Cykla i USA

Är det någon som cyklat längs cykelleden Lewis-Clark i USA?
Jag och min sambo ska cykla den mellan Astoria och Missoula i sommar och undrar hur det är med boende på vägen?
Ska sedan följa TransAmerica-leden till Yorktown .
Kanske finns det någon som har tips om boenden, vad man måste se eller annat som kan vara bra att veta om den leden?
Är tacksam för all info jag kan få :)
/Nina
 
Jag har cyklat i de delarna... kom till Missoula norrifrån från Eureka och cyklade ner i Idaho, över till Bends i Oregon och sen upp till Astoria genom Portland.

Här är mina råd:

Missoula: har ett Hostel som är väldigt trevligt, litet och gemytligt, ägaren är jättetrevlig och deras hund är väldigt social.
Kettle House Brewery är ett bryggeri som ligger centralt och har god öl...

Var beredd på att det kan bli väldigt tufft när ni ska ta er över öknen. Jag cyklade längre söderut över öknen, och för mig var det väldigt jobbigt.

Om ni kan ska ni undvika Astoria Bridge som går över Columbia River, den är ganska jobbig med mycket trafik, nästan obefintlig vägren och så är den lång.

I Astoria ska ni prova ölen Cavatica Stout från Fort George Brewery, en helt fantastisk Stout.

När det gäller boende så är i princip alla alternativ utmärkt på Adventure Cyclist kartor. Camping för två kostar mellan 12-30dollar natten i de staterna. Om ni ska följa deras leder så kan ni använda köpa deras kartor. De har sitt huvudkontor i Missoula så ni kan köpa kartorna där.
 
Instämmer med Plato; bron över Columbia River i Astoria är en riktig utmaning vad gäller trafiken. Ta det väldigt lugnt om ni tänker korsa den, men stanna hellre på den södra sidan.

Oavsett vilken rutt ni tar från Astoria till Missoula kommer ni att få en fantastisk resa. Bästa och bekvämaste resan är att följa Columbia River från Astoria till Portland, The Dalles, Hermiston, Walla Walla, Lewiston (Highway 12), Lolo Pass till Missoula.
Jag har vänner ni säkert får bo hos i Cascade Locks och Hermiston. Kanske även i Arlington om ni behöver kvarta där. Ni kommer att ha en grym medvind från Portland till Hermiston och ni behöver antagligen boende i Portland, Cascade Locks eller Hood River, Briggs Junction (finns flera motell där), Hermiston och Walla Walla.
Jag rekommenderar alltså att ni tar motorvägen på södra sidan Columbia River istället för den kuperade och tuffa Highway 14 på norra sidan i Washington. Det är lagligt att cykla på motorvägen i Oregon och det är en bred vägren. Ett säkrare alternativ än den smala Highway 14.

Highway 12 över Lolo Pass är en av världens vackraste vägar och även om det går uppför hela vägen från Kooskia till Lolo Pass så är den ganska snäll förutom de sista kilometrarna upp till toppen. Det finns en campingplats i Lochsa Lodge typ en mil innan Lolo Pass.

Ni kan även ta den häftiga vägen mellan Hermiston, Pasco (Highway 395) genom vetefälten upp till Spokane. Vidare på cykelvägar genom Coeur d'Lane, Wallace (underbart gruvsamhälle!) St. Regis och Highway 135/200 till Missoula.

Finaste vägen (hård konkurrens) från Missoula och österut är söderut på Highway 93 genom Salmon och Chalis, sedan Highway 75 genom Stanley, Ketchum (Hemingways grav) och Twin Falls. Sedan är det en smaksak om ni åker via Idaho Falls och Jackson Hole via Teton Pass (vackert!!), eller... söderut genom Salt Lake City och in i Colorado via Grand Junction. Det finns ett tråkigt avsnitt i södra Wyoming, därför rekommenderar jag Colorado.

Lycka till med planeringen och hör gärna av er om ni behöver några kontakter.
Finns mängder av foton här om ni går tillbaka till 2011 och 2012:
http://www.runnersworld.se/blogs/andersforselius/index.htm
Anders Forselius
 
Tack för bra svar!

Vi hade tänkt åka på norra sidan av Columbia River, men ska nog tänka om.

Vi har tänkt bo på campingar och på motell till största delen.
Hur tror ni det är med plats? Tror ni man behöver boka långt i förväg (vi åker i början av juni)?
Eller finns det alltid plats för cyklister på campingarna?

/nina
 
När jag var i USA bodde jag nästan uteslutande i State Parks, vilka det finns relativt gott om, med lagom cykelavstånd mellan dessa.

Det är ofta fullt på campingarna under helgerna och t ex runt 4 juli.
Men eftersom ni är bara två personer som cyklar kan ni enkelt lösa det genom att bara fråga om ni får tälta på någons campingruta när det är fullt.

Ni kommer inte ha några som helst problem med att hitta någon som vill ha ert sällskap för en kväll. Då kommer ni säkert även bli bjudna på mat!
Det enda problemet är att personalen på campingar kan vara lite tråkiga om det är fullt och bara skicka iväg er till nästa camping... är så fallet är mitt råd att bara strunta i dem och cykla in på campingen och fråga någon som redan bor på campingen om ni kan sätta upp ert tält hos dem för natten.

Vissa campingplatser har även hiker/biker campingplatser som är billigare, dessa går ofta inte att boka i förväg. På dessa brukar det finnas plats.

