktgruppe=5&produkt=15

Under samman lagt 1100mil i Asien på ubruten dålig asfalt med många besvärliga och trasiga grussträckor/ skogsstigar körde jag med mellan 4,5-5,5 bar och hade en punktering!
Flera av de cyklister jag mötte på vägen använde semisliks, förnbannade sin snålhet och berättade om de vedermödor de genom gått.
Jag berättade då inte om slitstyrkan och att Marathon modellen antagligen var lika billig som det däck dom använde(120kr)! ;)
[Ändrat av theDude 2003-06-04 kl 09:24]
 
XR

Schwalbe Maraton XR däck är betydligt "klenare" än Maraton och Marathon Plus vilket man kan se på vilkten.

Det är väldigt lätt att koppla betäckningen XR med XL vilket står för "stort" "tungt" "robust" et.c. vilket är felo i detta fall.

Dom som har gjort långresor med XR har fått ovanligt många punkteringar och kommer framöver att välja Maraton eller Maraton Plus.
 
Continental

Continental Sport Contact och Continental Contact finns i diametern 559.

Jag har 42-622 Continental Contact på min långfärds- och pendlingshoj och är mycket nöjd. De har nu rullat 420 mil och jag räknar med att de håller 400 mil till. Skiftade fram till bak för drygt hundra mil sedan.

Jag cyklar i snitt 22 mil i veckan på asfalt och grus.

När jag köpte mina däck kostade de ca 200 kr styck vilket jag tycker är prisvärt.
 
Coninental

Med tanke på att Continentaldäck tillverkas numera i Portugal med hjälp av EU pengar och att Schwalbe är minst lika bra finns det ingen anledning att köpa deras produkter.
Vi minns väl alla hur svinaktigt det hela gick till när produktionen flyttades från Gislaved till Portugal.
Dessutom tvivlar jag på att dagens Continentaldäck håller samma kvalite som när de tillverkades i Gislaved.
 
Re: Coninental

ngk; sa:
Med tanke på att Continentaldäck tillverkas numera i Portugal med hjälp av EU pengar och att Schwalbe är minst lika bra finns det ingen anledning att köpa deras produkter.
Vi minns väl alla hur svinaktigt det hela gick till när produktionen flyttades från Gislaved till Portugal.
Dessutom tvivlar jag på att dagens Continentaldäck håller samma kvalite som när de tillverkades i Gislaved.
Hur Continental betedde sig i Gislaved var väl ungefär som andra företag betett sig på andra ställen, det ingår liksom i konceptet för marknadsekonomi. Den är förövrigt inte på någotvis perfekt men antagligen det minst dåliga sättet att administrera våra resurser.

Vad gäller mina Continentaldäck så är de bland det bästa jag hitills haft på någon cykel (har cyklat ca. 500 mil om år i mer än femton år)och de är gjorda i Indien. Ett land som förövrigt bl.a. frambringar t.ex. matematiker av väl så hög kvalitet som Sverige om inte högre. Svenskt är liksom inte alltid värdsbäst bara för att det är svenskt.
 
Du får självklart tycka vad du vill men jag delar inte din uppfattning. Jag jämför detta med barnarbete eller liknande moraliska frågor. Om företag X säljer produkter gjorda av barnarbetare så innebär det inte att alla deras produkter är utförda av barnarbetare. Ändå måste man protestera mot detta företag som helhet.
 
Orten i Portugal ditt fabriken och jobben flyttades till kallas av Ferrari för "Ferraribälte". Inte någonstans i hela EU finns det så många Ferraribilar som där. Det är uppenbart att det är inte en fattig region utan det är fel på fördelningen av inkomster i denna region. Vinsterna från Continental kommar ändå att hamna i några få fickor. Heja EU!
 
Har du kollat ...

ngk; sa:
Orten i Portugal ditt fabriken och jobben flyttades till kallas av Ferrari för "Ferraribälte". Inte någonstans i hela EU finns det så många Ferraribilar som där. Det är uppenbart att det är inte en fattig region utan det är fel på fördelningen av inkomster i denna region. Vinsterna från Continental kommar ändå att hamna i några få fickor. Heja EU!

Har du kollat detta påstående på plats? Eller är det en råtta i pizzan?
 
Uppgiften kommer från Sydsvenska Dagbladet. Det var så mycket spekulationer om hela den affären att det skickade en reporter till Portugal. Reportaget byggde på många intervjuer som gjordes på plats. Alltså inga "rykten".....
 
Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
flameboy Däckval, cykling Stockholm-Göteborg? Långcykling 10
haland Däckval för långturer Långcykling 14

Liknande trådar


Vandrat på ett platåberg? Upptäck Billingens unika landskap!

Njutvandra året om i fantastisk natur med böljande sluttningar och dramatiska klippavsatser – bara ett stenkast från Skövdes centrum.

Få Utsidans nyhetsbrev

  • Redaktionens lästips
  • Populära trådar
  • Aktuella pristävlingar
  • Direkt i din inkorg