Instämmer med Plato; bron över Columbia River i Astoria är en riktig utmaning vad gäller trafiken. Ta det väldigt lugnt om ni tänker korsa den, men stanna hellre på den södra sidan.
Oavsett vilken rutt ni tar från Astoria till Missoula kommer ni att få en fantastisk resa. Bästa och bekvämaste resan är att följa Columbia River från Astoria till Portland, The Dalles, Hermiston, Walla Walla, Lewiston (Highway 12), Lolo Pass till Missoula.
Jag har vänner ni säkert får bo hos i Cascade Locks och Hermiston. Kanske även i Arlington om ni behöver kvarta där. Ni kommer att ha en grym medvind från Portland till Hermiston och ni behöver antagligen boende i Portland, Cascade Locks eller Hood River, Briggs Junction (finns flera motell där), Hermiston och Walla Walla.
Jag rekommenderar alltså att ni tar motorvägen på södra sidan Columbia River istället för den kuperade och tuffa Highway 14 på norra sidan i Washington. Det är lagligt att cykla på motorvägen i Oregon och det är en bred vägren. Ett säkrare alternativ än den smala Highway 14.
Highway 12 över Lolo Pass är en av världens vackraste vägar och även om det går uppför hela vägen från Kooskia till Lolo Pass så är den ganska snäll förutom de sista kilometrarna upp till toppen. Det finns en campingplats i Lochsa Lodge typ en mil innan Lolo Pass.
Ni kan även ta den häftiga vägen mellan Hermiston, Pasco (Highway 395) genom vetefälten upp till Spokane. Vidare på cykelvägar genom Coeur d'Lane, Wallace (underbart gruvsamhälle!) St. Regis och Highway 135/200 till Missoula.
Finaste vägen (hård konkurrens) från Missoula och österut är söderut på Highway 93 genom Salmon och Chalis, sedan Highway 75 genom Stanley, Ketchum (Hemingways grav) och Twin Falls. Sedan är det en smaksak om ni åker via Idaho Falls och Jackson Hole via Teton Pass (vackert!!), eller... söderut genom Salt Lake City och in i Colorado via Grand Junction. Det finns ett tråkigt avsnitt i södra Wyoming, därför rekommenderar jag Colorado.
Lycka till med planeringen och hör gärna av er om ni behöver några kontakter.
Finns mängder av foton här om ni går tillbaka till 2011 och 2012:
http://www.runnersworld.se/blogs/andersforselius/index.htm
Anders Forselius