då var det dags för nytt tält! behöver lite hjälp

Hej Utsidan! nu är det dags för mig att köpa ett riktigt tält, då jag tidigare använt diverse 99/299/499KR's tält med pressening över på fjället och i skogar, har vält funkat tillochfrån. men efter förra årets fjällresa så var allt jag kunde tänka på var ett nytt tält. suttit och spanat mycket här på forumet och kommit fram till ett par tält. kommer att avända tältet från april till september, tälten jag spanat in är
- HB Nammatj 2
- HB Anjan 2 GT
- HB Nallo 2
- FJ Lightweight 2
- MSR Hubba Hubba
kommer använda tältet både i skog som fjäll i 7 till 14 dagars perioder, kommer för mestadels ha ett basecamp då jag fiskar och gå runt området till olika sjöar osv, så vikten på tältet spelar inte sån stor roll då jag inte ska konka runt på det allt för länge, min längd är 173CM så det borde inte vara nått problem alls. har jag tänkt helt fel i mina tält val? har jag tänkt helt rätt? vad har jag inte tänkt på? grönt eller rött?

// MVH Maxxen

Hej!
Som jag förstått det släpper rött igenom lite mer ljus än ett grönt, vilket jag personligen tycker är positivt. Sedan syns ett rött bättre, men jag är också partisk då jag föredrar rött som färg. : )

I övrigt har vi ett Nallo 3 GT och om du tänkt använda det vintertid kan jag helt klart säga att den extra stora absiden blir uppskattad. GT finns även till 2-versionen.

Kan inte säga något om de andra tälten då jag inte testat dem men vårt Nallo 3 GT stod under en stormig natt på kalfjället för några veckor sedan med vind som toppade 25,8 m/s så det är helt klart ett bra tält. Anjan är, som jag förstått det, ett tresäsongerstält så du bör undvika det om du ska ha det på vintern!

Tänk också på att om ni är två på vintern kan ett tremannatält vara skönt, då man har en förmåga att ta upp mer plats på vintern än på sommaren.

Vid fisketurer kanske du uppskattar lite mer plats för fiskeprylar, blöta kläder, ev vadare etc under tak utan att behöva ta in dessa i innnertältet. Då du även påpekar att vikten på tältet inte är helt avgörande för dig skulle jag rekommendera tält med GT absid och följande modeller kommer jag direkt att tänka på från egen erfarenhet:
HB Nallo2 GT
HB Nammatj 2GT

och vill du få lite pengar över till fiskeprylar och resor:):
Bergans Compact light 3

Som sportfiskare är färgvalet givetvis grönt;) om du inte önskar att ditt tält ser ut som ett utropstecken i omgivningen.

Senast ändrad:
och vill du få lite pengar över till fiskeprylar och resor:):
Bergans Compact light 3

Som sportfiskare är färgvalet givetvis grönt;) om du inte önskar att ditt tält ser ut som ett utropstecken i omgivningen.

Jag vill bara säga att jag också tittat på ovanstående tält, både i 2 och 3p utförande då jag vill ha lite kvar i plånboken, har också hört att det ska vara riktigt bra för vintern om man nu vill ut den tiden på året! Dock så verkar det inte finnas skyddsgolv/footprints till dem.

Ett alternativ till GT-absiderna är ju att köra tarp, med lite smarta snören här o var kan man få till ett relativt bra förtält. du kan också riva tarpen när du ska iväg över dagen och använda som vind/regnskydd.

Lycka till, hoppas du hittar något som funkar för dig :)

Jag vill bara säga att jag också tittat på ovanstående tält, både i 2 och 3p utförande då jag vill ha lite kvar i plånboken, har också hört att det ska vara riktigt bra för vintern om man nu vill ut den tiden på året! Dock så verkar det inte finnas skyddsgolv/footprints till dem.

Att kunna göra en bra investering och få pengar över till annat är alltid trevligt.

Jag har precis sökt runt efter liknande tält med ungefär samma krav som du och bestämde mig till slut. Fick nyligen hem mitt nya fina tält.
Ville ha ett lagom stort för två vuxna men inte för stort för att bo själv i. Ville helst också kunna få plats med mina två grabbar (11 & 9år) under detta och nästa år. Sen blir de nog för stora för att vi ska få plats alla tre i ett 2p tält.
Läste en massa här på Utsidan och valet föll på ett Arctic Alpine Design WBT2. Slog upp det på prov inomhus och provlåg det tillsammans med "småttingarna". Fungerade alldeles utmärkt och för två vuxna skulle jag vilja säga att det är gott om plats. För att bo själv är det riktigt bra men utan känslan av att vara onödigt stort.