Skulle ni ändå få problem med att hitta någonstans att sova så kan ni bara fråga i närmsta hus om ni får sätta upp ert tält på deras gräsmatta. Det brukar inte vara något problem.

Det är bara när ni ska in i större städer som det kan vara bra att boka i förväg.

Här är en sammanställning över State Parks i Oregon:
http://www.oregonstateparks.org/rates.php
Fort Stevens som ligger utanför Astoria bodde jag på och det är en bra camping... dock ligger den åt fel håll för er, men det kan ändå vara värt att sova där första natten för det är ett fint område.
 
Precis som Plato säger är det buslätt att få tillstånd att tälta på någons tomt.

Bli även medlemmar i www.warmshowers.org så har ni tillgång till ett fantastiskt kontaktnät över hela USA (hela världen). Warmshowers.org är couchsurfing för långfärdscyklister och jag har aldrig blivit besviken på dessa värdfamiljer. Eftersom de själva är cyklister vet de exakt vilka behov man har när man har trampat en hel dag.

Som Plato nämnde finns det ett fint vandrarhem mitt i Missoula som varmt rekommenderas. Det finns dessutom mängder av värfamiljer tillhörande warmshowers.org i Missoula. Försök förvarna värdarna så långt i förväg det går, men normalt sett brukar det funka att dra iväg ett mail även samma dag. Finns mycket flexibilitet i denna grupp.

Lycka till med planeringen!
 
Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
Mr.H Cykla i USA Långcykling 13
Benny G USA cykla Långcykling 1
Josefine H Cykla USA Kust till Kust Långcykling 46
tobbe.sterner Cykla över USA Långcykling 4
basti Cykla i USA - Route 66? Långcykling 4
Feisal Hjälp med att cykla Stockholm > Lund Långcykling 204
olaab Cykla långt tips på bra frampakethållare önskas :-) Långcykling 28
trekknekk Cykla Gbg–Sthlm – vilken väg? Långcykling 6
olaab Cykla mellan Jönköping - Ulricehamn - Borås, cykelväg? Långcykling 10
Hålistrumpan Cykeläventyr med 9åring - Sthlm Långcykling 8
Wolfpat Cykla Treriksröset - Smygehuk Långcykling 10
AlexTheExplorer Cykla lite i Europa - Nybörjare Långcykling 12
avslutmedlemskap0904 Cykla när det regnar, till jobbet Långcykling 14
SenseiBob Cykla i Estland Långcykling 3
danneman10 Cykla genom Norge 280 mil Juni 2019 Långcykling 42
frilufsnörden börja cykla Långcykling 4
guldtramp Årstid flr att cykla centralasien+rutthjälp+ hur hittar ni? Långcykling 0
nisseson Någon som har erfarenhet av att cykla i Kenya? Långcykling 1
Mpetts Cykla Östergötland runt? Långcykling 0
easker Cykla Helgelandskusten, Norge Långcykling 3
Sopel22 cykla runt vänern - vilket håll? Långcykling 3
wendel90 Cykla från Sankt Petersburg Långcykling 6
ElinB85 Cykla på Irland Långcykling 2
Sote Cykla till Italien? Långcykling 1
Moga Cykla på Färöarna? Långcykling 9
Linus_G Cykla i latinamerik Långcykling 6
The_Lost_Cyclist Var ska du cykla 2016? Långcykling 18
Sote Cykla till Frankrike? Långcykling 3
SeaFox Cykla genom Europa, någon som vill med? Långcykling 6
Krumbuktu Tid att cykla Hudiksvall-Örnsköldsvik? Långcykling 0
utsidan2007 Någon som har planerat/vill cykla ner i Europa i sommar? Långcykling 1
Christian1 Cykla på Gotland...önskar tips.. Långcykling 23
Christian1 Cykla kategattleden 9/6-11/6 Långcykling 0
elowson Cykla Route 66 Långcykling 0
hannulan Cykla i Malawi och Zambia, ev Zimbawe Långcykling 15
wendel90 Cykla Balkan Långcykling 2
sandraA cykla nya zealand Långcykling 0
Nikhi Cykla från Nordkap Långcykling 13
Blattodea Cykla runt Island Långcykling 3
verasiren Cykla Treriksröset - Smygehuk, med mig? Långcykling 8
Rickard_L Cykla på Kuba Långcykling 3
The_Lost_Cyclist Var ska du cykla 2015? Långcykling 30
wendel90 Cykla i Tanzania och Rwanda Långcykling 0
Nitola Cykla längs Elbe? Långcykling 5
GostaAkermark Skrämmande oerfaren nybörjare drömmer om att cykla till Turkiet Långcykling 32
KoreaStyle Ska cykla till Afrika 2015 - har frågor om det mesta. Långcykling 24
MariaSandgren Vill cykla långt, länge.. behöver tips! Långcykling 9
wendel90 Cykla i Afrike, Vad för cykel? Långcykling 1
The_Lost_Cyclist Var ska du cykla 2014? Långcykling 48
Wilfried Någon mer som vill cykla till Murmansk och Lofoten sommaren 2014? Långcykling 12

Liknande trådar


Njutvandringar att längta till

Platåberget Billingens unika natur och fina vandringsleder lockar vandringsentusiaster året om.

Få Utsidans nyhetsbrev

  • Redaktionens lästips
  • Populära trådar
  • Aktuella pristävlingar
  • Direkt i din inkorg