Okej då, ett sista svar från min sida.Ok, så du har blivit av med symptomen, men inte orsaken...
Vad har du för slangar, då? Lågbudget?
Skruvar f ö fast mina ventiler enligt Thures metod och har aldrig haft nån sån punka...
Om någon fått för sig att jag är ren nybörjare på området cykling och cykelutrustning så är det nog en missuppfattning, möjligen orsakad av mitt sätt att ställa den ursprungliga frågan.
Vad som är budget eller inte är ganska relativt antar jag, men de slangar jag använt den senaste tiden är butylslangar med en prislapp på mellan 80 och 150 kr/st. Jag har dessförinnan också brukat ligga i det segmentet, ibland testat något ännu dyrare (och lättare). Men det var några år sedan då jag var mer prylfixerad än idag. Latex har jag testat någon enstaka gång men inte upplevt någon större skillnad förutom att man får pumpa däcken oftare.
Jag har under åren använt och slitit ut ett stort antal olika däck från olika tillverkare, Ritchey, Panaracer, Corratec, Hutchinson, m.fl. Genomgående vikbara däck om jag minns rätt. Slangar har varit från ungefär samma företag, och inget ospecificerat skräp från OBS eller Biltema.
Jag har använt ungefär samma däcksdimensioner (1.9 - 2.1) och matchande slangar, och i regel så högt däckstryck jag kan. Muttern har jag aldrig använt.
Under nittiotalet cyklade jag till/från jobbet året om under 6-7 år (hade jag inte bytt bostadsort så hade jag väl hållit på så fortfarande), vilket blev minimum 6 mil per dag. Utöver det längre träningsrundor under helger och ett hyfsat antal långlopp. Under den perioden tror jag att upplevde de flesta spökerier som tänkas kan, men aldrig det aktuella problemet.
Jag har alltså under några tusen mil aldrig upplevt de skador på innerslang som jag fått den senaste tiden med de nya Continental-däck jag köpte senast.
Min slutsats (efter att ha fått en del tips i tråden) är att de nya däcken inte passar så väl till profilen i de fälgar jag har för närvarande, utan flyttar sig något vid varje större inbromsning. Så i stället för att kasta två nya och i övrigt justa däck så sliter jag på dem tills det är dags att skaffa nya. Att det blir litet extra bök med klister tar jag så länge det fungerar och förhindrar nya punkteringar.
/tobbe