Lättrullat , Ja tack!
Det kommer inte löna sig att ha 2 mera tungdrivna och tyngre däck än att ha ett tredje i reserv med slang, eller bara slang och laglappar (fast det funkar kasst om däcket blir uppskuret mot något. Ett tyngre punkteringsäkert däck duger vid 5 till 15 km till jobbet att ha det lite tyngre men inte vid 30 km eller mer om dan.
Därmed skall du inte utmana punkan med extremt punkteringskänsliga däck men jag skulle kunna påstå att tom ett par vittoria rubino pro i 25 eller 28 mm klarar en hel del grövre grus och lite sten på skogsväg, jag drar nämligen några rövare då och då genom skogen med min vägcykel och peppar peppar, ingen punka.
PS jag håller dock med om att detta handlar inte om att spara gram totalt sett, det är mindre intressant, men gram sparade på däcken har en förmåga att ge mer lättrullade däck. och detta spar dig åtskilliga minuter varje dag alternativt kraft. Lättrullat, Ja tack...
Instämmer!
När det gäller däck är det verkligen värt att skita i vikten och fokusera på punkaskyddet. Punkteringar har en förmåga att komma när man blir ursinnig på dem. "Betalar" gärna 200 gram och lite mer friktion eller vad som nu skiljer dem åt för att slippa det. Finns det lika bra punkteringsskydd i däck med lägre vikt och mindre friktion är det naturligtvis ännu bättre, men själv vet jag inget likvärdigt.
Marathon XR finns dock inte längre; efterföljaren heter Marathon Mondial. Inte testat Mondial själv (också kört XR förut), men det går nog att anta att det är ett lika bra däck.
Sen kan man vid sidan om också argumentera för att förtjänsten i att jaga gram när det gäller långfärdscykling är väldigt överdriven. Några extra kilon har väldigt liten inverkan på hur lätt/fort du cyklar efter att du vant dig.
Det kommer inte löna sig att ha 2 mera tungdrivna och tyngre däck än att ha ett tredje i reserv med slang, eller bara slang och laglappar (fast det funkar kasst om däcket blir uppskuret mot något. Ett tyngre punkteringsäkert däck duger vid 5 till 15 km till jobbet att ha det lite tyngre men inte vid 30 km eller mer om dan.
Därmed skall du inte utmana punkan med extremt punkteringskänsliga däck men jag skulle kunna påstå att tom ett par vittoria rubino pro i 25 eller 28 mm klarar en hel del grövre grus och lite sten på skogsväg, jag drar nämligen några rövare då och då genom skogen med min vägcykel och peppar peppar, ingen punka.
PS jag håller dock med om att detta handlar inte om att spara gram totalt sett, det är mindre intressant, men gram sparade på däcken har en förmåga att ge mer lättrullade däck. och detta spar dig åtskilliga minuter varje dag alternativt kraft. Lättrullat, Ja tack...