Har du testat det där i verkligheten med breda mjuka mtbdäck? Skillnaden är inte speciellt stor om du applicerar kraften jämnt som jag upplevt det.
Och hur kan du jämföra mtb med mc? Likheten är obefintlig.
Jo det har jag faktiskt till ett elevarbete arbete som aldrig blev färdigställt, i det undersökte vi det som kallades för "foot print" mellan hästar, gående, motorcyklar och cyklar (Standard och MTB).
Hästen gjorde absolut mest påverkan, för vikten på varje hov var ganska stort samtidigt som hoven täckte ganska liten yta, efter det kom givetvis motorcykel som tack vara det grova däcksmönstret och kraftiga motor ofta slet upp ganska mycket även föraren försökte köra lugnt.
Efter detta kom cyklarna det var lite skillnad mellan dessa, dock inverkar mönstret på hur mycket man drar upp, standard däck slirar på exempelvis mossa medan grova däck lättare får fästa och rycker upp mossan, men denna skillnad var inte himla så stor då även standarddäck sliter samt att slirningen gjorde att man ibland gled åt sidan vilket skadade mossan mer än grövre däcken gjorde.
Kontakt + överkörnings testen var däck 97 % sämre av logiska orsaker, dvs att på en 10 meter sträcka har fötter bara kontakt med marken ett fåtal gånger och chansen att trampa på exempelvis en rot som ligger över vägen är relativt liten, men med däck som nästan har 100 % kontakttid med marken så är sannolikheten mycket större för att man kör på/över roten.
Vi mätte även däck och fötter och de flesta MTB däck har mindre kontaktyta mot marken än vad en fot har, även om dessa har ganska lågt luftryck, cross-däcket klarade sig bättre, men även det hade mindre kontaktyta än en sko, men vikten på crossen gjorde att påfrestningen på marken (tryck per kvadrat centimeter) blev blev högre.
Dock avbröts vårt arbete (tack vare mordbrand) långt innan vi han sammanställa det eller göra alla tester, jag har även hållet ett öga på MTB spåren vid Rudan och försökt jämföra dessa med stigar och då märkt att de spår som det cyklas på är mer öppna än de stigar där det går ungefär lika många människor. Detta gör att jag anser att cykling på exempelvis Sörmlandsleden är ganska bra för att hålla denna öppen. OBS. När jag talar om cykling så menar jag inte tävlings eller sportcykling på vandringsleder, jag menar vanlig lugn cykling med mål att lugnt ta sig från punkt A till punkt B utan att utmattad sig.
Så svaret blir att jag har lite kol på vad jag talar om när det gäller hur miljön påverkas, sedan tillbringar jag relativt stor del med att gå i Tyresta nationalpark där jag ofta fotograferar och betraktar hur naturen förändras. Där har jag lärt mig att jag kan spåra en cyklist genom skogen tack vare de relativt konstanta spår dessa lämnar, men jag kan inte spåra en vandrare. Testa detta själv på gräs, dvs först cyklar du över en gräsmatta och tittar om du kan se hur du åkte, sedan går du över samma gräsmatta och ser om du kan sedan kan se vart du gick.
Men åter igen måste jag påpeka detta: Cykla lugnt och fint på befintliga stigar i Nationalparker så är det ingen som bryr sig, men kommer folk farande fram som skjutna ut en kanon över mossar och kärr, då surnar folk till och lägger sedan skulden på alla cyklister. Ta det bara lugnt, fint och respektera naturen så är det inga större problem med att cykla i naturreservat eller nationalparker. För jag cyklar som sagt själv i Tyresta nationalpark och har aldrig stött på klagomål, dock cyklar jag bara på stigar och bara lite snabbare än normal gånghastighet... nja, ibland går det lite snabbare i nedförsbackar