Cykla Stockholm-Uppsala?

barend; sa:
Tack för tipsen. Det verkar krångligt, jag får kanske hålla mej till mina 5-10 milsturer kring Knivsta om kvällarna.

Det går utmärkt att cykla. Just runt Sollentuna är det lite bökigt att hitta första gången, ingen stadsplanerare verkar ha tänkt på att folk kan vilja cykla igenom norrifrån, så skyltningen är förvirrande eller obefintlig. Det gäller att ta sig till östra sidan av järnvägen i central Sollentuna. Sedan följer cykelbanor, tror att de är praktiskt taget helt sammanhängande hela vägen in till Norrtull.

Per
http://user.tninet.se/~ipg289h/First.html

Cykelkartor för den händige

Cykelälskare!

Jag har förstått att kartor är ett skriande problem för många cyklister. Antingen snackar vi blytunga böcker eller också urrivna sidor från telefonkatalogen. Inget av alternativen är nåt vidare i längden.

Men med ett enklare grafikprogram (själv kör jag med Adobe Photoshop som är lite avancerat) kan man emellertid lätt fixa sina kartor själv, från olika källor på nätet. Det är gratis och dessutom lagligt, så länge man inte säljer dem vidare eller publicerar dem. (Har kollat upp detta särskilt.)

Några sajter med kartor är:

http://www.gulasidorna.se/
http://www.lantmateriet.se/
http://www.ismap.com/adefault.htm

Arbetsgång:
Gå in på någon av sajterna och välj ut den karta du vill ha. Markera bilden (genom att hålla ner vänsterknappen på musen och dra musen över kartbilden) och spara ner den genom att högerklicka och välja "Spara bild som". Spara ner bildfilen i nån lämplig mapp. Öppna ditt grafikprogram (i värsta fall MS Word!) och ett nytt tomt dokument i A4-storlek, spara dokumentet som exempelvis Cykelkartan.doc (eller -.jpg, -.gif etc).

Klistra sedan in din nedsparade kartbild i det tomma dokumentet. Du kan också klistra in många kartbilder som överlappar varandra i dokumentet och på så vis göra en större karta. Man får zooma och beskära och hålla på lite men det går.

När du har fått kartan som du vill ha den sparar du den igen och printar ut den på vanligt A4-papper på en färgskrivare (om du har). Vill du ha en karta på baksidan av pappret också är det bara att vända på pappret, in i skrivaren igen, och printa ut den också.

Köp kartplast i kartbutiken (kostar inte många kronor), och plasta in kartan.

Nu har du en karta att slita på i ur och skur. Det tar några minuter (!!!) men det kan det vara värt.

Lycka till!!

/ G

[Ändrat av tigertamjaren 2003-05-21 kl 12:16]

Re: Cykelkartor för den händige

tigertamjaren; sa:
Gå in på någon av sajterna och välj ut den karta du vill ha. Markera bilden (genom att hålla ner vänsterknappen på musen och dra musen över kartbilden) och spara ner den genom att högerklicka och välja "Spara bild som".

Nästan alla såna där ställen har en massa trix för sig för att man INTE skall kunna spara ner bilden.

Lantmäteriets gamla kartsök hade t.ex. bilden låg som bakgrund (som byttes med hjälp av ett javascript). Bilden genererades dessutom dynamiskt och var "försvunnen" ungefär 10-15 sekunder efter att den laddats.

Deras nya kartsök har en Java-applet och där går det inte ens att göra så utan man är tvungen att använda nån form av bildfångarprogram (det har diskuterats i nån annan tråd redan).

Det går!

Vare sig Gula sidorna eller ISMAP har sådana skydd.

Och även om de hade det kan du i värsta fall alltid köra Print Screen-knappen (uppe till höger på tangentbordet) och sedan klistra in (håll nere Control-knappen och V-knappen samtidigt, eller kör högerklick - Paste) din bild den vägen i ditt grafikdokument.

Som sagt, det är inte förbjudet och det går!

Återigen, Lycka till!!!

/ G

Det gÔr utmSrkt...

barend; sa:
Jag har itne vÔgat cykla till jobbet Sn, dÔ jag inte har en aning om hur jag tar mej frÔn U-vSsby till Liljeholmen. Ñr pendeln det enda vettiga altenrnativet?

