Väskor eller Vagn?
Hej Tony!
Jag svarade på en liknande fråga i forumet en tid sedan och lade sedan in svaret i recensionsbanken:
http://www.utsidan.se/recensioner/visaobj.asp?ID=597
En skaffa en vagn för långfärdscykling är i mitt tycke bara ett bra alternativ under vissa förtsättningar:
-Stor och/eller tung packning
-Har en cykel med fram och/eller bak dämpare
-Tänker färdas till en plats för att där slå läger och sedan utforska det kringliggande området.
-Om du redan har en..
En vagn är tyngre att dra än att packa motsvarande packning på cykeln. Cykelväskors större luftmotstånd blir av betydelse först när du färdas i farter över ca 25km/h, alt. har mycket kraftig motvind, och ökar sedan med en stigande kurva relativt till farten.
Det är därför sällan som man orkar uprätthålla en högre hastighet över en längre sträcka utan hjälp av terräng och medvind.
Vindmotståndet är därför en faktor som är av mindre intresse för en långfärdscyklist, utom då på ställen där starka vindar ständigt blåser i endera riktning som tex på Pattagoniens slätter.
Det extra hjulet plus ett visst vindmotstånd från vagnen gör att ett cykel/vagn-ekipage är märkbart tyngre att förflytta.
Som en följd av det ökade rullmotståndet kan det vara svårt att uppnå en lagom hög kadens(tramptag per min) med den lagom höga belastningen så att långfärdscyklingen blir njutbar och inte en kamp.
Jag tycker även att man skall tänka sig för, om valet står mellan vagn eller väskor/pakethållare, av en annan anledning.
En cykel med en all packning placerad i vagnen kan nämligen uppföra sig väldigt obehagligt om du försöker att bromsa in snabbt i nedförsbacke och framför allt om underlaget är aningen ojämt. Jag har bara provat en vagn(B.O.B. Yak) på kortare turer, men han jag lånade den av samt de recensioner jag läst beskriver hur den lastade vagnen vid inbromsning helt enkelt pressat bakänden i sidled så att bakhjulet släppte och de for i backen.
Det är därför bra att sprida ut packningen i väskor över hela cykeln för att få en bra viktdistribution och då placera de små och tunga sakerna fram samt de lättare och mer skrymmande sakerna baktill.
Av dessa anledningar funderar jag på om man verkligen skall ställa vagnen mot väskorna som ett likvärdigt alternativ att användas för långfärdscykling.
I mitt tycke så är bör man först skaffa sig väskor/pakethållare, och om man sedan har behov av mer packutrymme, skaffa sig en vagn!
Ha det bra!
Peter