Cykla Kungsleden i höst

Hej!

Jag ska tillsammans med en kompis cykla kungsleden från Hemavan till Abisko sista veckan i september.

Eftersom vi cyklar efter att STF's fjällstugor har stängt kommer vi endast nyttja de nödutrymmen som finns i anslutning till dessa. Vi är dock osäkra på vilka övernattningsmöjligheter som finns mellan Kvikkjokk och Ammarnäs, där inte STF har några stugor. Någon som vet?

Jag skulle också vara tacksam för tips om hur cykelvänligt det är på Kungsleden i slutet av September. Är det mycket blött?

Är det någon som vet hur man tar sig över vattnet vid Saltoluokta? Finns det båt där även efter säsong?

Tacksam för så mycket tips och information som möjligt!

Nog inte så blött

Det blir nog inte så blött..utan nog större risk att ni får snö o is..iallafall den sista biten :)

Men generellt så är det väl 2 av 3 reglen som gäller dvs. regn/snö 2 av tre dagar..fast det är jätte svårt att förutsäga vädret vissa år är det "varmare" och vissa år är det "kallare".

Två ex: 20050810 -7 och snö/regn. 20040820 +18 och härlig sol..båda tillfällena i området omkring Kvikkjokk (padjelantaleden).

Men jag tippar på att det blir rätt "kallt" och att det lär komma en å annan "droppe"..

God tur..
[Ändrat av Biped 2006-05-24 kl 21:48]

Running Farmer; sa:
Jag skulle också vara tacksam för tips om hur cykelvänligt det är på Kungsleden i slutet av September. Är det mycket blött?

Som Ronny skriver så måste ni planera för att det kan komma snö. T ex Tjäktjapasset kan ha rätt mycket snö i slutet av september. Vet inte hur ni har planerat att ta packningen men det är nog bra att kunna släpa eller bära cykeln med packningen på så att ni slipper bära i två omgångar där det inte går att cykla.

Är det någon som vet hur man tar sig över vattnet vid Saltoluokta? Finns det båt där även efter säsong?

Vet ej, men tror ej det. Dom brukar lyfta bort båtarna vid Teusajaure i slutet av september med, vet inte vilken väg ni hade planerat där. Har ni koll på övriga sjötransporter utefter vägen, det är ju rätt många totalt.

Hur mycket tid har ni beräknat för att cykla hela sträcka? Vad jag hört av andra så går det inte mycket fortare att cykla än att gå.

-Palle

Running Farmer; sa:
Eftersom vi cyklar efter att STF's fjällstugor har stängt kommer vi endast nyttja de nödutrymmen som finns i anslutning till dessa.

-Ni räknar med att befinna er i en konstant nödsituation längs hela sträckan..?

"Efter den 20 september är roddbåtarna uppdragna och låsta för vinterförvaring. Roddbåtar finns längs Kungsleden på följande platser: Lájtávrre (Laitaure), Sijddojávrre (Sitojaure) och Dievssajávri (Teusajaure)." (www.fjallen.nu)

Ha också koll på ev. pålyftsbroar! (Vissa broar lyfts ju bort inför vintern, kan inte minnas om några sådana finns på kungsleden dock.)

Ni vet väl att det inte finns gasol mm hos stf efter säsong och att nödrummen (som sagt) endast är avsedda för användning i nödsituation och att det kostar att utnyttja dem även då?

Matförsäljning hittar ni väl inte heller på många ställen på vägen så det blir att lassa mycket på cyklarna. Jag skulle tro att det är svårt att cykla på många ställen, där det är stenigt, (vassa stenar), så räkna med att bära cyklarna ibland. Av de cyklister jag mött till fjälls verkar de med ryggsäck (jämfört med cykelväskor) varit minst missnöjda med bärandet.

Kul äventyr! Berätta gärna hur det gick sen!

Utemagasinet hade ett reportage om cykling på kungsleden. Enligt dem är det ingen bra ide. De bar cykeln 80% av tiden.

avslutad210712

Gäst
Nu skall vi inte vara negativa. Det jag sett av Abisko-Abiskojaure så torde det vara cykelbart större delen av sträckan. Är ju för böveln bättre väg än (bil)vägen upp till Ritsem :)

Att det efter Abiskojaure till stor del kommer att handla om att bära cyklarna är väl bara lärorikt.

nils73; sa:
Utemagasinet hade ett reportage om cykling på kungsleden. Enligt dem är det ingen bra ide. De bar cykeln 80% av tiden.

Det skulle vara intressant att läsa. Vet du vilket nr det stod i?

Vi är ute efter en tuff utmaning, och vill ta oss fram snabbare än till fots. Vi har räknat med att använda en vecka. Om det går bra och vi märker att tidsplanen är väl tilltagen kommer vi att göra en del toppturer. Går det däremot långsammare än beräknat kommer vi få lägga energin på att ta oss så långt som möjligt varje dag.

Största anledningen till att vi väljer att cykla i slutet av september är att vi är elitaktiva löpare och har tävlingssäsong ända till mitten/slutet av september.

Vi är väl medvetna om snöförekomster på höjder åtminstonde ned mot 700möh så här års, och överväger därför att förkorta tävlingssäsongen något och byta färdriktning. Abisko-Hemavan istället för tvärt om.

Om vi kunde starta i Abisko före mitten av september istället för att komma till abisko i början av oktober, skulle det helt klart minska snörisken. Samtidigt skulle det innebära mindre packning, då vi skulle slippa ta med tält och stora mängder proviant. Vi skulle då klara oss utan cykelväskor och med en mindre ryggsäck, vilket skulle göra cykelbärandet väldigt mycket lindrigare. Samtidigt slipper vi ordna och styra med båttransporter hit och dit.

Det låter ju solklart som att vi skulle göra så!

..och välja den enkla vägen.

...men blir det då samma utmaning?!

Utan service från andra, bara vi och naturen ...eller bara vi mot naturen! Det ger i alla fall mig det där kittlande suget! =)

Tack för många goda råd och mycket bra information!
Jag tar gärna emot mer!

Mvh Magnus Jensen, Running Farmer

Utan service från andra, bara vi och naturen ...eller bara vi mot naturen! Det ger i alla fall mig det där kittlande suget! =)

Man kan väl vara ensammen mot naturen trots att det finns service efter vägen, man behöver ju inte nyttja den. :)

Liknande trådar

Vandrat på ett platåberg? Upptäck Billingens unika landskap!

Njutvandra året om i fantastisk natur med böljande sluttningar och dramatiska klippavsatser – bara ett stenkast från Skövdes centrum.

Få Utsidans nyhetsbrev

• Redaktionens lästips
  • Populära trådar
  • Aktuella pristävlingar
  • Direkt i din inkorg