Tältet är lätt och verkar vara av riktigt bra kvalitet (läs om åsikter här på forumet bl a). Tyvärr har jag inte hunnit testa det ute i naturen med allt vad det innebär men jag tror inte att jag kommer att bli besviken.
Tältet har lagom stor absid men önskas mer utrymme så finns det i modeller för både 3p och 4p och då med GT-absid samt i alternativ med stormmattor.

En av de stora fördelarna är priset och du kan läsa mer om tälten på Northstar.se.

Tycker absolut att du ska ta med detta eller något av de större tälten jag nämnt i ditt beslutsunderlag.

Lycka till!
/ Mattias

Det är riktigt, finns inget footprint att köpa vad jag sett men golvet i Bergans tältet upplever jag minst lika bra som i ex HB Nallo. Beakta att Bergans Compact 2 inte finns med GT absid, i så fall är det Compact 3 som gäller. 3:an är ganska trångt för 3 vuxna och mer lämpat som ett rymligt 2-manstält med en totalvikt på 3,3kg.

Hej Utsidan! nu är det dags för mig att köpa ett riktigt tält, då jag tidigare använt diverse 99/299/499KR's tält med pressening över på fjället och i skogar, har vält funkat tillochfrån. men efter förra årets fjällresa så var allt jag kunde tänka på var ett nytt tält. suttit och spanat mycket här på forumet och kommit fram till ett par tält. kommer att avända tältet från april till september, tälten jag spanat in är
- HB Nammatj 2
- HB Anjan 2 GT
- HB Nallo 2
- FJ Lightweight 2
- MSR Hubba Hubba
kommer använda tältet både i skog som fjäll i 7 till 14 dagars perioder, kommer för mestadels ha ett basecamp då jag fiskar och gå runt området till olika sjöar osv, så vikten på tältet spelar inte sån stor roll då jag inte ska konka runt på det allt för länge, min längd är 173CM så det borde inte vara nått problem alls. har jag tänkt helt fel i mina tält val? har jag tänkt helt rätt? vad har jag inte tänkt på? grönt eller rött?

// MVH Maxxen

Jag och sambo + hund delar idag på ett FJ Lightweight 3, jag är mycket nöjd med tältet, inte prövat det så mycket i fjällmiljö, de har bara blivit tre nätter, men ett bra tält enl. mig. Ingen erfarenhet av de andra dok, men känner man utsidans använare rätt så kommer det väl bedrivas hexjakt på de som har FJ och som inte köpt ett hilleberg, med 14 olika tält för att vandra på fjället...

Bergans Compact light funkar finfint och är prisvärt och lätt. 4:an funkar bra för två vuxna och två halvstora barn. Absiden är rymlig. Ett footprint går att klippa till av lämpligt material. (Se tidigare trådar om detta). Skulle rekommendera en trea för två vuxna. Tipset med tarp är annars bra om du vill ha ett mindre tält att ta med utan fiskegrejor. / Sofia

Det är riktigt, finns inget footprint att köpa vad jag sett men golvet i Bergans tältet upplever jag minst lika bra som i ex HB Nallo. Beakta att Bergans Compact 2 inte finns med GT absid, i så fall är det Compact 3 som gäller. 3:an är ganska trångt för 3 vuxna och mer lämpat som ett rymligt 2-manstält med en totalvikt på 3,3kg.

Jag är beredd att hålla med vad gäller utrymmet, men för mina ändamål så ska compact 2 räcka gott och väl, jag o tjejen sover ännu inte i skilda sängar så lite trångt kan de va när hon far med ut ;)
Ett footprint skulle jag väll ioförsig kunna sy själv om det nån gång skulle behövas.

En fråga till TS, hur många ska sova i tältet? :)

Jag är beredd att hålla med vad gäller utrymmet, men för mina ändamål så ska compact 2 räcka gott och väl, jag o tjejen sover ännu inte i skilda sängar så lite trångt kan de va när hon far med ut ;)
Ett footprint skulle jag väll ioförsig kunna sy själv om det nån gång skulle behövas.

En fråga till TS, hur många ska sova i tältet? :)

Handlar inte bara om att sova i tältet, beakta också plats för packning, matlagning, blöta regnkläder och skor under tak. Det är dagarna man tvingas invänta bättre väder i tältet man uppskattar lite extra utrymme;)

Bergans Kompakt Light 2 är ger ganska bra lyx åt en pers - har det numera som vintertält för soloturer.
Den normalstora absiden räcker gott för ryggsäck och kängor samt matlagning.

