Cyklar ska vara miljövänliga men ack så fult dom lämnar efter sig i fjällen av dom som inte kan hålla sig till stigen

Så vi kanske skall inför maxsträcka för hur långt man får gå per dag i fjällen.

Man behöver inte sura för att man diskuterar hur det fungerar, ett problem försvinner inte för att man pekar på ett annat som är mindre per utövare men som givetvis även kan bli stort lokalt om utövarna blir många på samma plats.

Det man tydligen lätt "glömmer" i diskussionen är att på dom flesta platser i fjällen så är vandrare oändligt många fler på leden än cyklister när man pekar på dom spår vandrare respektive cyklister lämnar efter sig.

Gör ett tankeexperiment med hur det skulle se ut om det var omvända roller i antalet cyklister kontra vandrare på lederna vid tex Vålådalen, Jämtlandstriangeln och Kungsleden...slitaget skulle sannolikt öka rejält.
 
Senast ändrad:
Det vore intressant att se en jämförelse mellan t.ex. en MTB-tävling och en orienteringstävling med samma antal passager.

För det jag inbillar mig är ju att de där stigarna där cyklisterna säger "titta vad vandrare sliter" har haft betydligt fler passager än vad som behövs med cyklar för att slita upp lika mycket.

Min erfarenhet är att om fem personer går över en vattendränkt gräsmatta syns det knappt några spår efteråt, men bara en enda cyklist lämnar spår som blottar jorden. D.v.s. cykeldäcken sliter sönder gräsmattan.
 
Jag tror att det handlar mer om inställning än om mekanik, Som barn fick jag lära mig att man får vara ute i naturen men det ska inte synas (annat än att en eller annan svamp eller någon liter bär försvunnit) efteråt att man varit där. Det är inte självklart att man får göra vad man vill.
 
Jag tror att det handlar mer om inställning än om mekanik, Som barn fick jag lära mig att man får vara ute i naturen men det ska inte synas (annat än att en eller annan svamp eller någon liter bär försvunnit) efteråt att man varit där. Det är inte självklart att man får göra vad man vill.

Det handlar kanske i grund och botten om en slags kulturkrock hur man ser på detta, jag "vill" och "jag har rätt att" kontra vad man bör och och vad som kan anses lämpligt.

Grundstenen i Allemansrätten är väl "inte störa-inte förstöra" om jag inte missminner mig, det borde alltid finnas med i bakhuvudet vid vistelse i naturen om den ska få bli kvar i framtiden.
 
Det vore intressant att se en jämförelse mellan t.ex. en MTB-tävling och en orienteringstävling med samma antal passager.

För det jag inbillar mig är ju att de där stigarna där cyklisterna säger "titta vad vandrare sliter" har haft betydligt fler passager än vad som behövs med cyklar för att slita upp lika mycket.

Min erfarenhet är att om fem personer går över en vattendränkt gräsmatta syns det knappt några spår efteråt, men bara en enda cyklist lämnar spår som blottar jorden. D.v.s. cykeldäcken sliter sönder gräsmattan.

Norsk institutt for naturforskning har undersökt slitage av cyklar och hästar i fjäll och skog. De säger att det är antalet och inte aktiviteten som sliter (jämför med t.ex. vandrare). Slitaget blir större om det är blött.
 
Norsk institutt for naturforskning har undersökt slitage av cyklar och hästar i fjäll och skog. De säger att det är antalet och inte aktiviteten som sliter (jämför med t.ex. vandrare). Slitaget blir större om det är blött.

Har du någon länk till undersökningen du syftar på, Den skull jag vilja ta en titt på.

Det strider mot fysikens lagar i så fall.
 
Norsk institutt for naturforskning har undersökt slitage av cyklar och hästar i fjäll och skog. De säger att det är antalet och inte aktiviteten som sliter (jämför med t.ex. vandrare). Slitaget blir större om det är blött.


Har du någon länk till undersökningen du syftar på, Den skull jag vilja ta en titt på.

Det strider mot fysikens lagar i så fall.

Att slitaget blir större på naturen efter en cykel när det är blött ute säger sig självt genom att jorden blir blötare och mjukare och därmed sjunker man ner i gyttjan som det blir när man cyklar igenom leran.
När man går kan man gå vid sidan om gyttjan och därmed inte trampa i densamma.
Det är ju lättare att ta ett kliv över sten/stenar när man går än när man cyklar om man nu skulle ta samma väg som gångaren. Allt beror ju på hur naturen ser ut.

Var det det du ville ha svar på Stordrulen? Det är iaf så jag tänker och tycker det borde vara.:)
 
Det är lite lustigt att läsa tråden.

Nån frågar hur det kommer sig att cykelspår blir djupare än fotspår.

Nån annan lägger fram en teori.

Sen kommer en massa (troligen MTB-cyklister) och säger att så är det inte alls. Utan att ens försöka gen en förklaring till varför cykelspåren blir djupare än fotspåren.

Det vore ju mycket mer intressant att få veta vad det är som gör spåren djupare, om det nu inte är större yttryck?

Kan det ha att göra med att hjulet rullar fram och foten lyfts och sätts ner i varje steg?
Ett cykelspår är ju ett långt streck utan avbrott medan fotstpår är en "streckad linje" som inte är rak, dvs en vandrare lämnar lite opåverkad mark mellan sina fotavtryck.
Ja, man kan hoppa med cykeln och man kan släpa med fötterna men om vi pratar om normalfall så är det en skillnad. Kan detta påverka hur marken påverkas?

/Patrik
 
Senast ändrad:
Jag blir jättenyfiken på vilka fysiklagar som den strider mot. Älskar fysik och hoppas lära mig något. Vad syftar du på?

Att två mindre ytor inte skulle sjunka ner djupare i givet underlag än två större vid samma viktbelastning.

Det är ju till exempel därför man använder snöskor när man går i snö.
 

Liknande trådar


Vandrat på ett platåberg? Upptäck Billingens unika landskap!

Njutvandra året om i fantastisk natur med böljande sluttningar och dramatiska klippavsatser – bara ett stenkast från Skövdes centrum.

Få Utsidans nyhetsbrev

  • Redaktionens lästips
  • Populära trådar
  • Aktuella pristävlingar
  • Direkt i din inkorg