...med hjalp av "Cykelkarta Storstockholm". Nast intill ovarderlig om man vill cykla i stan och inte hittar (alternativt saknar lokalsinne, jag vet!). En nackdel ar att det ar svart att hitta rakaste sparet, eftersom den saknar en vettig oversikt, men med hjalp av en storre karta far man ett hum om basta riktningen. Sen ar det bara att satta sig och komponera en vag som verkar vettig. Och kanske testa en annan pa vagen hem.
Kanske inte basta kartan for den som vill cykla jatte-jatte-fort, men man hittar dit man ska i alla fall...
/Maria

Inte fullt så krångligt ...

mördarsnigel; sa:
Jag har för mej att jag cyklat från Norrtull till Uppsala en gång i tiden, men för att försöka rekonstruera vägen kollade jag mot http://www.lantmateriet.com, sverigebilden med flygfotografier. Där kan man då se att det går en cykelbar väg öster om E4:an mer eller mindre rakt på ända upp till Järva krog där de blir lite knixigt. Smidigast verkar vara att åka genom tunneln under E4:an, gå över övergångsstället på E18 cykla rakt norrut på cykelbanan, ta höger efter macken och under E4:an igen. Då hamnar man på Järvavägen som man svänger vänster från efter koloniområdet. Tja efter det ere väl bara att hålla sej norrut så hamnar man mer eller mindre automatiskt på Sollentunavägen som går i princip ända till Uppsala.

Fullt så krångligt är det faktiskt inte. Och Stockholm är en bättre cykelstad än sitt rykte. Jag skulle säga att vägvalet är lite beroende på utgångspunkten. Från Norrtull går det cykelväg genom Hagaparken och sedan på högra sidan av E 4 till Järva krog. Här tar man tunneln under motorvägen och sedan tunneln under E 18 upp mot Ulriksdals station. På fältet tar man den lilla bilvägen upp förbi golfbanan så kommer man ut på Sollentunavägen som är cykelvägsförsedd. Jag har inte cyklat hela vägen upp till Märsta men om man tar sig över järnvägen bortom Häggvik (eller möjligen på bron norr om Sollentuna station) kommer man vidare upp mot Norrviken och vidare.

Befinner man sig i innerstadens västra delar kan man åka via Solna. Torsgatan norrut över Solnabron på Solnavägen, som också den är försedd med cykelväg. Vid Råsunda fotbollsstadion tar man sig ut på Sjövägen och sedan in på cykelvägen mitt för Råstasjön mot rackethallten och Ursviksvägen upp till Enköpingsvägen. Accepterar man (fin) grusväg åker man längs Enköpingsvägen där det är cykelväg på gamla Enköpingsvägen och under Kynlingelänken och gruscykelvägen först5 längs Hjulstavägen, sedan över mot Kista ochlängs med Kista, Husby gård, under Akallavägen mot Hägerstalund där man tar vänster rundar Säbysjön och upp mot Översjön där det går en grusväg rakt norr ut som kommer ut på Stäketvägen. VÄgen uppåt här till Upplands Väsby kan vara lite trafikerad, men annars rätt ok.

Varning dock för grusvägen genom Ursviksskogen från Järva Krog till Kista. Den är full av hål och i backarna ner mot Igelbäckens dalgång riskerar man hälsan på både sig själv och cykeln.

Mellan Märsta och Uppsala (dit jag flyttat nu) har jag cyklat via VAssunda, vilket jag tycker är den klart bästa vägen. Så småningom kommer man fram vid Flottsund och kan välja vilken sida av ån man tar in mot stan. Längs västra sidan av Fyrisån går Uppsalas finaste cykelväg (grus igen, men av bra kvalitet) hela vägen in till centrum.

Hagaparken är mycket fin att cykla genom, men kanske inte så lämpad för att ta sej fram snabbt med landsvägscykel, eftersom det är grusväg rätt mycket och ett populärt promenadstråk. Cykelvägen bredvid E4:an är kanske inte direkt naturskön, men man kan ju dra på ordentligt iallafall.

Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
Feisal Hjälp med att cykla Stockholm > Lund Långcykling 204
Nitsson Cykla från Stockholm - Malmö, har några blandade frågor Långcykling 6
bebben_ericson_hotmail.com Cykla London - Stockholm? Långcykling 2
JoannaN Ovan cyklare vill cykla Stockholm-Göteborg Långcykling 12
Alfaullis Cykla Riksgränsen – Stockholm Långcykling 6
holmis_bigfoot.com Cykla Stockholm-Danmark m. Roadbikes Långcykling 3
olaab Cykla långt tips på bra frampakethållare önskas :-) Långcykling 28
trekknekk Cykla Gbg–Sthlm – vilken väg? Långcykling 6
olaab Cykla mellan Jönköping - Ulricehamn - Borås, cykelväg? Långcykling 10
Mr.H Cykla i USA Långcykling 13
Hålistrumpan Cykeläventyr med 9åring - Sthlm Långcykling 8
Wolfpat Cykla Treriksröset - Smygehuk Långcykling 10
AlexTheExplorer Cykla lite i Europa - Nybörjare Långcykling 12
avslutmedlemskap0904 Cykla när det regnar, till jobbet Långcykling 14
SenseiBob Cykla i Estland Långcykling 3
danneman10 Cykla genom Norge 280 mil Juni 2019 Långcykling 42
frilufsnörden börja cykla Långcykling 4
Benny G USA cykla Långcykling 1
guldtramp Årstid flr att cykla centralasien+rutthjälp+ hur hittar ni? Långcykling 0
nisseson Någon som har erfarenhet av att cykla i Kenya? Långcykling 1
Mpetts Cykla Östergötland runt? Långcykling 0
easker Cykla Helgelandskusten, Norge Långcykling 3
Sopel22 cykla runt vänern - vilket håll? Långcykling 3
wendel90 Cykla från Sankt Petersburg Långcykling 6
ElinB85 Cykla på Irland Långcykling 2
Sote Cykla till Italien? Långcykling 1
Moga Cykla på Färöarna? Långcykling 9
Linus_G Cykla i latinamerik Långcykling 6
The_Lost_Cyclist Var ska du cykla 2016? Långcykling 18
Sote Cykla till Frankrike? Långcykling 3
SeaFox Cykla genom Europa, någon som vill med? Långcykling 6
Krumbuktu Tid att cykla Hudiksvall-Örnsköldsvik? Långcykling 0
utsidan2007 Någon som har planerat/vill cykla ner i Europa i sommar? Långcykling 1
Christian1 Cykla på Gotland...önskar tips.. Långcykling 23
Christian1 Cykla kategattleden 9/6-11/6 Långcykling 0
elowson Cykla Route 66 Långcykling 0
hannulan Cykla i Malawi och Zambia, ev Zimbawe Långcykling 15
wendel90 Cykla Balkan Långcykling 2
sandraA cykla nya zealand Långcykling 0
Nikhi Cykla från Nordkap Långcykling 13
Blattodea Cykla runt Island Långcykling 3
verasiren Cykla Treriksröset - Smygehuk, med mig? Långcykling 8
Rickard_L Cykla på Kuba Långcykling 3
The_Lost_Cyclist Var ska du cykla 2015? Långcykling 30
wendel90 Cykla i Tanzania och Rwanda Långcykling 0
Nitola Cykla längs Elbe? Långcykling 5
GostaAkermark Skrämmande oerfaren nybörjare drömmer om att cykla till Turkiet Långcykling 32
KoreaStyle Ska cykla till Afrika 2015 - har frågor om det mesta. Långcykling 24
MariaSandgren Vill cykla långt, länge.. behöver tips! Långcykling 9
wendel90 Cykla i Afrike, Vad för cykel? Långcykling 1

Liknande trådar

Vandrat på ett platåberg? Upptäck Billingens unika landskap!

Njutvandra året om i fantastisk natur med böljande sluttningar och dramatiska klippavsatser – bara ett stenkast från Skövdes centrum.

Få Utsidans nyhetsbrev

• Redaktionens lästips
  • Populära trådar
  • Aktuella pristävlingar
  • Direkt i din inkorg