cykla med handikapp

Hej! Trevligt forum samt mycket matnyttigt.Tänkte kolla om det finns någon som har erfarenhet av att cykla med nån form av handikapp tex benprotes.Kom själv igång och cykla våren -08 efter 11 år i rullstol.Detta pga diverse trassel med rygg och ben.Cyklar med protes på vä underben. -08 blev det lite drygt 550 mil på 7 mån och i år 430 mil så här långt.Byggde om en mtb och det funkar fint till dagliga turer på 3-5 mil och ca 4-6 endagarsturer på 8-10 i månaden.Kanske inte långcykling i ordets bemärkelse men jag chansar.

En whiplashskada satte stopp för alla cykling för mig utom 15-30minuter på damtralla någon gång i veckan, MTBn stod och rostade ihop med åren. 2007 snubblade jag över liggcyklar på nätet och efter en prov tur så blev det köp av en liggcykel också, det blev nog en 100-120mil den sommaren och lika mycket förra sommaren. Nu har jag kommit igång och jobba och cyklar för det mesta till jobbet (5mil i veckan), en ny liggcykel köptes in till denna sommaren och den har rullat 135mil nu och några till ska det väl bli i år.
Efter 10mil kan jag kliva av liggcyklen och inte fått det minsta ont i nacke eller axlar, nu är det bara en under många år eftersatt konditionsträning som sätter gränser för hur långt jag kan cykla och inte smärta i nacke och axlar eller domande händer.

Ja skam den som ger sej:) Det brukar fara förbi en kille där jag bor på en liggcykel,ser lite avigt ut men det beror nog på att jag aldrig testat en.Kul att du hittat nåt som funkar för dej.Jag ska se till att prova på en sån.mvh

Tack! Intressant läsning,ska googla lite på liggcykel.Kanske kan vara ett alt till min ide om att bygga nästa cykel med utgång från en tom ram.

Benprotes

Hej,
tänkte dela med mig av mina erfarenheter av att cykla med underbensprotes.
Har gjort en handfull ensamcyklingar med full packning från Sverige till södra Europa, den senaste nu i somras. Det som gör det lite speciellt är påfrestningarna på stumpen. Har därför fått hjälp att göra en mindre modifikation av vevarmen/trampan (se bild).
Genom att trampan beskriver en mindre cirkelrörelse uppnås två fördelar, mindre slitage i knävecket i det övre läget och att protesfoten, som inte går att tilta nedåt, når ner till trampan i det nedre läget. Ytterligare en fördel är att det är lättare att stå upp och cykla. Den mindre cirkelrörelsen gör att det är lättare att komma förbi det läge där benet är så böjt att det inte orkar hålla upp kroppen (har du underbensprotes så förstår du vad jag menar).
För att reducera slitaget på stumpen brukar jag ta av protesen så fort jag kommit fram till campingen och slagit upp tältet. Det gäller att planera in toalettbesök, vattenpåfyllning, sköljning av grönsaker och frukt, matlagning etc för när väl protesen är av så begränsas räckvidden dramatiskt. Eftersom det andra benet får jobba hårt under cyklingen är det riktigt tufft att behöva hoppa på ett ben till toaletten t.ex. De gånger jag överbelastat hälsenan har jag sänkt sadeln och fortsatt cykla. Det brukar gå bra om foten är i horisontellt läge under hela tramprörelsen = ingen belastning på hälsenan. Efter någon dag blir det istället knä/lår och stump som gör sig påminda. Förhopningsvis har då svullnaden lagt sig. Samma teknik har jag använt vid rumpbesvär. En dubbel- eller trippelvikt handduk på sadeln kan flytta belastningen till ett annat område. Genom att flytta runt besvären går det att köra på ganska hårt och låta kroppen vänja sig vid belastningen. Naturligtvis kan man även ta det lugnare eller ligga stilla och läka ut eventuella besvär.
Som handikappad har jag blivit oerhört väl bemött, speciellt i södra Europa. Många som vevat ner bilrutan och gjort tummen upp eller kommit fram för att skaka hand och önska en lycka till. Hoppas ovanstående kan bidra till att ge inspiration för såväl handikappade som icke-handikappade. Cykla på!