Det ger Hillebergkänsla i utförandet.

Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
seobserver Var hittar jag en kort lättviktsmadrass? Bo och sova 9
Fuskobot Var hittar man en bra tarp? Bo och sova 10
Tetraone Var hitta styva, stående tältstänger, ca 12-13 mm diameter? Bo och sova 6
thureb Var köpa impregnerat moskitnät? Bo och sova 4
Graget Så var det detta med sovsäck! Bo och sova 13
tiddelipom Var placera kolmonoxidlarm? Bo och sova 8
Gamling Var hittar jag den smartaste stolen? Bo och sova 8
Lasse Nilsson Var köpa lätt billigt uppblåsbart liggunderlag? Bo och sova 36
Napoleon Var hittar jag footprint till mitt NF-tält från 2005? Bo och sova 2
bengtfalke Var kan man köpa Western Mountaineerings sovsäckar? Bo och sova 5
Winell Var köpa lintillbehör och "clingons" Bo och sova 7
Spinspider Ringstind 2 - var köpa? Bo och sova 1
Vandrare Var kan man klämma på M Hardwear Trango? Bo och sova 2
lizardking Var kan man köpa nya tältpinnar?? Bo och sova 11
gimholt Hilleberg Keron 4GT, var finns det? Bo och sova 5
bodilnylander Var köpa safaritält? Bo och sova 23
patrix Köpa glasfiber/kolfiberstänger, var? Bo och sova 2
mo9jan Var köpa Insulmat? Bo och sova 5
patols Var kan jag prova Vaude Taurus I eller II? Bo och sova 2
Avslutatmedlemskapx Var hittar jag Bo och sova 2
xrvjorn Var köpa tältbågar? Bo och sova 11
JonathanW Billigaste vintersäcken? Var? Bo och sova 21
langby Var köpa Bo och sova 6
martin1g Var köper man Coleman tält?? Bo och sova 0
TreeWalker Var på nätet köper man Hillebergtält billigast? Bo och sova 13
Surjamten Tunna liggunderlag - Var? Bo och sova 8
lajh_se Vindskydd - var införskaffas man dem. Bo och sova 16
bergenudd Var finns Mountain Hardwear Trango? Bo och sova 2
gynner Köpa tält - var? Bo och sova 4
Anders M Var hitta aluminiumbågar? Bo och sova 1
Nettan A Var finna Marmot Mach 2? Bo och sova 6
ricke Var köpa Marmot Pinnacle? Bo och sova 2
Vandrare Militärtält, var får man tag i ett? Bo och sova 10
Jonathan Silhutte Down LIght VAR ???? Bo och sova 0
ErikTheViking Var får man tag på stora kupoltält Bo och sova 6
Strmbrg Var tillverkas Hilleberg? (it) Bo och sova 6
wohlin Packtrack, var tog du vägen? Bo och sova 0
Carslöv Tält var det ja.... Bo och sova 4
tommy_b Var hittar jag Karrimat? Bo och sova 3
collberg Var finner man glasfiberbågar till Hillebergtält? Bo och sova 1
Billig och enkel tältväv - var? Bo och sova 0
danbr Eureka-tält och tillbehör, var? Bo och sova 0
var kan man köpa billigare Bo och sova 1
Friluftsknutten Dags att uppgradera utrustning! (tält + sovsäck) Bo och sova 7
Zlagge Dags att kitta för en nybörjare. Bo och sova 19
johan01 dags för nytt tält och liggunderlag - vilket..? Bo och sova 2
bjornw Dags att omvärdera sovsäckar? Bo och sova 1
mårtenm Nytt liggunderlag. Fått reklam från "treksea" Bo och sova 6
Joakim.e Nytt fjälltält, Kaitum 3, Dome 3 eller annat? Bo och sova 12
Sjösimmerskan Tältlinor spännare Hjälp med tältlinespännare till nytt Jack Wolfskin Exolight II Bo och sova 1

Liknande trådar

Vandrat på ett platåberg? Upptäck Billingens unika landskap!

Njutvandra året om i fantastisk natur med böljande sluttningar och dramatiska klippavsatser – bara ett stenkast från Skövdes centrum.

Få Utsidans nyhetsbrev

• Redaktionens lästips
  • Populära trådar
  • Aktuella pristävlingar
  • Direkt i din inkorg