Beror på vilken CX
En CX (Cyklocross) kan precis som skrivits tidigare i tråden fungera bra både på VR, pendling, träning o likn
Men det gäller att välja rätt modell av CX, tex en traditionell tävlings-CX har inte fästen för flaskställ (eller åtminstone max ett fäste), eller skärmar, den har dessutom vevlagret högt placerat, vilket är en fördel när man måste över hinder (som på en CX-bana), men en nackdel när man skall pendla (tex klicka ur och sätta ned foten vid rödljus).
En annan nackdel är utväxlingen, traditionellt har man 46/36-drev på CXar. För Sub10 på VR borde nog 50 som största drev funka bättre.
Sådana CXar finns, men det gäller att ha koll på detaljerna
Ett bättre alternativ, enl mig åtminstone, är den "nya" typen av CX/racer-baserade cyklar som kallas "gravel bikes", vilket det är mkt "hype" om nu.
"Gravel bikes" kan sammanfattas som ett mellanting mellan racercyklar och (tävlings-)CXar
-Lägre vevlager (jmf med CX)
-Längre hjulbas (jmf med CX)
-Fästen för skärmar och dubbla flaskställ
-Ofta, men inte alltid, skivbromsar
Och, precis som hos CXar, plats för breda däck
Det finns mkt att läsa om "gravel bikes" på nätet, tex här:
http://www.tour-magazin.de/technik/...aeder/trend-2015-gravel-roadbikes/a34661.html
Eller googla
Men som alltid:
Oavsett vad cykelmodellen kallas skall den passa cyklisten, både map strl och uppträdande,
och det är ingen nackdel (tvärtom faktiskt) om cyklisten tycker att den är snygg!