Kära Däcksdoktorn
Jag har ett akut problem med punkteringar på min MTB-hoj. Jag har på tre turer den senaste veckan råkat ut för exakt samma sorts punktering. Bilden nedan visar att infästningen mellan ventil och själva gummit brister, vilket ger en skada som är nästan hopplös att fixa.
Jag har aldrig råkat ut för denna sorts punktering förut, trots att jag tidigare cyklat tusentals mil och endast fått enstaka punkteringar (förutom på Långa Lugnet för några år sedan då jag lyckades få tre på raken och dessutom körde sönder sadeln...).
Den enda skillnaden jämfört med tidigare är att jag var dumsnål och köpte ett par nya däck nyligen (Continental någonting) och nöjde mig med traditionell kanttråd i stål och inte kevlar.
Fälgarna är sedan tidigare ett par välskötta Mavic med något nummer jag inte minns.
Dagens tur slutade i två punkteringar på raken och drygt tre kilometers promenad i cykelskor, vilket är ungefär lika skönt som att knalla i platådojor med klacken avsparkad...
Hur botar jag detta?
Jag har ett akut problem med punkteringar på min MTB-hoj. Jag har på tre turer den senaste veckan råkat ut för exakt samma sorts punktering. Bilden nedan visar att infästningen mellan ventil och själva gummit brister, vilket ger en skada som är nästan hopplös att fixa.
Jag har aldrig råkat ut för denna sorts punktering förut, trots att jag tidigare cyklat tusentals mil och endast fått enstaka punkteringar (förutom på Långa Lugnet för några år sedan då jag lyckades få tre på raken och dessutom körde sönder sadeln...).
Den enda skillnaden jämfört med tidigare är att jag var dumsnål och köpte ett par nya däck nyligen (Continental någonting) och nöjde mig med traditionell kanttråd i stål och inte kevlar.
Fälgarna är sedan tidigare ett par välskötta Mavic med något nummer jag inte minns.
Dagens tur slutade i två punkteringar på raken och drygt tre kilometers promenad i cykelskor, vilket är ungefär lika skönt som att knalla i platådojor med klacken avsparkad...
Hur botar jag detta?