Bilagor

• trampa.jpg
    trampa.jpg
    172.8 KB · Visningar: 1,561
Inspirerande läsning Jörgen

Att fixa till kortare vev kanske kan vara något för min far också han har cyklat mot en belysningsstolpe och brutit lårbenshalsen för 5 månader sedan. Han har dålig rörlighet i höften men med en kortare högervev skulle det kanske funka.

Thure

Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
Feisal Hjälp med att cykla Stockholm > Lund Långcykling 204
olaab Cykla långt tips på bra frampakethållare önskas :-) Långcykling 28
trekknekk Cykla Gbg–Sthlm – vilken väg? Långcykling 6
olaab Cykla mellan Jönköping - Ulricehamn - Borås, cykelväg? Långcykling 10
Mr.H Cykla i USA Långcykling 13
Hålistrumpan Cykeläventyr med 9åring - Sthlm Långcykling 8
Wolfpat Cykla Treriksröset - Smygehuk Långcykling 10
AlexTheExplorer Cykla lite i Europa - Nybörjare Långcykling 12
avslutmedlemskap0904 Cykla när det regnar, till jobbet Långcykling 14
SenseiBob Cykla i Estland Långcykling 3
danneman10 Cykla genom Norge 280 mil Juni 2019 Långcykling 42
frilufsnörden börja cykla Långcykling 4
Benny G USA cykla Långcykling 1
guldtramp Årstid flr att cykla centralasien+rutthjälp+ hur hittar ni? Långcykling 0
nisseson Någon som har erfarenhet av att cykla i Kenya? Långcykling 1
Mpetts Cykla Östergötland runt? Långcykling 0
easker Cykla Helgelandskusten, Norge Långcykling 3
Sopel22 cykla runt vänern - vilket håll? Långcykling 3
wendel90 Cykla från Sankt Petersburg Långcykling 6
ElinB85 Cykla på Irland Långcykling 2
Sote Cykla till Italien? Långcykling 1
Moga Cykla på Färöarna? Långcykling 9
Linus_G Cykla i latinamerik Långcykling 6
The_Lost_Cyclist Var ska du cykla 2016? Långcykling 18
Sote Cykla till Frankrike? Långcykling 3
SeaFox Cykla genom Europa, någon som vill med? Långcykling 6
Krumbuktu Tid att cykla Hudiksvall-Örnsköldsvik? Långcykling 0
utsidan2007 Någon som har planerat/vill cykla ner i Europa i sommar? Långcykling 1
Christian1 Cykla på Gotland...önskar tips.. Långcykling 23
Christian1 Cykla kategattleden 9/6-11/6 Långcykling 0
elowson Cykla Route 66 Långcykling 0
hannulan Cykla i Malawi och Zambia, ev Zimbawe Långcykling 15
wendel90 Cykla Balkan Långcykling 2
sandraA cykla nya zealand Långcykling 0
Nikhi Cykla från Nordkap Långcykling 13
Blattodea Cykla runt Island Långcykling 3
verasiren Cykla Treriksröset - Smygehuk, med mig? Långcykling 8
Rickard_L Cykla på Kuba Långcykling 3
The_Lost_Cyclist Var ska du cykla 2015? Långcykling 30
wendel90 Cykla i Tanzania och Rwanda Långcykling 0
Nitola Cykla längs Elbe? Långcykling 5
GostaAkermark Skrämmande oerfaren nybörjare drömmer om att cykla till Turkiet Långcykling 32
KoreaStyle Ska cykla till Afrika 2015 - har frågor om det mesta. Långcykling 24
MariaSandgren Vill cykla långt, länge.. behöver tips! Långcykling 9
wendel90 Cykla i Afrike, Vad för cykel? Långcykling 1
The_Lost_Cyclist Var ska du cykla 2014? Långcykling 48
Wilfried Någon mer som vill cykla till Murmansk och Lofoten sommaren 2014? Långcykling 12
wendel90 Cykla i Afrika för välgörenhet Långcykling 4
Jackiie Cykla Nepal-Japan? Långcykling 2
enSAM Cykla, var? Långcykling 4

Liknande trådar

Njutvandringar att längta till

Platåberget Billingens unika natur och fina vandringsleder lockar vandringsentusiaster året om.

Få Utsidans nyhetsbrev

• Redaktionens lästips
  • Populära trådar
  • Aktuella pristävlingar
  • Direkt i din inkorg